Már a lakosság is tisztán érzékeli, hogy a szolgáltató szektorokban sok a hiányszakma és jelentős a munkaerőhiány. A legnehezebb helyzetben akkor vagyunk, ha jó szakorvost, vagy villanszerelőt kell találni – derül ki a Cofidis Hitel Monitor országos kutatásából.
A lakosság több mint 80 százaléka úgy érzi, hiába keresi, nem találja, vagy csak nagyon nehezen a megfelelő szaktudással rendelkező szakembert, olyan esetekben, amikor szükségünk van egy jó szakorvosra vagy otthon olyan gondok vannak a világítással, amit csak villanyszerelő tud megoldani, netán épp felújítunk, és festő-mázoló szakember kell sürgősen. Budapest és vidék relációban is érezhető némi különbség: a fővárosban élők úgy érzik, általában nehezebben jutnak hozzá bármilyen szakemberhez.
A legkomolyabb kihívást a kutatás szerint a jó szakorvos megtalálása jelenti, de a villanyszerelők, a festő-mázolók és a háztartási gép szerelők közül is nehéz megfelelő szakembert találni.
A vállalati oldal is szakemberhiányról számol be. 2018-ban az üres álláshelyek aránya, a kommunikáció / pénzügyi, biztosítási tevékenység / ingatlanügyletek / szakmai, tudományos műszaki tevékenység területeken 3,6 százalék, ami 2017-ben a 3,2 százalékos arányához képest növekedést mutat a KSH adatai szerint. A magyarországi hiányszakmák listáját már hatodik éve a szakmunkások vezetik, második helyen a sofőrök, a harmadik helyen pedig a mérnökök állnak. A tíz legnehezebben betölthető munkakör között van: az adminisztratív munka, az irodai asszisztens, a könyvelő, a műszerész, a vendéglátóipari szakember, az orvos, a gépkezelő, és sofőröket is nehéz találni.
A munkaadók által kifejezetten keresett, jól fizetett munkakörök közül számos alacsony megbecsülésnek örvend a lakosság szemében, és úgy vélik, az adott munkakörben nincs szükség egzakt szakértelemre, de magas elvárásokat támasztanak velük szemben. Erre jó példa a telefonos ügyfélszolgálatos pozíció: az emberek úgy vélik, könnyű megfelelő munkaerőt találni (33%), és a feladatot szinte bárki el tudja végezni, ehhez képest komoly szektorspecifikus szakmai felkészültséget (89%), alaposságot (88%), udvariasságot (86%), megbízhatóságot (86%) és segítőkészséget (84%) várnak a vonal másik végén ülőtől.
„Alapjaiban alakul át a munkaerőpiac: a szektorspecifikus ismeretek szinte minden munkakör betöltéséhez szükségessé válnak. A változások különösen jól tetten érhetők az ügyfélszolgálati munkakör átalakulásában, nálunk például a folyamatosan változó hitelpiac ismerete, a szakmai felkészültség a mindennapi működésünk részét képezik. Pénzügyi tanácsadóként olyan munkatársakat képezünk, akik bizalomra alapuló, partneri kapcsolatot építenek ki ügyfeleinkkel és pénzügyi mentorként állnak mellettük. A megbecsülés, tisztelet és a felelősségteljes hozzáállás alapérték az ügyfélszolgálaton, ahol munkatársaink az ügyfelek hosszú távú elégedettségének kialakítására törekszenek” – mondta el Krant Klaudia, a Cofidis Magyarország ügyfélkapcsolati területvezetője.