- Hirdetés -

Mark Dekan: Nem tervezzük, hogy kivonulunk

|

Nehéz a helyzet Magyarországon a sajtószabadság vonatkozásában, megváltozott a kiadóipar térképe – mondja Mark Dekan. Az idén 30 éves magyar cég kapcsán készített interjút a Marketing&Media magazin a Ringier Axel Springer vezérigazgatójával, aki leszögezte azt is, nem tervezik, hogy kivonulnak.

– Már 2016-ban arra hívta fel a médiapiac figyelmét Lengyelországban, hogy egyre több kihívással kell szembenéznie Közép- és Kelet-Európában, amikor folytatja tényfeltáró tevékenységét. Hangsúlyozta, hogy fontos lenne, hogy a média állami ellenőrzéstől függetlenül működjön, védje az érzékeny információt átadó forrásait és megpróbáljon versenyképes maradni. Mi változott azóta?

– Nem sok minden, a média még mindig ugyanazokkal a kihívásokkal néz szembe, de szerintem a közvélemény ma már tisztábban lát azzal kapcsolatban, hogy milyen szerepet játszik a szabad és független újságírás a demokrácia megőrzésében. Ez különösen igaz azokra az országokra, ahol a média egy része államilag ellenőrzött, és ezért nem tájékoztatásra, hanem a propaganda terjesztésére használják. Érthető, hogy a változáshoz idő kell, főként a viszonylag új, közép- és kelet-európai demokráciák esetében, de a nemzetközi tapasztalat azt mutatja, hogy ezek a változások elkerülhetetlenek.

– Ön mit gondol a sajtó szabadságról Magyarország vonatkozásában? Nemrég többtucatnyi média vállalat több mint 60 termékkel betagozódott egy nagy, a kormánypárthoz közel álló alapítványba, amelyet egy a miniszterelnökhöz lojális személy vezet.

– Nehéz a helyzet Magyarországon. A tulajdonlásban megnövekedett anyagi érdekeltség teljesen megváltoztatta a kiadóipar térképét az országban. Látható a hatása a sajtószabadságra. A Médiaszabadság index skáláján ma Magyarország a 73. helyen áll.

– Ön szerint a független média hogyan tudja erősíteni a pozícióit ilyen körülmények között? Mit tanácsol?

– Azt, hogy teljesítsék az alapküldetésüket. Egyszerűnek hangzik, de tudom, hogy nehéz és néha veszélyes is. De ki kell állnunk az értékeinkért, és bíznunk kell abban, hogy az olvasóink és a nézőink bizalma, valamint támogatása a siker fokmérője lesz.

– Magyarországi érdekeltségük már 30 éve jelen van ezen a piacon. Mit tart a legnagyobb eredménynek?

– A Ringier Axel Springer Magyarország – és jogelődjei, az Axel Springer Budapest és az Axel Springer Magyarország kiadó – legmarkánsabb eredménye az, hogy immár harminc éve töretlenül nyereségesen működik a magyar piacon. Gondoljon csak bele, hogy ez mekkora szó! Azt hiszem, a Magyarországon jelenleg működő nagy médiavállalatok közül ezt egyedüliként mondhatja el magáról a RAS. Amiért én személy szerint nagyon becsülöm a magyar kiadót, az a megújulás képessége. Az elmúlt harminc év alatt rengeteget változtak a működés körülményei, ennek ellenére – sokszor nagyon nehéz döntések árán, zsugorodva vagy éppen növekedve – képes volt újra és újra megújulni. A magyar stratégiának mindig része volt a felismerés, hogy csak a változás állandó, és a kiadó fel is készült a változásokra, de nem kapkodva, hanem megfontoltan. Jó példa erre, hogy a RAS Magyarország olyan termékmixszel lépett a digitalizáció újtára, amelyben az évtizedek óta sikeres printtermékek – mint a Blikk, a Kiskegyed vagy akár a műsorújságok – megmaradtak, s az ezek által termelt bevétel ma is nagyban támogatja az online termékek erősödését, illetve az életciklusuk elején járó kiadványokat. Ez a több lábon állás volt mindig is a záloga a RAS Magyarország fejlődésének.

– Rengeteg a fake news, azaz álhír a médiában. Mekkora a kiadóvállalatok, a tévétársaságok és a digitális médiapiaci szereplők felelőssége? A médiacégek hogyan tudnak küzdeni az ilyen hírek ellen?

– A fake news csak egy dezinformációs eszköz, tehát, ha a média felelősségéről van szó, akkor lényegében arról kell beszélünk, hogy miként küzdjünk a dezinformáció ellen. Az egyértelmű, hogy ezek számos piacon megvetették a lábukat, és komoly üzleti jelleget öltöttek: bizonyos érdekeket szolgálva készítik, finanszírozzák, és végül sok esetben a közvélemény is passzívan elfogadja őket. A média úgy küzdhet leginkább ellene, hogy igaz és megbízható információt szolgáltat, úgy festve le a dolgokat, ahogy azok valójában vannak. Más szavakkal, minőségi és szakszerű információt kell nyújtanunk.

– Melyek a legnagyobb kihívások 2019-ben a Ringier Axel Springer számára Magyarországon és Európában?

– Működési szempontból az, hogy megtaláljuk a rugalmasság és a fókuszált működés megfelelő kombinációját – az, hogy képesek legyünk alkalmazkodni az új kihívásokhoz, legalább olyan fontos hosszú távon, mint az, hogy a megfelelő prioritásokkal foglalkozzunk.

– Több jelentős médiavállalkozás is elhagyta Magyarországot az utóbbi években. Az RTL Csoport jelezte, hogy marad. Önök mit szólnak ehhez?

– Nem tervezzük, hogy kivonulunk.

Simon Krisztián

Az interjút teljes terjedelmében a Marketing&Media legújabb számában olvashatja, amelynek Print ereje melléklete kiemelten foglalkozik a nyomtatott sajtó helyzetével.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...

Újabb díjat nyert a K&H

Díjat nyert az Euromoney pénzügyi folyóirat szervezésében megvalósuló Real Estate Awards versenyén a K&H, ismét elhódítva az ország legjobb ingatlanfinanszírozó bankja címet. A nívós brit szaklap több mint 30 éve ismeri el azokat a...

Szívmelengető reklámfilmmel kampányol a Gyermelyi

A Gyermelyi elindította legújabb, átfogó kampányát, amely az együtt töltött családi pillanatok szépségére és jelentőségére hívja fel a figyelmet. Az új szlogen, „Gyermelyi, amiben egyetértünk”, egyszerre tükrözi a márka értékeit, a minőséget és a...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...