Nehéz a helyzet Magyarországon a sajtószabadság vonatkozásában, megváltozott a kiadóipar térképe – mondja Mark Dekan. Az idén 30 éves magyar cég kapcsán készített interjút a Marketing&Media magazin a Ringier Axel Springer vezérigazgatójával, aki leszögezte azt is, nem tervezik, hogy kivonulnak.
– Már 2016-ban arra hívta fel a médiapiac figyelmét Lengyelországban, hogy egyre több kihívással kell szembenéznie Közép- és Kelet-Európában, amikor folytatja tényfeltáró tevékenységét. Hangsúlyozta, hogy fontos lenne, hogy a média állami ellenőrzéstől függetlenül működjön, védje az érzékeny információt átadó forrásait és megpróbáljon versenyképes maradni. Mi változott azóta?
– Nem sok minden, a média még mindig ugyanazokkal a kihívásokkal néz szembe, de szerintem a közvélemény ma már tisztábban lát azzal kapcsolatban, hogy milyen szerepet játszik a szabad és független újságírás a demokrácia megőrzésében. Ez különösen igaz azokra az országokra, ahol a média egy része államilag ellenőrzött, és ezért nem tájékoztatásra, hanem a propaganda terjesztésére használják. Érthető, hogy a változáshoz idő kell, főként a viszonylag új, közép- és kelet-európai demokráciák esetében, de a nemzetközi tapasztalat azt mutatja, hogy ezek a változások elkerülhetetlenek.
– Ön mit gondol a sajtó szabadságról Magyarország vonatkozásában? Nemrég többtucatnyi média vállalat több mint 60 termékkel betagozódott egy nagy, a kormánypárthoz közel álló alapítványba, amelyet egy a miniszterelnökhöz lojális személy vezet.
– Nehéz a helyzet Magyarországon. A tulajdonlásban megnövekedett anyagi érdekeltség teljesen megváltoztatta a kiadóipar térképét az országban. Látható a hatása a sajtószabadságra. A Médiaszabadság index skáláján ma Magyarország a 73. helyen áll.
– Ön szerint a független média hogyan tudja erősíteni a pozícióit ilyen körülmények között? Mit tanácsol?
– Azt, hogy teljesítsék az alapküldetésüket. Egyszerűnek hangzik, de tudom, hogy nehéz és néha veszélyes is. De ki kell állnunk az értékeinkért, és bíznunk kell abban, hogy az olvasóink és a nézőink bizalma, valamint támogatása a siker fokmérője lesz.
– Magyarországi érdekeltségük már 30 éve jelen van ezen a piacon. Mit tart a legnagyobb eredménynek?
– A Ringier Axel Springer Magyarország – és jogelődjei, az Axel Springer Budapest és az Axel Springer Magyarország kiadó – legmarkánsabb eredménye az, hogy immár harminc éve töretlenül nyereségesen működik a magyar piacon. Gondoljon csak bele, hogy ez mekkora szó! Azt hiszem, a Magyarországon jelenleg működő nagy médiavállalatok közül ezt egyedüliként mondhatja el magáról a RAS. Amiért én személy szerint nagyon becsülöm a magyar kiadót, az a megújulás képessége. Az elmúlt harminc év alatt rengeteget változtak a működés körülményei, ennek ellenére – sokszor nagyon nehéz döntések árán, zsugorodva vagy éppen növekedve – képes volt újra és újra megújulni. A magyar stratégiának mindig része volt a felismerés, hogy csak a változás állandó, és a kiadó fel is készült a változásokra, de nem kapkodva, hanem megfontoltan. Jó példa erre, hogy a RAS Magyarország olyan termékmixszel lépett a digitalizáció újtára, amelyben az évtizedek óta sikeres printtermékek – mint a Blikk, a Kiskegyed vagy akár a műsorújságok – megmaradtak, s az ezek által termelt bevétel ma is nagyban támogatja az online termékek erősödését, illetve az életciklusuk elején járó kiadványokat. Ez a több lábon állás volt mindig is a záloga a RAS Magyarország fejlődésének.
– Rengeteg a fake news, azaz álhír a médiában. Mekkora a kiadóvállalatok, a tévétársaságok és a digitális médiapiaci szereplők felelőssége? A médiacégek hogyan tudnak küzdeni az ilyen hírek ellen?
– A fake news csak egy dezinformációs eszköz, tehát, ha a média felelősségéről van szó, akkor lényegében arról kell beszélünk, hogy miként küzdjünk a dezinformáció ellen. Az egyértelmű, hogy ezek számos piacon megvetették a lábukat, és komoly üzleti jelleget öltöttek: bizonyos érdekeket szolgálva készítik, finanszírozzák, és végül sok esetben a közvélemény is passzívan elfogadja őket. A média úgy küzdhet leginkább ellene, hogy igaz és megbízható információt szolgáltat, úgy festve le a dolgokat, ahogy azok valójában vannak. Más szavakkal, minőségi és szakszerű információt kell nyújtanunk.
– Melyek a legnagyobb kihívások 2019-ben a Ringier Axel Springer számára Magyarországon és Európában?
– Működési szempontból az, hogy megtaláljuk a rugalmasság és a fókuszált működés megfelelő kombinációját – az, hogy képesek legyünk alkalmazkodni az új kihívásokhoz, legalább olyan fontos hosszú távon, mint az, hogy a megfelelő prioritásokkal foglalkozzunk.
– Több jelentős médiavállalkozás is elhagyta Magyarországot az utóbbi években. Az RTL Csoport jelezte, hogy marad. Önök mit szólnak ehhez?
– Nem tervezzük, hogy kivonulunk.
Simon Krisztián
Az interjút teljes terjedelmében a Marketing&Media legújabb számában olvashatja, amelynek Print ereje melléklete kiemelten foglalkozik a nyomtatott sajtó helyzetével.