Egy teniszedzésnek köszönheti, hogy harminc éve a Nestléhez került, azóta három kontinensen, hat országban, 11 különböző pozícióban dolgozott, jelenleg pedig a magyar leányvállalatot vezeti, amely éppen harminc évvel ezelőtt kezdte meg működését hazánkban. Noszek Pétert többek közt arról kérdeztük, hogyan tartanak lépést a gyorsan alakuló fogyasztási szokásokkal, mit tesznek a fenntarthatóság érdekében, és elárulta azt is, hogy szereti-e a svájci csokit vagy miért veszi fel mindig mosolyogva a telefont.
Úgy tudom, minden a tenisszel kezdődött. Hogy lett egyetemista teniszedzőből pénzügyes a Nestlénél?
Fiatalkoromban elég hosszú ideig első osztályú teniszező voltam, és 1989-ben adódott egy lehetőség, hogy kimenjek leckéket adni az egyik teniszedző barátom mellé Svájc francia nyelvű részére. Ugyanekkor meghirdettek két ösztöndíjat a Svájci Nagykövetségen, szintén erre a nyelvterületre, és mivel a francia nem volt túlságosan elterjedt Magyarországon, nekem pedig megvolt a kellő nyelvtudásom, megpályáztam az egyiket. Megnyertem, így 1990-ben kimentem a Neuchâteli Egyetemre egy posztgraduális képzésre. A szerencsés egybeesésnek köszönhetően így kezdtem el tanulás mellett teniszleckéket adni. Ott találkoztam egy sráccal, aki egy edzés utáni sörözgetés alkalmával felvetette, hogy az egyetem után nem szeretnék-e a Nestlénél dolgozni. Kérdeztem, miért éppen a Nestlé, mire odahívott a teniszpálya teraszának a szélére, ahonnan gyönyörű kilátás nyílt a hegyekre és a tóra, és ebben a festői környezetben rámutatott a cég központjára. Az ő édesapja vezette a svájci Nestlé HR-osztályát, bemutatott neki, behívtak egy interjúra, majd a beszélgetés után megkérdezték, mikor tudok kezdeni. Mellékesen szóltak, hogy nekik nem marketinges kell, hanem pénzügyes. Életemben egy percet sem tanultam számvitelt, de mondtam, miért ne. Így vettek föl, és 1991. április 1-jén kezdtem.
Harminc év még egy egzotikus szigeten is hosszú idő, nemhogy egy cégnél… Nem volt nehéz ennyi ideig egy helyen maradni?
Kétlem, hogy el tudtam volna tölteni 30 évet egy cégnél, ugyanabban a pozícióban. Ez idő alatt három kontinensen, hat országban és 11 különböző pozícióban dolgoztam. Ha így nézi az ember, akkor már teljesen másképp hangzik a három évtized. Sőt, lehet, hogy sűrűbben változtattam, mint mások, akik ugyanennyi idő alatt nyolc cégnél dolgoztak. Mindig volt valami változás, újabb és újabb lehetőségeket, érdekes pozíciókat kaptam. Épp most költözik az irodánk, és megtaláltam régi ereklyéket, többek közt egy papírt, amit egy vezetőképző tanfolyamon írtam magamnak még 2007-ben arról, hogy mit szeretnék elérni a későbbiekben. Érdekes olvasmány volt, mert amit ott leírtam, mára mindent sikerült megvalósítani. De azt is fontos megemlítenem, hogy az egész 30 évet a családomnak és leginkább a feleségemnek köszönhetem. Van néhány fontos szlogenem, ezek közül az egyik a „happy wife: happy life”. Ha a feleségem nem lett volna mögöttem, sose jutottam volna odáig, ahol most vagyok.
Melyik a kedvenc Nestlé-terméke?
Napszaktól függ.
Akkor másképp teszem fel a kérdést: napszakonként melyik a kedvenc terméke?
Reggel nagyon szeretem a gabonapelyheket, leginkább a müzlit. Kapucsínóval indítok, mindig Nespressóval, ezekből többfajta kapszulát is szeretek, de leginkább az Arpeggiót; később, az irodában Nescafé Dolce Gustót szoktam inni, ez általában Lungo, a harmadik pedig szinte mindig koffeinmentes. Szeretem a csokikat is, a kedvencem a l’Atelier, ez egy nagyon finom, Svájcban gyártott Nestlé csokoládé, de itthon is lehet kapni. Szeretem még a Maggi-termékekből a különféle alapokat, nagyon bejön például a halas.
Évekig Svájcban élt, ott azért van még néhány csokimárka, ami nem Nestlé. Félrekacsintgatott néha?
Természetesen. Van olyan svájci csoki, amit itthon is lehet kapni, de mégsem veszek, mert szerintem nem jó, és egyébként Svájcban sem igazán népszerű. Persze vannak finomak is, egy kézműves csokoládé a kedvencem, irtózatosan drága, nem veszi meg minden nap az ember.
Hogy tudnak lépést tartani a gyorsan alakuló fogyasztói szokásokkal és az új táplálkozási trendekkel, és ezek hogyan befolyásolják a termékfejlesztést?
Erősen befolyásolják. A Nestlé a világ legnagyobb élelmiszeripari vállalata, és az ilyen jellegű cégek közül mi fektetjük a legtöbb pénzt a kutatás-fejlesztésbe, az innováció elsődleges dolog. Törekszünk arra, hogy az egészséges és kiegyensúlyozott táplálkozás irányába vigyük a portfóliót, csökkentjük termékeinkben a cukor, a só és a transzzsírok mennyiségét. Ha megnézzük a WHO ajánlásait, akkor láthatjuk, hogy a magyar fogyasztók nem táplálkoznak egészségesen: Európában Magyarország a legelhízottabb nemzet, világszinten pedig a negyedik. Ennek részben az az oka, hogy az imént felsorolt három összetevőből túl sokat fogyasztunk. Zsírból a magyarok az ajánlott mennyiség többszörösét viszik be, ennek következménye a szív- és érrendszeri megbetegedések magas száma is. Mi folyamatosan csökkentjük a termékeinkben ezeknek az összetevőknek az arányát. Emellett az utóbbi öt-hat évben elkezdtünk dolgozni a különféle növényi alapú termékeken. Magyarország sajnos le van maradva ilyen téren, egyrészt a vásárlóerő, másrészt a fogyasztók tudatossága miatt. A felméréseink alapján a magyarok számára egy termék vásárlásánál az első és legfontosabb szempont az íz, a második a minőség, a harmadik az ár – ezek vannak 80 százalékos megjelölési szinten, míg a fenntarthatóság csak 50 százaléknak fontos. Mi ebbe az irányba szeretnénk haladni, igyekszünk tájékoztatni a fogyasztóinkat, próbálunk fellépni az élelmiszer-pazarlás ellen és az újrahasznosíthatóság mellett. Szerintem a jövőben három trend lesz meghatározó: egyrészt az erőteljes digitalizáció, amely azt is meghatározza, hogy milyen módon (e-commerce, applikációkon, közösségi médián keresztül) vásárolnak az emberek, a másik az egészségesebb és kiegyensúlyozottabb táplálkozás, a harmadik pedig a fenntarthatóság.
A The Guardian egyik cikke szerint a Cola-Cola és a Pepsi mellett a Nestlé termelte az utóbbi három évben a legnagyobb mennyiségű műanyagszemetet a világon, és állításuk szerint nem is nagyon mutatkozik számottevő módosítás a cég fenntarthatósági stratégiájában. Volt valamilyen változás?
Semmi nem fekete vagy fehér. Leginkább a csomagolóanyagra szoktak mindent kihegyezni, de sokszor elfelejtik, hogy az élelmiszereknél ez mennyire fontos a termékminőség és az eltarthatóság miatt. Az ember manapság nem tud minden nap elmenni vásárolni, hogy friss termékeket vegyen, mint a 19. század elején. Ezért valamilyen módon az árut meg kell védeni, a csomagolást nem lehet egyik napról a másikra eltüntetni. A Nestlének van egy olyan vállalása, hogy 2025-re minden csomagolóanyagunk vagy újrafelhasználható, vagy újrahasznosítható lesz. Ez irányban tettünk és teszünk lépéseket, csomagolásaink 87 százaléka már most is ebbe a kategóriába tartozik. De a csomagolóanyagok fejlesztése mellett dolgozunk azon is, hogy a teljes ellátási láncunkat fenntarthatóvá tegyük. Határozottan elítéljük az erdőirtást, és a felelős beszerzési programunkkal, illetve a nettó zéró kibocsátásra vonatkozó akciótervünkkel proaktívan lépünk fel ellene. A Nestlé beszállítói felé egyértelmű elvárás, hogy eleget tegyenek cégünk határozott iránymutatásainak a környezet védelmében. Méretünknél fogva megvan a lehetőségünk a szemlélet megváltoztatására, a fenntarthatóság kialakítására, illetve hogy ösztönözzük beszállítóinkat és valódi változást idézzünk elő, de ehhez szükségünk van a partnerek együttműködésére is. Magyarországon minden gyárunk zöldáramot használ évek óta, semmit nem dobunk szeméttelepre, folyamatosan csökkentjük a vízfogyasztást, a gyárakból és irodákból kitiltottuk az egyszer használatos műanyagokat, 2050-re pedig a tervek szerint karbonsemlegesek leszünk. Úgyhogy nem igaz, hogy nem volt változás ezen a téren.
Akik jobban ismerik, azt mondják, soha nem látták még mérgesnek, állítólag mindig jó kedélyű. Ezt el is hiszem, mert az előző két kérdést is teljesen higgadtan és mosolyogva válaszolta meg. Mi a titka? Hogy csinálja a stresszesebb napokon?
Vannak stresszes napjaim, nem kevés, de kifelé – főleg a munkahelyemen – mindig tudom hozni ezt a pozitivizmust. (Ha a feleségemet megkérdezi, nem biztos, hogy ugyanezt fogja mondani.) Való igaz, hogy a Nestlében én még nem emeltem fel a hangom a 30 év alatt egyszer sem. Ha valaki fölhív, akkor én a telefont is mosolyogva veszem fel, ezt lehet érzékelni, és egyből meghatározza, illetve megváltoztatja az egész beszélgetést. Szerintem egy mosollyal sok mindent meg lehet oldani.
Kuti Noémi
Az interjú teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható.