- Hirdetés -

Milliárdokat érhetnek a drónok

|

- Hirdetés -

Globális szinten évente 9,46 milliárd dollárra becsülhető a drónalapú megoldások piaca az energia- és közüzemi szektorban – derül ki a PwC új tanulmányából, amely azt vizsgálja, hogy a pilóta nélküli légi járművek kreatív használata miként befolyásolja a vállalkozások működését.
A nagyfeszültségű elektromos vezetékekről lángszórós drónnal történő hulladékeltávolítás egyik drámai példája a pilóta nélküli légi járművek kreatív felhasználásának. Ilyen és ehhez hasonló felhasználási módokat vizsgál a PwC drónalapú megoldásokkal foglalkozó globális csapata elemzésünkben, amely a közüzemi hálózatok működésének dróntechnológia segítségével történő biztosításáról szól. Drónokat ennél kevésbé látványos feladatokra is bevetnek: így például a beruházás előtti tervezést szolgáló térinformatikai felmérésekre, az építési folyamatok ellenőrzésére, vagy a túlburjánzó növényzet és más veszélyek proaktív kezelésére.
A globális villamosenergia-szállító hálózatok hossza az előrejelzések szerint 2020-ra elérheti a 6,8 millió kilométert, ez a 2016-os szinthez képest 15%-os növekedést jelent. Mindeközben az energiatermelést átalakítja a megújuló energiaforrások térnyerése, és tovább növekszik a kereslet az olyan felemelkedő piacokon, mint Kína és India. A szabályozó hatóságokat egyre jobban aggasztja a szolgáltatás biztonsága, ezért ösztönzőket vezetnek be a szolgáltatás-kiesések csökkentése érdekében, illetve büntetéseket szabnak ki az üzemszünetért. Az energetikai szektor a hálózati hibák és kényszerleállások miatti évente 169 milliárd dollár veszteséget szenved el.
„Az áramszolgáltatási és közüzemi ágazat – a digitális forradalom küszöbén állva – számos új kihívással néz szembe” – mondja Osztovits Ádám, a PwC Magyarország Üzleti tanácsadás üzletágának vezető partnere. „A fosszilis tüzelőanyagokról a megújuló energiaforrásokra való átállásból és az árak csökkentéséből adódó nyomás arra készteti a vállalkozásokat, hogy a nyereséges működés fenntartásának új útjait keressék. Miközben a cégek új üzleti modelleket hoznak létre, a drónok segítségével növelhető az energiatermelés, -szállítás és -elosztás biztonsága.”
A PwC elemzése bemutatja, hogy a kreatív közművezetők világszerte hogyan alkalmazzák a drónokat iparáguk eddig nehezen kezelhető problémáinak megoldására, növelve ezzel mind az ellátás, mind a munkavállalók biztonságát. A legtöbb országban az áramszolgáltatók számára az elektromos vezetékek közelében lévő növényzet gondozása és a fák metszése jelenti a legnagyobb karbantartási költséget. A drónok hatékonyabbá tehetik a metszési folyamatot, továbbá olyan adatokat is szolgáltatnak, amelyek segítségével elkerülhetőek a kidőlő fák okozta károk.
„A dróntechnológia erőművekkel, elektromos alállomásokkal vagy elektromos vezetékekkel kapcsolatos adatgyűjtésre való felhasználása az egész energia- és közüzemi ágazat számára a változás egyik ösztönzője” – teszi hozzá Osztovits Ádám. „Nemcsak arról van szó, hogy a drónok az ember által végzett, földről történő adatgyűjtéshez képest hatékonyabban képesek konkrét, standardizált adatokat gyűjteni, hanem arról is, hogy a pilótával rendelkező légi járművekkel ellentétben ezeket a feladatokat emberi élet kockáztatása nélkül képesek elvégezni.”
A műholdas megfigyeléshez képest a drónok a vízminőség ellenőrzésében is hatékonyabb megoldást jelenthetnek a víziközművek számára. A PwC Geospatial.App nevű szoftvere lehetővé teszi a hagyományos, infravörös és egyéb kamerákkal felszerelt drónok által gyűjtött térképészeti adatok integrálását, megjelenítését és kezelését, ami hasznos lehet olyan területeken, mint például az infrastruktúra-építések ellenőrzése, a karbantartási igények nyomon követése, vagy a természeti vagy ember okozta katasztrófák utáni kárfelmérés.
„Ahogy a 2000-es években a GPS-vevők és mobilinternetre csatlakozó eszközök elterjedése alakította át jelentősen a közműcégek karbantartási gyakorlatát, úgy ma a drónok és a modern képfeldolgozási és adatelemzési megoldások hoznak hasonló mértékű változásokat. Az állandósuló költségnyomás és munkaerőhiány, illetve a modern technológiák elérhetőbbé válása egy sor folyamat átalakítását, újragondolását teszi lehetővé és szükségessé a szektorban. Nem véletlen, hogy Magyarországon is az első drónprojektünket közműcégnél hajtottuk végre, ahol a kiválasztott hat felhasználási lehetőség mindegyike megvalósításra érdemesnek bizonyult” – mondja Kerekes Antal, a PwC Magyarország Technológiai tanácsadásért felelős cégtársa.
„Az új technológiák nagy lehetőségeket rejtenek a közműcégek számára mind a belső működésük, mind a piacra lépésük vagy éppen az ügyfeleik adataival történő gazdálkodás tekintetében. Ezek olyan fontos tényezők lesznek a jövőben, amelyekre szervezetileg is érdemes felkészülni és új alapokra helyezni az innovációt a szektorban. Képessé kell tenni a szervezeteket az új technológiák inkubációjára és befogadására” – teszi hozzá a szakértő.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Kiderült, mi okozza a legnagyobb fejfájást az exportpiacra vágyó magyar kkv-knak

Régiós vonatkozásban átlagosan teljesítenek az exportpiacokon a hazai kis- és középvállalkozások, ugyanakkor összességében továbbra is csupán alig több mint 5 százalékuk értékesíti termékeit vagy szolgáltatásait külföldön. Mivel az ország gazdasági teljesítménye és növekedése szempontjából...

Már közel 100 üzletben ment élelmiszert a Penny és a Munch

Már Budapest teljes területén, valamint Baranya, Békés, Csongrád-Csanád, Hajdú-Bihar, Komárom-Esztergom, Győr-Moson-Sopron, Pest és Vas megyékben is elérhető a PENNY üzleteiben a Munch egyre népszerűbb élelmiszermentő szolgáltatása. A 65 újonnan csatlakozó egységgel a kiskereskedelmi üzletlánc...

Így védhetjük meg az adatainkat

Az okoseszközök korában a kommunikáció, a munkavégzés és a tartalomfogyasztás minden eddiginél könnyebb és hatékonyabb, ám a technológiai fejlesztések egyúttal új kockázatokkal is járnak mind a személyes, mind a vállalati adatok biztonságára nézve. Ezért...

Kiderült, jövőre kiket vizsgál majd a fogyasztóvédelem

2024-ben is számos területen számíthatnak átfogó fogyasztóvédelmi célellenőrzésekre a vállalatok – hívja fel a figyelmet az EY. Jövőre biztosan sor kerül az infláció letörése érdekében idén bevezetett intézkedések vizsgálatára, ahogyan a közműszolgáltatók működésének, a...

Exkluzív premierekkel zárja az évet az HBO Max

Közeledik az év vége, így decemberre is tartogat néhány nagyszerű tartalmat az HBO Max. Több magyar film, köztük exkluzív premierek (Utolsó esély, Café Marylin), blockbuster franchise (Pókember), karácsonyi filmek és animációk (Mariah Carrey All...

A Sztárbox és a Reggeli miatt is eljárás indult

A „Sztárbox” és a „Reggeli” című műsorszámok egy-egy epizódja miatt is eljárást indít az RTL szolgáltatója ellen a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Médiatanácsa. A testület több, külföldi hatóság alá tartozó műsorszám helytelen...

Hatályos: jövőre sem kell reklámadót fizetni

A november 30-i Magyar Közlönyben megjelent az adótörvények módosításáról szóló törvény Novák Katalin köztársasági elnök aláírásával, így jogerőre emelkedett a jogszabály, amely alapján a reklámadó mértéke 2024. december 31-ig továbbra is az adóalap 0...

Átlépte a másfél milliárdos határt az 5G

Az év végére 5-ből 1 mobilelőfizetés már az 5G technológiát használja majd a világban, vagyis a számos piacon továbbra is érezhető gazdasági és geopolitikai nehézségek ellenére töretlenül terjed a legújabb hálózati generáció – derül...

Tovább kalandozik Thuróczy Szabolcs és a SsangYong

A legszigorúbb apósjelölt szívét is meglágyítja a SsangYong Torres – legalábbis a friss kampányfilmek szerint. A dél-koreai SUV specialista legújabb modelljének bevezetőkampányáért a Mediator felelt.A dél-koreai SUV specialista új kalandokat és a hétköznapokból való...

Egyre jobban figyelnek a fenntarthatóságra a hazai vállalatok

A hazai cégek minden korábbinál nagyobb figyelemmel fordulnak a fenntarthatóság felé és egyre inkább érzik magukat is érintettnek – derül ki a K&H fenntarthatósági index hátteréül szolgáló kutatásból. A nagyvállalatok messze a legaktívabbak a...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Különleges összefogás a CO2-kibocsátás csökkentéséért

A Mars Magyarország két nagyvállalattal lépett partnerségre annak érdekében, hogy csökkentse beszállítói tevékenységének karbonlábnyomát. Ez a lépés összhangban áll az anyavállalat Nettó Zéró Kibocsátási Ütemtervével, amelynek célja, hogy 2050-re elérje a nettó nulla szén-dioxid...

Kiderült, mi okozza a legnagyobb fejfájást az exportpiacra vágyó magyar kkv-knak

Régiós vonatkozásban átlagosan teljesítenek az exportpiacokon a hazai kis- és középvállalkozások, ugyanakkor összességében továbbra is csupán alig több mint 5 százalékuk értékesíti termékeit vagy szolgáltatásait külföldön. Mivel az ország gazdasági teljesítménye és növekedése szempontjából...

Már közel 100 üzletben ment élelmiszert a Penny és a Munch

Már Budapest teljes területén, valamint Baranya, Békés, Csongrád-Csanád, Hajdú-Bihar, Komárom-Esztergom, Győr-Moson-Sopron, Pest és Vas megyékben is elérhető a PENNY üzleteiben a Munch egyre népszerűbb élelmiszermentő szolgáltatása. A 65 újonnan csatlakozó egységgel a kiskereskedelmi üzletlánc...

Így védhetjük meg az adatainkat

Az okoseszközök korában a kommunikáció, a munkavégzés és a tartalomfogyasztás minden eddiginél könnyebb és hatékonyabb, ám a technológiai fejlesztések egyúttal új kockázatokkal is járnak mind a személyes, mind a vállalati adatok biztonságára nézve. Ezért...

Kiderült, jövőre kiket vizsgál majd a fogyasztóvédelem

2024-ben is számos területen számíthatnak átfogó fogyasztóvédelmi célellenőrzésekre a vállalatok – hívja fel a figyelmet az EY. Jövőre biztosan sor kerül az infláció letörése érdekében idén bevezetett intézkedések vizsgálatára, ahogyan a közműszolgáltatók működésének, a...
- Hirdetés -

Podcast

A sneaker az új generáció óraszenvedélye

A sneakerek embereket, generációkat kötnek össze, a resellerek óriási pénzeket kaszálnak a legkisebb kiegészítőkkel is, a laikusok pedig nem értik, miért. Erről rántja le a leplet Trunk Tamás, a Dablty alapítója, influenszer és Z-generációs...

A piac előtt tudtunk járni

A csapból is az AI folyik, és ez még egy darabig biztos így lesz. Nem csoda hát, hogy többek között erről, valamint ügynökségépítésről és a Brand Festivalról is folyt a beszélgetés Biró Lászlóval, a...

A listák hatalma – Signature40 a Business Lounge-ban

Az idei Marketing Summiton már másodjára hirdették ki a 40 legjobb marketingmenedzser listáját, a Signature40-t. Így a szeptember 27-ei Business Lounge is ekörül forgott. Vaszary Ádám, a lista társalapítója a lista hátteréről, az inspirációról...

Don't Miss

Ha kétszer ennyien olvasnának minket, az egész ország gazdagabb volna

Mindenkinek azt javaslom, hogy olvasson több Portfoliót. Biztos kevésbé vagyunk szórakoztatók, mint a TikTok, de vannak értelmes gondolatok és információk, amelyek segítenek ezekben a bizonytalan időkben – mondja Bán Zoltán, a gazdasági portált működtető...

Hiszünk a szinergia erejében

A csatornák kombinációja eredményezi a legnagyobb hatékonyságot marketingtevékenységünk során – mondta el Charlotte Miles. Az IKEA Csehországért, Magyarországért és Szlovákiáért felelős marketing menedzsere az mmonline.hu-nak adott interjúban beszélt arról, hogy miért indították el már...

Időt és energiát spórolunk ügyfeleinknek – interjú Csiszár Gergővel

Gyorsabb és hatékonyabb együttműködések, ahol jó nagy betűkkel folyamatosan látható minden fontos KPI az ügyfél számára, nincs kamuzás – többek között ezt nyújtja a felhasználók számára a Post For Rent új megoldása Csiszár Gergő...

Akár gyorsíthatunk is tovább

Erős növekedési fázisban vagyunk, és az a célunk, hogy ez az ütem tartósan fennmaradjon – nyilatkozta a Marketing&Media magazinnak R. Kovács Dániel. A Front Page Communications alapítója, ügyvezető igazgatója nem titkolja, hogy ügynökségi területen...

Az áraknak emelkedniük kell

A televíziós hirdetési áraknak emelkedniük kell ahhoz, hogy minden reklámozó hozzáférhessen a tévé által biztosított elérésekhez – nyilatkozta a Marketing&Media magazinnak Dudás Gergely. Az RTL Magyarország bevételekért felelős vezérigazgató-helyettese jelezte azt is, hogy éppen...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Különleges összefogás a CO2-kibocsátás csökkentéséért

A Mars Magyarország két nagyvállalattal lépett partnerségre annak érdekében, hogy csökkentse beszállítói tevékenységének karbonlábnyomát. Ez a lépés összhangban áll az anyavállalat Nettó Zéró Kibocsátási Ütemtervével, amelynek célja, hogy 2050-re elérje a nettó nulla szén-dioxid...

Már közel 100 üzletben ment élelmiszert a Penny és a Munch

Már Budapest teljes területén, valamint Baranya, Békés, Csongrád-Csanád, Hajdú-Bihar, Komárom-Esztergom, Győr-Moson-Sopron, Pest és Vas megyékben is elérhető a PENNY üzleteiben a Munch egyre népszerűbb élelmiszermentő szolgáltatása. A 65 újonnan csatlakozó egységgel a kiskereskedelmi üzletlánc...

Egyre jobban figyelnek a fenntarthatóságra a hazai vállalatok

A hazai cégek minden korábbinál nagyobb figyelemmel fordulnak a fenntarthatóság felé és egyre inkább érzik magukat is érintettnek – derül ki a K&H fenntarthatósági index hátteréül szolgáló kutatásból. A nagyvállalatok messze a legaktívabbak a...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....