Az építőipari szoftverét Magyarországon is forgalmazó, bécsi székhelyű PlanRadar 15 országban, 1300 szakember bevonásával elvégzett kutatásában arra kereste a választ, hogy hol tart, és a következő 3 évben hogyan alakul az ágazat digitalizációja. A PlanRadar felmérésének eredménye megerősítette, hogy a vizsgált piacok közül Magyarországon a legnehezebb az új technológiák bevezetése. Az viszont biztató, hogy a nemzetközi trendekkel összhangban nálunk is kiemelkedően magas, 90 százalék fölötti azoknak a válaszadóknak aránya, akik szerint elkövetkező három évben vállalatuk a korábbinál többet fektet a digitalizációba.
Bár a szakemberek abban egyetértenek, hogy a hatékonyság növelése érdekében digitalizálni kell az ágazat működését, a felmérés eredményei egyértelműen azt igazolják, hogy az építőiparnak ezen a területen még hosszú utat kell megtennie. A 15 vizsgált országban a vállalatok háromnegyede az elmúlt három évben egyaltalán nem költött a fejlett technológiák közül mesterséges intelligenciára, a virtuális valósághoz köthető megoldásokra, több mint 80 százaléka nem használta fel a robotika és a 3D nyomtatás kínálta lehetőségeket, 41 százaléka az egyre szélesebb körben alkalmazott BIM bevezetését is elmulasztotta. A legtöbb cég (a válaszadók 60-75 százaléka) az energiahatékonyságot és a megújuló energia felhasználását célzó digitális megoldások, valamint a projektmenedzsment szoftverek területén hajtott végre átlagosnak tekinthető vagy jelentősebb beruházásokat.
Magyarország helye a kutatásban
A megkérdezett iparági szakemberek 77 százaléka minden országban nehéznek (53 százalék) vagy nagyon nehéznek (24 százalék) tartja új technológiák bevezetését a vállalatánál. A listát Magyarország vezeti, 84 százalékos eredménnyel.
A kutatásból az is kiderült, hogy a magyar válaszadók szerint az ellenkezés legfőbb okai között szerepel a magas beruházási költség (22 százalék), az iparági szereplők túlságosan erős ragaszkodása a hagyományos szemléletmódhoz (19 százalék), illetve a kormányzati ösztönzők, például az új technológiák bevezetéséhez nyújtott támogatások hiánya (18 százalék).
Bár a 15 piac 97 százalékos átlagától valamivel elmarad, az mindenesetre biztató, hogy a magyar válaszadók 94 százaléka látja úgy, hogy vállalata az elkövetkező három évben a korábbinál többet költ digitális beruházásokra. Abban már jobban megközelítjük az átlagot, hogy a hazai szakemberek csaknem fele számol 10 százalék fölötti növekedéssel ezen a területen.
Ezeken a területeken várhatóak a legnagyobb fejlesztések
A kutatás szerint a vizsgált országokban tervezett technológiai beruházások listáján az építést és ingatlankezelést támogató programok és szoftverek beszerzése áll az első helyen, a második az energiahatékonyságot növelő digitális megoldások alkalmazása, a harmadik a BIM módszertan elterjedése.
Magyarország ebben az összevetésben nem áll jól. A hazai válaszadók 65 százalékánál tervezik az építést és ingatlankezelést támogató programok és szoftverek beszerzését, ami 11 százalékkal elmarad a 15 ország átlagától, nem beszélve a listavezető brazilok 96 százalékos eredményétől. Az energiahatékonyságot növelő digitális megoldásoknál valamivel kisebb, 7 százalékos a lemaradásunk a 68 százalékos átlaghoz képest, ezt a listát a németek vezetik 80 százalékkal. A BIM-nél megint nyílik az olló, az átlag 66 százalék, míg a magyar érték 57 százalék, a listavezető Brazíliáé 93 százalék.
Manapság rengeteg szó esik a mesterséges intelligencia felhasználásának lehetőségeiről, de ez egyelőre nem mozgatta meg a magyar iparági szereplők fantáziáját: nálunk a vállalatok harmada tervez befektetni ebbe a technológiába, miközben az átlag 44, az éllovas Ausztráliában pedig 75 százalék.
„Az új technológiákkal szembeni ellenérzések leküzdéséhez szemléletváltásra van szükség, ami nem megy egyik napról a másikra. A magyarországi piacra lépésünk óta eltelt három év tapasztalatai alapján ugyanakkor úgy látom, hogy ez a folyamat az információhiány enyhítésével, megfelelő oktatással felgyorsítható. Biztató, hogy a hazai építőipari szereplők közül egyre többen ismerik fel a digitalizáció hatékonyságnövelő szerepét, ami azt jelzi, hogy a változás feltartóztathatatlanul megindult. A PlanRadar célja az, hogy partnerei minél jobban ki tudják használni a korszerű megoldások gyakorlati alkalmazásában rejlő, folyamatosan bővülő lehetőségeket, fokozzák teljesítményüket, javítsák versenyképességüket. A kutatás eredményei azt mutatják, hogy most érdemes megragadni az alkalmat” - mondja Simon Szilárd, a bécsi cég magyarországi csapatának képviselője.