- Hirdetés -

Másodfokon is pert nyert a Médiatanács az RTL ellen

|

Megsértette az emberi méltóságot az RTL „Celeb vagyok, ments ki innen!” című realityműsorának 2022. október 18-án sugárzott epizódja, amikor a műsorvezetők a Pedritónak hívott kolumbiai kisfiú testalkatára és a táplálkozására tettek megjegyzéseket, és más módon is gúnyolódtak rajta – mondja ki a Fővárosi Ítélőtábla friss jogerős döntése. A fellebbviteli bíróság helyben hagyta az elsőfokú döntést, amely elutasította az RTL által a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Médiatanácsával szemben benyújtott keresetet. A médiahatóság tavaly májusi határozatában a műsorszám méltóságsértő jellege miatt kétmillió forint bírságot szabott ki a médiaszolgáltatóra, és a jogsértés tényéről tájékoztató nyilatkozat közzétételére is kötelezte.

„Tudod, hogy ha mondjuk, tíz éven keresztül fánkot fogsz zabálni, mint eddig, akkor 150 kg leszel 16 éves korodra, ugye?” – többek között ezt kérdezte a műsorvezető a „Celeb vagyok, ments ki innen!” 2022. október 18-án sugárzott műsorszámában szereplő kolumbiai kisfiútól. Az idézett mondat csak egy volt azon sérelmezhető kérdések közül, amelyek miatt a médiahatóság eljárást indított, és kétmillió forint bírságot szabott ki a televízióra. A médiaszolgáltató a döntéssel szemben bíróságon keresett jogorvoslatot, de mind az elsőfokú bíróság, mind pedig az ügyben másodfokon eljáró Fővárosi Ítélőtábla a Médiatanácsnak adott igazat: az RTL vizsgált műsorszáma emberi méltóságot sértett. A jogsértés súlyához képest sem a kiszabott bírság mértéke, sem a jogsértés tényét elismerő közlemény közzétételére kötelezés nem tekinthető túlzónak – erősíti meg az Ítélőtábla határozata. Mindezzel ugyanis a médiaszolgáltató olyan üzenetet közvetített, amely „a testszégyenítés létjogosultságát, hatásait, illetve a bántalmazó kultúrát erősíthette” – olvasható az indokolásban, ami rámutat arra is, hogy a műsorszámban Pedritónak hívott kisfiú koránál fogva nem lehetett tisztában szerepeltetésének valódi céljával, és nem számolhatott annak következményeivel.

A „Celeb vagyok, ments ki innen!” megalázó jelenetének megítélésén az sem változtat, hogy az egyik műsorvezető már az adásban jelezte, hogy talán túl messzire mentek az élcelődéssel. A bírósági döntés kiemeli: nem fikciós műfajról van szó, hanem valóságshow-ról, tehát lényegtelen, hogy a műsorszámnak volt-e pontos forgatókönyve, vagy a szereplők improvizáltak-e. A műsorszám tartalmát ugyanis a nézők felé közvetített üzenet szempontjából kell vizsgálni, a néző pedig a valóságshow műfaját úgy értelmezi, hogy abban a valóságot látja, azaz nem megrendezett jelenetet.

A döntés hátteréhez tartozik, hogy a médiaszabályozás elsősorban nem a médiában szereplő személyek, hanem a közönség érdekeit védi. A médiahatóság arról dönt, hogy a vizsgált műsorszámok üzenete, megközelítésmódja sérti-e az emberi méltóság alapvető értékét. Az emberi méltóság értékét negligáló tartalom jelentős rombolást tud végezni az emberi méltóság tiszteletének kultúrájában. A gyermekek védelmének szempontja különösen nagy súllyal esik latba az egyes esetek mérlegelésekor. A Médiatanács az emberi méltóság védelme érdekében felléphet akkor is, ha a műsorszámban szereplő, megalázó helyzetbe hozott személy egyébként hozzájárulását adta szerepléséhez, és utóbb sem sérelmezte annak tartalmát.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...

Újabb díjat nyert a K&H

Díjat nyert az Euromoney pénzügyi folyóirat szervezésében megvalósuló Real Estate Awards versenyén a K&H, ismét elhódítva az ország legjobb ingatlanfinanszírozó bankja címet. A nívós brit szaklap több mint 30 éve ismeri el azokat a...

Szívmelengető reklámfilmmel kampányol a Gyermelyi

A Gyermelyi elindította legújabb, átfogó kampányát, amely az együtt töltött családi pillanatok szépségére és jelentőségére hívja fel a figyelmet. Az új szlogen, „Gyermelyi, amiben egyetértünk”, egyszerre tükrözi a márka értékeit, a minőséget és a...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...