- Hirdetés -

MI határok nélkül

|

Tavaly a Google legkeresettebb kifejezései között a YouTube és a Facebook mellett ott van a ChatGPT is. Mostanság a mesterséges intelligencia igazi hot topic, és valószínűleg a következő évtizedek is az MI bűvöletében telnek. Már most is rengeteg helyen jelen van, a legszokványosabbaktól a legfurcsábbakig – megnéztük, mit kezd az egyház, a szájápolás ipara vagy a parfümkészítés tudománya az MI-technológiával.

A mesterséges intelligencia oly módon formálja mindennapi életünket, ahogy talán sosem gondoltuk volna. Már az egyszerű felhasználó számára is rengeteg MI-alapú szolgáltatás érhető el két kattintással, kezdve az intelligens chatbotoktól (ChatGPT, Google Bard, Microsoft Bing AI) a képgeneráló programokig (MidJourney, DALL-E 3). Sok szó esett tavaly arról is, hogy az MI mely szakmákban hogyan támogathatja majd a munkafolyamatokat, egyes ágazatokban pedig akár munkahelyek szűnhetnek meg miatta.

Nincs megállás

Hiszen ha csak a ChatGPT-t nézzük, az képes kódot írni és a már meglévőkben kiszűrni a hibát, reklámkampány briefjét megfogalmazni, social tervet összeállítani, megkönnyíteni a keresőoptimalizálást, segíteni felkészülni egy állásinterjúra és még tucatnyi más hasznos dolgot létrehozni pillanatok alatt. De jobb, ha nem ellenségként, hanem segítségként tekintünk rá, amit a feladataink gyorsítására, tökéletesítésére használhatunk. Egyébként idén az egyik hazai egyetem szabadon választható kurzust indít diákjai számára, amelynek keretein belül a hallgatók a ChatGPT használatának, maximális kihasználásának fortélyait sajátíthatják el.

A világ országai eközben dollármilliárdokat öntenek az MI-bizniszbe annak érdekében, hogy egymást megelőzzék, és sorra születnek az MI-alapú alkalmazások, illetve -megoldások a legkülönfélébb területeken. Az USA tavaly közel 44 milliárd dollárt költött fejlesztésekre, Kína 12,41 milliárddal a második helyen van, az EU országai és Nagy-Britannia pedig együttesen 10,2 milliárdot szántak erre az ágazatra.

Vannak olyan találmányok, amelyek az emberiség javát szolgálják, például földrengések áldozatainak mihamarabbi felkutatását segítik vagy a mezőgazdasági terméshozamot igyekszenek megjósolni. De léteznek olyan orvosi rendszerek, amelyek időben felfedezik a vérmérgezést, megint mások pedig a csökkenő méhpopuláció vagy a veszélyeztetett fajok kihalásának problémáját tűzték ki célul. Természetesen nem minden alkalmazás és algoritmus ilyen magasztos, ettől függetlenül megkönnyítheti az emberek életét.

A tökéletes illat

A fogmosás a legegyszerűbb tevékenységek közé tartozik, mégis sokan rosszul csinálják. Ezen segítenek az MI-vel megtámogatott fogkefék, amiből már a Philips és az Oral-B is kifejlesztett néhányat. Ezeket a termékeket úgy programozták, hogy több ezer, laboratóriumban rögzített fogmosási művelet adatait kombinálják a tulajdonosuk személyes fogmosási stílusával, és javaslatokat tesznek a hatékonyabb tisztításhoz.

Nemcsak egészséges fogsorral, hanem jó, hozzánk tökéletesen passzoló illattal is megajándékozhat minket az MI, amely felgyorsíthatja a parfümgyártást is. A holland Algorithmic Perfumery a világ első, mesterséges intelligencia által vezérelt illatkészítő platformja, amelynek segítségével a felhasználók maguk is testre szabhatják a kívánt terméket. Frederik Duerinck művész és Anahita Mekanik illattervező közös ötlete nyomán született meg a program, amellyel céljuk, hogy „új módot kínáljanak az illatokkal való interakcióra, a felhasználókat az alkotási folyamat középpontjába helyezve”. Szerintük ez a szemléletváltás radikálisan megkérdőjelezi a fogyasztóknak kínált jelenlegi modellt, és azt is, hogy miért hétszáz ember dönti el, hogy hétmilliárd ember számára milyen illatokat árasszon a világ.

Tanítás másképp

A karácsonyi időszakban többet gondolunk a hitre, mint egyébként, annak ellenére, hogy a 2011-es népszámlálás óta csökkent a magukat vallásosnak tartók száma Magyarországon. Más országokban viszont az MI ide is beférkőzött, ugyanis egyesek az istennel való kommunikációra használják a technológiát, a mesterséges intelligencia lelkészei és prédikátorai pedig a világ különböző tájain egyre népszerűbbek.

A Meadow egy ChatGPT-alapú bibliai chatbotszolgáltatás, amely bibliarészleteket ajánl olvasójának, és testre szabja az imákat a felhasználók számára a chatbottal megvitatott problémáik alapján. Az app Dél-Korea húszas-harmincas éveikben járó protestáns fiataljainak körében lett közkedvelt. A múlt év elején a németországi Fürth városában ennél is tovább mentek, ugyanis egy ChatGPT-bot vezetett le több mint 300 gyülekezeti tag számára egy 40 perces misét, amely a templomban elhelyezett kivetítőkön avatár formájában jelent meg a híveknek. A szertartás a Német Evangélikus Vallási Kongresszus része volt, és az ötlet a bécsi egyetem egyik teológusa, Jonas Simmerlein fejéből pattant ki, aki ezt a kérdés tette fel a chatbotnak: „Egyházi kongresszuson vagyunk, te egy prédikátor vagy, hogyan nézne ki egy istentisztelet?” Emellett a promptban szerepelt az is, hogy zsoltárokat, imákat és a végén áldást tartalmazzon a beszéd. „Végül egy elég masszív istentiszteletet kaptunk” – mondta Simmerlein.

Ha már tanítás: a klasszikus oktatásban is nagy szerepe lesz az MI-nek, sőt, Nyugat-Essex egyik magániskolájában az Abigail Bailey névre keresztelt chatbot az igazgató munkáját segíti mintegy iskolatitkárként. „Jó érzés arra gondolni, hogy valaki olyan segít a döntésekben, aki hihetetlenül jól képzett” – nyilatkozta az iskola vezetője, miután Bailey néhány hónapja „csatlakozott” a tanári karhoz. „Ez nem azt jelenti, hogy az ember soha nem kér tanácsot másoktól, de nagyon  megnyugtató a tudat, hogy nem kell senkit felhívni és zavarni, nem kell várni a válaszra.”

 

Tuza Dorottya

Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...

Újabb díjat nyert a K&H

Díjat nyert az Euromoney pénzügyi folyóirat szervezésében megvalósuló Real Estate Awards versenyén a K&H, ismét elhódítva az ország legjobb ingatlanfinanszírozó bankja címet. A nívós brit szaklap több mint 30 éve ismeri el azokat a...

Szívmelengető reklámfilmmel kampányol a Gyermelyi

A Gyermelyi elindította legújabb, átfogó kampányát, amely az együtt töltött családi pillanatok szépségére és jelentőségére hívja fel a figyelmet. Az új szlogen, „Gyermelyi, amiben egyetértünk”, egyszerre tükrözi a márka értékeit, a minőséget és a...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...