A negyedik születésnapját ünneplő Technológiai Oktatásért Alapítvány eddig 1777 fiatalt bátorított a technológiai területről alkotott negatív sztereotípiák leküzdésére. Ingyenes Skool foglalkozásaik hatására a lányok közelebb kerültek az informatika világához és jobban elhiszik magukról, hogy ezen a területen ők is lehetnek sikeresek.
Bugir Zsófi Skool diáklányként négy éve vett részt a Skool első foglalkozásán. Ma már a technológiai alkotást tartja a szupererejének. A Skoolban elsajátított „bármire képes lehetsz” szemléletmód ösztönözte a gazdaságinformatikai pályára. „Hiszem, hogy ez a szupererő bárki által elsajátítható, csak bátorság és kitartás kell hozzá” – tette hozzá Zsófi, aki mára már tech karrierjét építi és Skool mentorként maga is bátorítja a lányokat.
Az élményalapú oktatás a tech szektor mentőöve Magyarországon 30.000 betöltetlen informatikai állás van, miközben az informatikai területen dolgozó nők aránya 10% alatti. A jelenség hátterében állhatnak az erős nemi sztereotípiák, a kulturális akadályok, a programozás oktatásának hiánya és az alacsony önértékelés. A Skool projekt élményalapú oktatási módszerével sikerélményt ad a lányoknak. Kreativitásra és egyedi ötletekre ösztönző foglalkozásaik hatására a lányok a programozást örömteli tevékenységként élik meg. Az alapítvány 2017 őszén végzett felmérése szerint a lányok 93%-a szerzett sikerélményt a foglalkozások során, ami szoros összefüggésben van a lányok magabiztosságával is. A Skool hatására az informatikával kapcsolatos szakmák bekerültek a továbbtanulási terveik közé. A válaszadó lányok 64%-a a foglalkozás óta is végez valamilyen programozással kapcsolatos tevékenységet, 92%-uk pedig potenciális karrier-lehetőséget lát a tech szektorban. A személyes bevonódást segíti, hogy a foglalkozásokon résztvevő 8-18 éves Skool lányok (Skooleek) sikeres tech vállalkozásoknál vendégeskedve a fejlesztőkkel is beszélgethetnek.
„A lányok partnercégeinken keresztül megismerkedhetnek a fejlesztőkkel és az ágazat női szereplőivel, akik példaképként segítik a lányok karrier-választását” – mondta el Guzsaly Péter, a Skoolt létrehozó Technológiai Oktatásért Alapítvány operatív igazgatója
A digitális világban nincsenek határok
Az alapítvány 2017-ben indított legújabb projektje gyermekotthonokban élő, hátrányos helyzetben lévő fiatalokat céloz meg. A projekt első éve a nemzetközi Google csapat támogatásával valósult meg, amelynek köszönhetően a KódKlub 8 budapesti és vidéki gyermekotthonba és több, mint 150 gyermekhez jutott el. A 10 hetes ingyenes foglalkozásokon tanultak segítik a fiatalok továbbtanulási és elhelyezkedési esélyeit a technológiai szektorban.
További tervek A Skoolos lányok (Skooleek) egy része már sikeresen elhelyezkedett a tech szakmában, vagy a munkaerőpiac egyéb területén. Az alapítvány a Z-generációs fiatalok érdeklődéséről és igényeiről szerzett tapasztalatokat kamatoztatva szeretné a Skooleek jövőjét segíteni egy ősszel induló programmal.
A KódKlub célja, hogy minél több hátrányos helyzetben lévő fiatal számára megadja a lehetőséget, hogy olyan hasznos, 21. századi ismereteket szerezzenek a technológia területén, mely a jövőjüket támogatja. A projekt folytatásához újabb partnerek bevonását tervezik.