- Hirdetés -

Magyarországon kirívóan nagy az ellenállás az új technológiákkal szemben

|

Az építőipari szoftverét Magyarországon is forgalmazó, bécsi székhelyű PlanRadar 15 országban, 1300 szakember bevonásával elvégzett kutatásában arra kereste a választ, hogy hol tart, és a következő 3 évben hogyan alakul az ágazat digitalizációja. A PlanRadar felmérésének eredménye megerősítette, hogy a vizsgált piacok közül Magyarországon a legnehezebb az új technológiák bevezetése. Az viszont biztató, hogy a nemzetközi trendekkel összhangban nálunk is kiemelkedően magas, 90 százalék fölötti azoknak a válaszadóknak aránya, akik szerint elkövetkező három évben vállalatuk a korábbinál többet fektet a digitalizációba.

Bár a szakemberek abban egyetértenek, hogy a hatékonyság növelése érdekében digitalizálni kell az ágazat működését, a felmérés eredményei egyértelműen azt igazolják, hogy az építőiparnak ezen a területen még hosszú utat kell megtennie. A 15 vizsgált országban a vállalatok háromnegyede az elmúlt három évben egyaltalán nem költött a fejlett technológiák közül mesterséges intelligenciára, a virtuális valósághoz köthető megoldásokra, több mint 80 százaléka nem használta fel a robotika és a 3D nyomtatás kínálta lehetőségeket, 41 százaléka az egyre szélesebb körben alkalmazott BIM bevezetését is elmulasztotta. A legtöbb cég (a válaszadók 60-75 százaléka) az energiahatékonyságot és a megújuló energia felhasználását célzó digitális megoldások, valamint a projektmenedzsment szoftverek területén hajtott végre átlagosnak tekinthető vagy jelentősebb beruházásokat.

Magyarország helye a kutatásban

A megkérdezett iparági szakemberek 77 százaléka minden országban nehéznek (53 százalék) vagy nagyon nehéznek (24 százalék) tartja új technológiák bevezetését a vállalatánál. A listát Magyarország vezeti, 84 százalékos eredménnyel.

A kutatásból az is kiderült, hogy a magyar válaszadók szerint az ellenkezés legfőbb okai között szerepel a magas beruházási költség (22 százalék), az iparági szereplők túlságosan erős ragaszkodása a hagyományos szemléletmódhoz (19 százalék), illetve a kormányzati ösztönzők, például az új technológiák bevezetéséhez nyújtott támogatások hiánya (18 százalék).

Bár a 15 piac 97 százalékos átlagától valamivel elmarad, az mindenesetre biztató, hogy a magyar válaszadók 94 százaléka látja úgy, hogy vállalata az elkövetkező három évben a korábbinál többet költ digitális beruházásokra. Abban már jobban megközelítjük az átlagot, hogy a hazai szakemberek csaknem fele számol 10 százalék fölötti növekedéssel ezen a területen.

Ezeken a területeken várhatóak a legnagyobb fejlesztések

A kutatás szerint a vizsgált országokban tervezett technológiai beruházások listáján az építést és ingatlankezelést támogató programok és szoftverek beszerzése áll az első helyen, a második az energiahatékonyságot növelő digitális megoldások alkalmazása, a harmadik a BIM módszertan elterjedése.

Magyarország ebben az összevetésben nem áll jól. A hazai válaszadók 65 százalékánál tervezik az építést és ingatlankezelést támogató programok és szoftverek beszerzését, ami 11 százalékkal elmarad a 15 ország átlagától, nem beszélve a listavezető brazilok 96 százalékos eredményétől. Az energiahatékonyságot növelő digitális megoldásoknál valamivel kisebb, 7 százalékos a lemaradásunk a 68 százalékos átlaghoz képest, ezt a listát a németek vezetik 80 százalékkal. A BIM-nél megint nyílik az olló, az átlag 66 százalék, míg a magyar érték 57 százalék, a listavezető Brazíliáé 93 százalék.

Manapság rengeteg szó esik a mesterséges intelligencia felhasználásának lehetőségeiről, de ez egyelőre nem mozgatta meg a magyar iparági szereplők fantáziáját: nálunk a vállalatok harmada tervez befektetni ebbe a technológiába, miközben az átlag 44, az éllovas Ausztráliában pedig 75 százalék.

„Az új technológiákkal szembeni ellenérzések leküzdéséhez szemléletváltásra van szükség, ami nem megy egyik napról a másikra. A magyarországi piacra lépésünk óta eltelt három év tapasztalatai alapján ugyanakkor úgy látom, hogy ez a folyamat az információhiány enyhítésével, megfelelő oktatással felgyorsítható. Biztató, hogy a hazai építőipari szereplők közül egyre többen ismerik fel a digitalizáció hatékonyságnövelő szerepét, ami azt jelzi, hogy a változás feltartóztathatatlanul megindult. A PlanRadar célja az, hogy partnerei minél jobban ki tudják használni a korszerű megoldások gyakorlati alkalmazásában rejlő, folyamatosan bővülő lehetőségeket, fokozzák teljesítményüket, javítsák versenyképességüket. A kutatás eredményei azt mutatják, hogy most érdemes megragadni az alkalmat” - mondja Simon Szilárd, a bécsi cég magyarországi csapatának képviselője.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Ez a legfontosabb a munkavállalóknak a fizetés mellett

A világtörténelemben a Z-generáció a valaha élt legnépesebb generáció, egyes kutatások szerint pedig néhány év múlva a munkaerőpiac közel 30 százalékát teszik majd ki. Éppen ezért rendkívül fontos, hogy a munkáltatók megfelelően illesszék őket...

Nagyot nőne Európában a luxusszállodalánc

A Hyatt jelentős növekedést tervez a közép- és kelet-európai térségben a következő években, folytatva ezzel a márka lendületét a régióban. A tervek szerint 2027-ig öt új Hyatt Regency szálloda és üdülőhely nyílik Horvátországban, Albániában,...

Új zónát nyitott a repülőtéren a GreenGo

A GreenGo új repülőtéri zónájának megnyitása valós felhasználói igényekre reagál, hiszen egyre többen szeretnének közvetlen hozzáférést a budapesti légikikötőhöz, hogy gyorsan és kényelmesen érjék el járatukat, vagy hogy landolás után minél hamarabb autóba ülhessenek....

Advent első hétvégéje igazi művészeti csemegét kínál

Advent első hétvégéjén, november 29-december 1. között ingyenes programsorozattal várják a kortárs képzőművészetek kedvelőit. 2024-ben 31 galéria, műterem, kiállítótér és kulturális helyszín csatlakozott az ART WEEKEND BUDAPEST-hez (AWB), amelynek idei központi témája a mozgás,...

Megújult a Port

Letisztultabb dizájnnal, modern keresési funkciókkal jelentkezik Magyarország legismertebb kulturális programmagazinja, a Port. A közel 30 éves múlttal büszkélkedő site ettől a héttől még inkább felhasználóbarát formában köszönti olvasóit. A megújítás során figyelembe vették a...

Új sorozatokkal és sikerfilmekkel erősít a Direct Now

Merülj el az őszi hangulatban és fedezd fel a Direct Now app folyamatosan bővülő videótárának kínálatát! A hűvös estéken vadonatúj krimisorozatok és képernyő elé szegező sikerfilmek várnak rád. A klasszikus magyar filmek rajongói ezúttal...

Magyar focistáknak szurkolhatunk a hétvégén

Visszatérnek a magyar játékosok a pályára a klubcsapatuk színeiben - a hétvégén a Network4 öt bajnokságból közvetít magyar érdekeltségű meccseket. A Premier League-ben Szoboszlai Dominik és Kerkez Milos, a Championshipben Szűcs Kornél, a Bundesligában...

MI-vel tuningolt tévések

A hasznosításhoz szükséges tudás hiánya, a munkatársak aggályai és ellenállása – ezek a legnagyobb visszatartó erők a tévétársaságok körében a mesterséges intelligencia bevezetése kapcsán a Caretta Research kutatása szerint. A technológia már ott van...

Ők kapták idén a Hégető Honorka Díjakat

2024-ben összesen 72 videós és 11 fotós nevezés érkezett az RTL korábbi szerkesztő-riportere, a 2001-ben elhunyt Hégető Honorka emlékére létrehozott pályázatra. A zsűri hat pályaművet díjazott, amelyek többek között a magyarországi iskolarendszer helyzetét, az...

Összecsaptak Európa legjobb e-sportolói

Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2,...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

A jövőben máshogy vásárolunk majd az IKEA-ban

Innovatív és izgalmas megoldásokkal járul hozzá a vásárlói élmény forradalmasításához az IKEA. A soroksári áruház új CGI videójával a jövő IKEA-élményét mutatja be, mindezt szórakoztató és figyelemfelkeltő módon a legújabb technológiák segítségével. A futurisztikus...

Ez a legfontosabb a munkavállalóknak a fizetés mellett

A világtörténelemben a Z-generáció a valaha élt legnépesebb generáció, egyes kutatások szerint pedig néhány év múlva a munkaerőpiac közel 30 százalékát teszik majd ki. Éppen ezért rendkívül fontos, hogy a munkáltatók megfelelően illesszék őket...

Nagyot nőne Európában a luxusszállodalánc

A Hyatt jelentős növekedést tervez a közép- és kelet-európai térségben a következő években, folytatva ezzel a márka lendületét a régióban. A tervek szerint 2027-ig öt új Hyatt Regency szálloda és üdülőhely nyílik Horvátországban, Albániában,...

Új zónát nyitott a repülőtéren a GreenGo

A GreenGo új repülőtéri zónájának megnyitása valós felhasználói igényekre reagál, hiszen egyre többen szeretnének közvetlen hozzáférést a budapesti légikikötőhöz, hogy gyorsan és kényelmesen érjék el járatukat, vagy hogy landolás után minél hamarabb autóba ülhessenek....

Advent első hétvégéje igazi művészeti csemegét kínál

Advent első hétvégéjén, november 29-december 1. között ingyenes programsorozattal várják a kortárs képzőművészetek kedvelőit. 2024-ben 31 galéria, műterem, kiállítótér és kulturális helyszín csatlakozott az ART WEEKEND BUDAPEST-hez (AWB), amelynek idei központi témája a mozgás,...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...