
Láthatóan hatnak az átutalási limitek, hiszen csökken a sikeres pénzforgalmi visszaélések által okozott károk értéke Magyarországon. Ám a jegybanki statisztikák szerint a sikeres visszaélések száma még mindig nagyon magas az elektronikus pénzforgalomban, tehát változatlanul kiemelten fontos, hogy az ügyfelek különös gonddal vigyázzanak a számláikhoz, kártyáikhoz tartozó egyedi azonosító adataikra, mert így előzhető meg a legtöbb online csalási kísérlet.
Mind az elektronikus pénzforgalomban regisztrált visszaélések száma, mind az általuk okozott kár értéke csökkent az első negyedévben a Magyar Nemzeti Bank adatai szerint. A sikeres, kártyás fizetésekhez és átutalásos forgalomhoz kapcsolódó visszaélések összesített száma 9,5 százalékkal, 55,7 ezerre csökkent éves összevetésben, a kimutatott kár értéke pedig 47,4 százalékkal, 8,5 milliárd forintra esett vissza 2024 első három hónapjához képest.
A CIB Bank szakértői ugyanakkor felhívták a figyelmet, hogy az adatokat részletesebben vizsgálva már nem minden szempontból biztató a kép. A nem bankkártyás elektronikus pénzforgalomban elkövetett sikeres visszaélési kísérletek száma új rekordot döntött 2025 első negyedévében, és meghaladta a 6 ezret, miközben egy évvel korábban még kicsivel több mint 4600 esetet regisztrált az MNB. Feltétlenül biztató ugyanakkor, hogy a sikeres visszaélések által okozott kár értéke kevesebb mint a felére, 5,8 milliárd forintra esett éves alapon ezen a területen, ami egyértelműen az átutalási limitek bevezetésével magyarázható. A bankkártyás visszaéléseknél a darabszám 12,8 százalékkal csökkent éves összevetésben – 49,6 ezerre –, miközben az okozott kár értéke gyakorlatilag stagnált, 1,2 százalékos csökkenés után 2,68 milliárd forintot ért el.
„A jegybank adataiból egyértelműen látszik, hogy az átutalási limiteknél bevezetett korlátozások nyomán sikerült látványosan leszorítani a nem kártyás forgalomban a csalásokkal okozott kár értékét. Sikeres visszaélésekből viszont ezen az oldalon még mindig egyre többet regisztrálnak Magyarországon, ráadásul havi szinten is változatlanul milliárdos károkat okoznak a csalók” – hívta fel a figyelmet az adatok kapcsán Bártfai Gábor, a CIB Bank Információbiztonsági vezetője.
A jegybanki statisztákkal egybecsengenek a pénzintézet márciusban végzett, reprezentatív felmérésének eredményei is, amelyek szerint az elmúlt év tavaszához képest tovább nőtt azoknak a banki ügyfeleknek az aránya, akik áldozatává váltak valamilyen, az elektronikus pénzforgalomhoz kapcsolódó visszaélésnek, és azoké is, akiket megpróbáltak megkárosítani a csalók. A felmérés adatai szerint a 2024 tavasza óta eltelt egy év alatt 56-ról 59 százalékra emelkedett azoknak az aránya, akik személyesen érintetté váltak valamilyen visszaélési kísérletben, és 10-ről 15 százalékra ugrott azok aránya is, akiket már megkárosítottak.
Bártfai Gábor szerint tehát – bár a statisztikákban kétségtelenül felfedezhetők biztató jelek is – változatlanul szem előtt kell tartanunk azt az alapvetést, hogy bárkiből lehet áldozat. A megelőzés szempontjából kiemelt jelentőségű, hogy az ügyfelek különös gonddal vigyázzanak a számláikhoz, kártyáikhoz tartozó egyedi azonosító adataikra, hiszen a visszaélések nagy többsége úgy történhet meg, hogy az áldozatok ezeket önként, a csaló által befolyásolva bocsátják illetéktelenek rendelkezésére. Szintén alapvető jelentőségű, hogy az online vásárlásoknál, átutalásoknál alaposan ellenőrizzük, hogy milyen felületen, kinek és mekkora összeget fizetünk vagy utalunk át. Szintén alapszabály, hogy soha ne engedjünk másoknak hozzáférést a banki műveletekhez használt elektronikus eszközökhöz, és ne engedjük távoli elérést lehetővé tévő szoftverek telepítését sem. Bankkártyás fizetésnél pedig használjunk virtuális bankkártyát, a vásárláshoz igazított egyenleggel. A szakértő emellett külön felhívta a figyelmet a telefonos kommunikációnál a keresztazonosítás fontosságára is: utóbbi lényege, hogy nem csak a bank képviselője azonosítja az ügyfelet, hanem a banki ügyintézőnek is meg kell tudni adnia valamilyen, az ügyfél által ismert adatot. A keresztazonosításon felül az ügyfél kérheti - ha nem biztos abban, hogy a bankkal beszél - hogy a CIB24 call center kolléga által kiküldött PUSH üzenetben azonosítsa magát. Az üzenet a mobilapplikációban lehet megnyitni és tartalmazza azt, hogy az ügyfél most éppen a CIB Bank kollégájával beszél.
Ha pedig visszaélés áldozatává váltunk – illetve ennek akár csak a gyanúja is felmerül – azonnal tiltani kell az érintett csatornát és eszközt, az esetet jelenteni kell a számlavezető pénzintézet felé, ezt követően rendőrségi feljelentés szükséges, hiszen ilyenkor a gyorsaságnak alapvető a jelentősége.
A CIB Bank ügyfelei már biztosítási védelemről is gondoskodhatnak a bankkártyás visszaélésekkel okozott káresetekkel szemben, legyen szó akár a bankkártya fizikai elvesztéséről vagy eltulajdonításáról, de előfordulhat olyan visszaélés is, amikor a bankkártya fizikailag az ügyfél birtokában marad. A CIB Értékőr Prémium és a CIB Értékőr Prémium Multibank Biztosítás a többi között az ügyfél személyes eszközeire és adataira, illetve az internetes vásárlás és a banki kártyaműveletek során a nem várt eseményekre is fedezetet biztosíthat. A konstrukciót dolgozóik részére vállalatok is igényelhetik.