A koronavírus-járvány során soha nem látott eredményeket láthattunk az e-kiskereskedelemben, a cégek közül sokan átálltak a hibrid (online+offline), vagy a teljesen online működésre, és a marketingbüdzsékből még nagyobb szeletet hasított ki az online szegmens. A digitális marketing hatékonyságát mesterséges intelligenciával és automatizációval is támogatják a cégek.
A magyar piacon rendkívüli módon növekedett az online rendelések száma, a GKI Digital adatai szerint 2019 első negyedévében 123,2 milliárd forintot költöttek a magyarok online, 2020 első negyedévében pedig 21,4 százalékkal többet, majdnem 150 milliárdot. „Több, mint ötvenezer új vásárló jelent meg csupán néhány hónap alatt a piacon, ezek a vásárlók pedig már soha nem fognak eltűnni. Így az e-kiskereskedelem és ezáltal az online marketingesek győztesként jönnek ki a válságból és az azt követő időszakban is fontosabb lesz a cégek számára az online jelenlét az offline-hoz képest. A digitális marketing végleg megkerülhetetlenné vált” – fogalmaz Nótin Szabolcs online marketing szakértő, a Retargeting.Biz magyarországi country managere.
A webshopok népszerűek maradnak
Nótin Szabolcs szerint 2020 első negyedéve után is újabb vásárlók kerültek az e-kereskedelembe, és mind azt tapasztalták, hogy a webshopok nagyrésze megbízható, áraik megfelelőek és a kiszállítás is kellően gyors; a szakértő véleménye az, hogy a járvány végéhez közeledve továbbra is népszerűek maradnak majd a webshopok, ezáltal az online marketingre helyezett hangsúly is megmarad a legtöbb cégnél, így aggodalomra nincs ok a szektorban.
Ráadásul a vállalkozások is hatalmas összegeket fektettek az online értékesítési csatornák kiépítésébe, mivel 2020-ban ez volt a túlélés kulcsa és a vírushelyzet miatt keletkezett károk enyhítésének egyetlen hatékony eszköze. A keresleti és a kínálati oldal is hatalmas fejlődésen ment keresztül.
A turisztikai szektor is kezd feléledni
A szállodák és wellness-komplexumok szinte teljesen leállították a marketing-tevékenységüket a járványhelyzet idejére, azonban a 2021-es évet visszafogott optimizmussal kezdhetik: a tömeges védettség és az oltást igazoló „útlevelek” már lehetővé teszik a vendégek fogadását. Nótin Szabolcs szerint 2021-ben a HORECA-szektor ismét megjelenik az online marketing piacon és fokozatosan erősödő verseny fog kibontakozni a vásárlók eléréséért. Ez pedig jó hír az online marketingeseknek: a hotelek, éttermek, légitársaságok, vendéglátósok újra megjelennek majd a potenciális ügyfelek között.
„Ne felejtsük el, hogy az e-kereskedelem nem minden szegmense járt jól a válsággal: a szálláshelyközvetítő oldalak, a repülőjegy kereskedők, a koncert és színházjegy értékesítő oldalak hatalmas visszaesést éltek meg 2020-ban. Idén viszont ismét növekedési pályára állhatnak, ami újabb lökést fog adni a teljes szektornak is” – fogalmazott Nótin Szabolcs.
Egyre több vállalkozás automatizál
A járvány alatt megnőtt az igény az online marketing szolgáltatásokra és szoftverekre. Nótin Szabolcs szerint a mesterséges intelligencia és automatizáció által hajtott marketing a leghatékonyabb, hiszen a szoftver szinte mindent elvégez helyettünk: költséget optimalizál, személyre szabott hirdetéseket jelenít meg minden egyes felhasználónál, névre szóló emailt küld és ami a legfontosabb: analizál. „Az összetett adatsorokat gyakran csak szakképzett emberek tudták megérteni, azonban a marketing szoftverek hétköznapi nyelvre tudják fordítani a statisztikai adatokat is” – fogalmaz Nótin Szabolcs.
„A második hullám végéhez közeledve elmondhatjuk, hogy mindenki visszafogott optimizmussal tekint a jövőbe, de 2020 se múlik el nyomtalanul. A digitális innovációk és az e-kereskedelem fejlődése hosszú távon velünk marad. 2021-ben pedig végre a turisztikai szektor is fellélegezhet, az online ügynökségek pedig bővülő piacra és növekvő ügyfélszámra számíthatnak” – tette hozzá a szakember.