Új ügynökségi listával áll elő Fabricius Gábor, a Republic Group innovációs igazgatója. Megkérdeztük őt is, és a MAKSZ elnököt is. Az tény, hogy az új ügynökségi rangsor miatt már most sem boldog mindenki, de nem is ez a kérdés, hanem sokkal inkább az, mekkora lesz a széthúzás a reklámszakmában. Az alábbiakban a Fabricius Gáborral készített interjút és a MAKSZ-elnök nyílt levelét olvashatják.
Egy biztos: lesz bőven téma a ma esti EFFIE-díjátadón.
– Miért csinálja? Esetleg úgy érzi, hogy nem nyertek elég díjat? Miközben túl sokat nyer az ACG és a Young and Rubicam?
– Az Agency Toplistet azért csinálom most már 60 szakmai grémiumtaggal és 600 Facebook követővel együtt, mert a szabadversenyben a sokszínűség érték. Személyesen is ennek és a meghirdetett alapelveknek – összeférhetetlenség, fair play, pályázati anyagok védelme és transzparencia – a pártján állok. Úgy gondolom, kulcsfontosságú, hogy a márkatulajdonosok hiteles és nem csak kreatív mutatókon alapuló ranglistán is láthassák az értük versengő szolgáltatókat, hogy azt választhassák, akire szükségük van. Jelenleg mi vagyunk a legtöbb nemzetközi díjat elnyerő ügynökség a hazai piacon 2017-ben: (Golden Hammer – arany, LIA – 2 arany, Clio Award – ezüst,Golden Drum – ezüst, Epica – ezüst). Emellett sok hazai díjunk is van természetesen és egyedül mi nyertünk Cannes Golden Media Liont, még 2000-ben. Gratulálok a versenytársaink megszerzett díjaihoz is, ami emeli a magyar reklám presztízsét is!
– Milyen lesz az új lista? Véleménye szerint mennyire fogja elfogadni a szakma?
– Az új lista etikus és sokrétű lesz, ahol a kreatív szempontok mellett az ügynökségek forgalmi mutatóit és a marketingszektor edukációjáért tett erőfeszítéseit is beleszámoljuk a vállalatok teljesítményébe, így az ügyfelek komplexebb képet kaphatnak a szolgáltatókról és ez alapján tudják majd kiválasztani a számukra legkedvezőbb ügynökséget. Az Agency Toplist célja az ügyfelek hiteles tájékoztatása. Az elmúlt két hétben pedig láthatóan a szakma is megörült a kezdeményezésnek, aminek nagyon örülünk a munkacsoportban! Már 60 szakember jelentkezett a munkacsoportba, ügyfelek és ügynökségek vegyesen, továbbá több mint 600 ember csatlakozott a kezdeményezéshez Facebookon.
– Lesz hozzá külön gála is, mint amilyen az EFFIE?
– Jelenleg nem gondolkodunk nagy átadó eseményben. Szerintem ez felesleges kiadás volna.
– Mi lesz, ha nem fogják hitelesnek tekinteni ezt az új listát az ügynökségek?
– Ez egy számítási, besorolási módszertan, amelyhez nemzetközi toplisták mechanizmusát vette alapul a munkacsoportban dolgozó szakembergárda. Egyébként bárki indíthat listát, ha szeretné deklarálni a szempontjait, hiszen mindenki úgy látja a világot, ahogy akarja, éppen ez a szabad verseny lényege. Csak egy a fontos a versenyben: etikus legyen.
Miután Aczél László, a MAKSZ elnöke nem kívánt nyilatkozna ez ügyben nekünk, az alábbiakban az általa írt Nyílt levelet közöljük változatlan formában:
„Tisztelt Kollegák!
Érdeklődéssel figyelem MAKSZ –os tagtársunk a Republic Group kisérletét, hogy egy új ügynökségi ranglistát hozzon létre Agency Toplist néven. Mindezt azért, mert véleményük szerint az egyetlen meghatározó, a Kreatív szaklap és a MAKSZ által évente kiadott és auditált éves ügynökségi ranglista, az M+ lista, illetve az azokban szereplő versenyek nem transzparensek, nem a fair play szabályai alapján íródnak ki és értékelődnek, összeférhetetlenek és a pályázati anyagok védtelenül kerülhetnek ki minden jöttment kezébe.
Egész érdekes jelenség, hogy az összeférhetetlenséget hirdető ügynökségi csoport innovációs igazgatója levelezéséből mennek ki a sajtóközlemények, a Republic kollegái hívogatják MAKSZ-os tagtársainkat hogy csatlakozzanak a kezdeményezéshez, és a Republic PR-ese van megadva a sajtónak összekötőként. Tehát egy piaci alapokon működő ügynökség, amely nemzetközi fesztiválokon nevez, létrehoz egy saját listát, a saját szempontjai alapján, majd közhírré teszi. Mi ez ha nem az összeférhetetlenség maga?
A Toplistet életrehívó ügynökség rekord idő alatt létrehozott egy 60 fős tanácsadói testületet is, akik neve és kiléte– ellentétben a Pengén és Effien zsűrizőkkel, illetve a felügyelőbizottság tagjaival – egyáltalán nem köztudott. Nem lehet tudni mikor ültek össze, kikből áll ez a grémium, milyen jogon formálnak ítéletet hazai és nemzetközi versenyek felett és adják-e nyilvánosan is a nevüket az Agency Toplisthez? Azt sem lehet pontosan tudni milyen alapon auditálta a tisztelt “Életrehívó” és a 60 fős grémium a világ legrangosabb versenyeit hetek leforgása alatt? Milyen alapon mondják ki azt a sommás véleményt , hogy a világ legrangosabb kreatív versenyei között számontartott LIA nem operál az ő “Fair play” szabályaik alapján, vagy a CLIO fesztivál nem transzparens? Mégis mi alapján jutottak erre a következtetésre? Esetleg kiküldték a 60 fős grémiumot auditálni ezeket a versenyeket? Mi lenne ha esetleg tájékoztatnánk ezeket a versenyeket, hogy van egy magyar ügynökség, amely elkezdte őket auditálni ezen szempontok szerint?
Nézzük meg mégis mit kínál a Republic, az Agency toplist életrehívója alternatívaként. A sajtóközlemény szerint gyakrolatilag ugyanazt a listát felállították mint az M+ Lista, ugyanavval a pontozással és súlyozással, de kivették belőle a hazai piac két meghatározó fesztiválját, az Arany Pengét és az Effiet, mint az új listának és szabályrendszerének nem megfelelő versenyeket. A két hazai verseny több ponton is elbukik a Republic és az általa vezetett 60 fős tanácsadó testület értékelésén.
Mivel az Agency Toplist gyakorlatilag majdnem minden pontban, súlyban, részletben kópiája az M+ Listának, immáron egyértelmű hogy nem is az M+ Listával van a Republicnak problémája, hanem a benne lévő két hazai versenyben találtak kivetnivalót. Minden más csupán körítés.
A MAKSZ-ot a Republic ügynökség évek óta számonkéri, és különböző kérdéseket tesz fel a versenyei transzparenciájával kapcsolatban. Folyamatosan abból a szempontból természetesen, hogy saját alkotásaik miért nem jutottak shortlistre, miért nem kaptak díjat. A Republic nézete szerint -, amelyet az Agency Toplist egyik meghatározó szempontjaként is hirdetnek- a transzparenciát a nyíltan publikált pontok és ponthatárok jelentik. A MAKSZ nem tud egyetlen olyan meghatározó külföldi kreatív fesztiválról ahol a pontok és ponthatárok ismertek lennének. Teljesen evidens hogy a zsűrizés, ezen belül a ponthatárok meghúzása és a díjak odaítélése egy meglehetősen szubjektiv műfaj és semmiképp nem publikus téma, amit utána az ügynökségek elé tár. Gondoljunk csak bele. A Cannes Lions nyilvánosságra hozná, hogy a Titanium díj idei ponthatára mondjuk 75 pont volt és a Goodby Silverstein & Partners lemaradt egy ponttal a Grand Prixről. Ennek oka az volt, hogy a belize-i vagy hondurasi zsűritag nem értékelte elég magasan a pályázatot. Ez elképzelhetetlen lenne. Így se a Pengén, se az Effien nem publikusak a ponthatárok, mint ahogy nem publikusak az M+ lista Kreatív által szerveztett versenyein és az összes külfödi versenyen sem.
A második fontos szempont az új listán a Fair play, ami a Republic értelmezésében azt jelenti, hogy egyenlő elbánásban részesülnek a zsűritagok, azonos a ponthatár, azonos feltételek mellett zsűriznek. A zsűrizés menete teljesen a fair play szabályainak megfelelően, zárt számítógépes rendszeren megy megadott pontértékek és ponthatárok szerint, amiből aztán átlagot von a rendszer. Ellenben, mint ahogy minden fesztivál esetében, a szervező fenntarthatja magának a jogot hogy az adott (nem publikus) éves ponthatárt fejebb vagy lejjebb húzza. Ennek a transzparenciáját szavatolja az Effie esetében egy hivatalos közjegyző, amely semmilyen más hazain versenynél nincsen, illetve a Penge esetén a világ legrangosabb kreatív ügynökségének, a Droga5-nak vezető kreatívigazgatója. Szintén elmondható, hogy semmilyen más hazai verseny nem rendelkezik ilyen pontozási, zsűrizési auditálási rendszerrel mint a Penge vagy az Effie. Sőt, a MAKSZ folyamatosan együttműködik a Kreatívval is a hazai versenyzés és versenyszabályzat fejlesztésében.
És végül az összeférhetetlenség, ami talán legjobban fáj az Agency Toplist életrehívóinak. Hogy a mindenkori MAKSZ elnök benne van az Effie felügyelőbizottságában és láthatja a közjegyző jelenlétében, hogy hol húzzák meg a ponthatárt. Beleszólása van a zsűri összetételébe, javasolhat meghatározó marketing szakembereket (mint mindenki más), és dönthet olyan fontos kérdésekben hogy ki legyen a zenei fellépő és milyen anyagból öntsék ki a díjakat adott évben. Hiába az egyeztetési szándék és megbeszélés a Republic csoporttal, hiába a közjegyző, hiába az ígéret hogy jövőre a KPMG(!) auditálja az Effiet. Mivel a Republic lemaradt a shortlistről idén, szükségét érezte annak hogy saját listát állítson.
Végezetül arra kérném a szakmát, az ügynökségeket és a megrendelőket, hogy egy irányba húzzunk, egy cél érdekében tegyünk erőfeszítéseket. Lássuk be, beláthatatlan következményekkel járna a szakmára nézve, ha minden csalódott ügynökség, egy versenyt követően saját követői bázisát mozgatva újabb és újabb listák összeállítását kezdeményezné. Ehelyett javítsuk együtt az M+ Listát, a versenyeket, a pontozást, a transzparenciát, auditáljunk ha kell. Ezeket a kezdeményezéseket vitassuk meg, folytassuk le a beszélgetést egymás közt ne a sajtó nyilvánossága előtt. Ne vegyük el egymás energiáját avval, hogy oktalanul gyanusítunk és rágalmazunk másokat.”
Ugyan más kapcsán, de nem idegen a listaháború a hazai ügynökségi piacon, amikor 2014-ben kikerült a MAKSZ elnökségének döntése alapján az M-Listában szereplő versenyek közül a Hipnózis Kreatív Fesztivál a zsűrizés körüli hiányosságok miatt. A versenyt szervező Kreatív magazin válaszul elindította saját, független ügynökségi listáját.
- Hirdetés -
Listaháború újra?
|

- Hirdetés -
- Hirdetés -
A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI
A nyelvtudást is kiváltja a mesterséges intelligencia
Egy éve még a magyar e-kereskedők harmada indokolta a munkatársak nyelvtudásának hiányával, miért nem terjeszkedik külföldre. Mára azonban ez a probléma szinte megszűnt létezni. A mesterséges intelligenciával percek alatt lefordíthatók teljes weboldalak, termékleírások, hirdetések,...
Ez lett a magyarok kedvenc fizetési eszköze
A Mastercard ismét elvégezte Bankkártya Használati Szokások és Attitűdök nevű kutatását, amelyben a magyarok fizetési szokásait térképezi fel és teszi követhetővé 2009 óta. A mostani eredmények alapján a fizikai bankkártya minden más fizetési megoldást...
Erős évet zárt a COOP
Több mint 10 százalékos növekedés révén 748 milliárd forintos árbevételt ért el a COOP Gazdasági Csoport tavaly – hangzott el a CO-OP Hungary Zrt. közgyűlésén múlt hét csütörtökön. A kihívásokkal teli piaci helyzetben elért...
Óriási bírság jár az illegális megfigyelésért
Nem is gondolnánk, naponta hány alkalommal figyelnek meg, sőt, akár hallgatnak is le bennünket, miközben mi mit sem sejtve vásárolunk, szórakozunk vagy éppen pihenünk. Pedig minden egyes ilyen felvételről részletes és teljeskörű tájékoztatást kellene...
Ez lehet az autóipar jövője
Az autóipar a magyar gazdaság egyik húzóágazata. Az iparág pedig jelenleg történetének legjelentősebb átalakulásán megy keresztül, mely hazánkat is érinti, hiszen a világ legnagyobb autóipari beszállítói közül több is jelentős kutatás-fejlesztési, és ezen belül...
Ezt veszik a magyarok a nyári hónapokban
Nyáron a vásárlói szokások is változnak, hiszen egészen más termékek kerülnek előtérbe a meleg idő beköszöntével. A nyári hónapokban a magyarok körében is az olyan termékek a legkeresettebbek, amelyek segítségével élvezetesebbé tehetik a szabadidős...
Újabb eszközön érhető el az RTL+ teljes kínálata
Az RTL+ a Vodafone TV médiaboxon keresztül is elérhető, így a telekommunikációs szolgáltatók közül elsőként a Vodafone Magyarország előfizetői már nagyképernyőn is megtekinthetik az RTL+ streaming platform mindhárom csomagjának kínálatát. A telekommunikációs szolgáltató ügyfelei...
Ezért dobd a szelektívbe az aludobozokat
Szerencsére egyre több élelmiszeripari és kiskereskedelmi vállalat törekszik a fenntarthatóbb működésre, termelésre, környezetbarát gyártásra és csomagolás használatára. Az alumínium, mint nyersanyag és annak újrahasznosítása kulcsfontosságú szerepet játszik a fenntarthatóbb folyamatok működtetésében, és ebben nem...
Új iroda és új arculat a Mediatornál
Május végétől új irodába költözött a Mediator, a budapesti full-service reklámügynökség a XI. kerületi BudaPart DOWNTOWN-ba tette át székhelyét, ahol egy teljes szintet elfoglalnak. A költözéssel egyidejűleg az idén 18 éves ügynökség lecserélte korábbi...
Rekord a filmvásáron Cannes-ban
Rekordrészvétel volt a 76. Cannes-i Nemzetközi Filmfesztivál idején tartott filmvásáron, amely szerda este ért véget. A fesztiválpalota alagsorában rendezett találkozón és vetítéseken több mint 14 ezer akkreditált filmes szakember, producerek, forgalmazók, moziüzemeltetők és alkotók...
- Hirdetés -