Társadalmi konzultáció céljából közzétette a hazai műsorterjesztési és médiaszolgáltatási piacon végzett ágazati vizsgálatának jelentéstervezetét a Gazdasági Versenyhivatal (GVH). A dokumentum többek között megállapítja, hogy a kisméretű műsorterjesztők hosszabb távú fennmaradását a minél szélesebb körű, közös beszerzési stratégia kialakítása képezheti, melynek köszönhetően egységesen léphetnek fel ezek a műsorterjesztők a médiaszolgáltatókkal való tárgyalások során.
A nemzeti versenyhatóság tavaly nyáron indított ágazati vizsgálatot a médiaszolgáltatás és műsorterjesztés piacán, mert a jelzések alapján a televíziós médiaszolgáltatók a jelentősebb méretű műsorterjesztők számára annyival kedvezőbb díjak mellett nyújtják szolgáltatásaikat, hogy ezáltal jelentős versenyhátrányba kerülnek a kisebb vállalkozások. Ez akár a piaci verseny torzulását vagy korlátozását is okozhatja, ami miatt a hazai fogyasztók választási lehetősége kevesebb számú szolgáltatóra és rosszabb ár-érték arányú programcsomagokra korlátozódhat.
A GVH vizsgálata elsősorban a piaci szereplők árazáshoz kapcsolódó döntéseinek megértése céljából tekintette át a műsorterjesztési piacot, illetve a mögötte lévő értékláncot. A hatóság nyilvános adatbázisok információi mellett vállalati adatszolgáltatásokat dolgozott fel, emellett piackutatásokat végeztetett, és szakmai szervezetekkel is konzultált.
A vizsgálat eredményei alapján a Versenyhivatal elkészítette jelentéstervezetét, amelyet honlapján – az ilyenkor szokásos módon – nyilvános társadalmi konzultációra bocsátott. A tervezet részletesen bemutatja a műsorok értékláncát, az egyes szinteken jelen lévő szereplőket és piaci szerkezetet, illetve a piacot formáló trendeket. Feltárásra kerültek az egyes szereplők közötti szerződéses gyakorlatok is, elsősorban a médiaszolgáltatók és a műsorterjesztők közötti kapcsolatra fókuszálva. A GVH több javaslatot is megfogalmazott, amelyekkel növelhető lenne a piaci verseny és a fogyasztói jólét.
A Gazdasági Versenyhivatal a végleges jelentés elfogadását megelőzően 2021. szeptember 3-ig biztosítja, hogy az érintettek írásban észrevételeket tehessenek a jelentés tartalmára vonatkozóan.
A GVH megállapítása szerint a kisméretű műsorterjesztők hosszabb távú fennmaradását a minél szélesebb körű, közös beszerzési stratégia kialakítása képezheti, melynek köszönhetően egységesen léphetnek fel ezek a műsorterjesztők a médiaszolgáltatókkal való tárgyalások során. Ez nem csak a kis méretű műsorterjesztők szempontjából indokolt, hanem a médiaszolgáltatók számára is ésszerű lehet.
A csatornák csomagban történő értékesítése elterjedt a médiaszolgáltatók körében. A versenyjogi joggyakorlattal és a médiapiacon folytatott uniós jogesetekkel összhangban a GVH úgy véli, hogy az ilyen típusú magatartások csak akkor vethetnek fel érdemben versenyproblémákat, ha az azokat alkalmazó piaci szereplők piaci ereje jelentős. Ennek megfelelően az ágazati vizsgálat részletesen elemezte az ún. JBE (jelentős befolyásoló erővel rendelkező) csatornák piaci magatartását.
Az ágazati vizsgálat azonosította, hogy a hazai fogyasztók kifejezetten nehezen váltanak a műsorterjesztési szolgáltatók között. Ennek orvoslására a GVH javasolja a szolgáltatóváltási folyamat további könnyítését. Az ágazati vizsgálatban áttekintett piaci viszonyok körében a GVH feltárta azt is, hogy az analóg műsorterjesztési szolgáltatások Magyarországon továbbra is jelentős arányban vannak jelen, amely kihatással van a műsorterjesztési szolgáltatók versenyhelyzetére.