Tavaly a Google legkeresettebb kifejezései között a YouTube és a Facebook mellett ott van a ChatGPT is. Mostanság a mesterséges intelligencia igazi hot topic, és valószínűleg a következő évtizedek is az MI bűvöletében telnek. Már most is rengeteg helyen jelen van, a legszokványosabbaktól a legfurcsábbakig – megnéztük, mit kezd az egyház, a szájápolás ipara vagy a parfümkészítés tudománya az MI-technológiával.
A mesterséges intelligencia oly módon formálja mindennapi életünket, ahogy talán sosem gondoltuk volna. Már az egyszerű felhasználó számára is rengeteg MI-alapú szolgáltatás érhető el két kattintással, kezdve az intelligens chatbotoktól (ChatGPT, Google Bard, Microsoft Bing AI) a képgeneráló programokig (MidJourney, DALL-E 3). Sok szó esett tavaly arról is, hogy az MI mely szakmákban hogyan támogathatja majd a munkafolyamatokat, egyes ágazatokban pedig akár munkahelyek szűnhetnek meg miatta.
Nincs megállás
Hiszen ha csak a ChatGPT-t nézzük, az képes kódot írni és a már meglévőkben kiszűrni a hibát, reklámkampány briefjét megfogalmazni, social tervet összeállítani, megkönnyíteni a keresőoptimalizálást, segíteni felkészülni egy állásinterjúra és még tucatnyi más hasznos dolgot létrehozni pillanatok alatt. De jobb, ha nem ellenségként, hanem segítségként tekintünk rá, amit a feladataink gyorsítására, tökéletesítésére használhatunk. Egyébként idén az egyik hazai egyetem szabadon választható kurzust indít diákjai számára, amelynek keretein belül a hallgatók a ChatGPT használatának, maximális kihasználásának fortélyait sajátíthatják el.
A világ országai eközben dollármilliárdokat öntenek az MI-bizniszbe annak érdekében, hogy egymást megelőzzék, és sorra születnek az MI-alapú alkalmazások, illetve -megoldások a legkülönfélébb területeken. Az USA tavaly közel 44 milliárd dollárt költött fejlesztésekre, Kína 12,41 milliárddal a második helyen van, az EU országai és Nagy-Britannia pedig együttesen 10,2 milliárdot szántak erre az ágazatra.
Vannak olyan találmányok, amelyek az emberiség javát szolgálják, például földrengések áldozatainak mihamarabbi felkutatását segítik vagy a mezőgazdasági terméshozamot igyekszenek megjósolni. De léteznek olyan orvosi rendszerek, amelyek időben felfedezik a vérmérgezést, megint mások pedig a csökkenő méhpopuláció vagy a veszélyeztetett fajok kihalásának problémáját tűzték ki célul. Természetesen nem minden alkalmazás és algoritmus ilyen magasztos, ettől függetlenül megkönnyítheti az emberek életét.
A tökéletes illat
A fogmosás a legegyszerűbb tevékenységek közé tartozik, mégis sokan rosszul csinálják. Ezen segítenek az MI-vel megtámogatott fogkefék, amiből már a Philips és az Oral-B is kifejlesztett néhányat. Ezeket a termékeket úgy programozták, hogy több ezer, laboratóriumban rögzített fogmosási művelet adatait kombinálják a tulajdonosuk személyes fogmosási stílusával, és javaslatokat tesznek a hatékonyabb tisztításhoz.
Nemcsak egészséges fogsorral, hanem jó, hozzánk tökéletesen passzoló illattal is megajándékozhat minket az MI, amely felgyorsíthatja a parfümgyártást is. A holland Algorithmic Perfumery a világ első, mesterséges intelligencia által vezérelt illatkészítő platformja, amelynek segítségével a felhasználók maguk is testre szabhatják a kívánt terméket. Frederik Duerinck művész és Anahita Mekanik illattervező közös ötlete nyomán született meg a program, amellyel céljuk, hogy „új módot kínáljanak az illatokkal való interakcióra, a felhasználókat az alkotási folyamat középpontjába helyezve”. Szerintük ez a szemléletváltás radikálisan megkérdőjelezi a fogyasztóknak kínált jelenlegi modellt, és azt is, hogy miért hétszáz ember dönti el, hogy hétmilliárd ember számára milyen illatokat árasszon a világ.
Tanítás másképp
A karácsonyi időszakban többet gondolunk a hitre, mint egyébként, annak ellenére, hogy a 2011-es népszámlálás óta csökkent a magukat vallásosnak tartók száma Magyarországon. Más országokban viszont az MI ide is beférkőzött, ugyanis egyesek az istennel való kommunikációra használják a technológiát, a mesterséges intelligencia lelkészei és prédikátorai pedig a világ különböző tájain egyre népszerűbbek.
A Meadow egy ChatGPT-alapú bibliai chatbotszolgáltatás, amely bibliarészleteket ajánl olvasójának, és testre szabja az imákat a felhasználók számára a chatbottal megvitatott problémáik alapján. Az app Dél-Korea húszas-harmincas éveikben járó protestáns fiataljainak körében lett közkedvelt. A múlt év elején a németországi Fürth városában ennél is tovább mentek, ugyanis egy ChatGPT-bot vezetett le több mint 300 gyülekezeti tag számára egy 40 perces misét, amely a templomban elhelyezett kivetítőkön avatár formájában jelent meg a híveknek. A szertartás a Német Evangélikus Vallási Kongresszus része volt, és az ötlet a bécsi egyetem egyik teológusa, Jonas Simmerlein fejéből pattant ki, aki ezt a kérdés tette fel a chatbotnak: „Egyházi kongresszuson vagyunk, te egy prédikátor vagy, hogyan nézne ki egy istentisztelet?” Emellett a promptban szerepelt az is, hogy zsoltárokat, imákat és a végén áldást tartalmazzon a beszéd. „Végül egy elég masszív istentiszteletet kaptunk” – mondta Simmerlein.
Ha már tanítás: a klasszikus oktatásban is nagy szerepe lesz az MI-nek, sőt, Nyugat-Essex egyik magániskolájában az Abigail Bailey névre keresztelt chatbot az igazgató munkáját segíti mintegy iskolatitkárként. „Jó érzés arra gondolni, hogy valaki olyan segít a döntésekben, aki hihetetlenül jól képzett” – nyilatkozta az iskola vezetője, miután Bailey néhány hónapja „csatlakozott” a tanári karhoz. „Ez nem azt jelenti, hogy az ember soha nem kér tanácsot másoktól, de nagyon megnyugtató a tudat, hogy nem kell senkit felhívni és zavarni, nem kell várni a válaszra.”
Tuza Dorottya
Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható.