Az irodák dizájnja és színei nem csupán esztétikai elemek: információt közölnek és érzelmeket váltanak ki mind az ott dolgozókból, mind a betérő ügyfelekből. A színek tehát komoly szerepet játszanak cégünk megítélésében, ezáltal pedig annak eredményes működésében is. A beltéri falfesték választásakor gondoljuk tehát végig, hogy mit is szeretnénk azzal közvetíteni: ennek megkönnyítése érdekében az alábbiakban megmutatjuk, hogy milyen üzenetet hordozhatnak az egyes színek. (x)
Piros
A piros egy erőteljes, dinamikus, érzelmekkel teli szín, mely vonzza a figyelmet. Használata azt sugallhatja az ügyfeleknek, hogy a cég lendületes, aktív, így olyan területeken lehet hasznos, ahol a dinamizmus és az innováció játszik fontos szerepet. Kifejezhetjük vele azt, hogy cégünk szenvedélyesen és elkötelezetten áll ki az ügyek mellett, jelezhetjük vele a határozottságot, az önbizalmat és a döntésképességet.
Arról sem szabad azonban megfeledkezni, hogy a piros a veszély és az agresszió színe, emellett növeli a pulzusszámot, emiatt a betérő ügyfélre nem hat megnyugtatóan: egyeseket idegessé vagy ingerlékennyé is tehet. Nem jó választás tehát ott, ahol a kellemes, nyugodt hangulat megteremtése a cél.
A szín érzelmi hatása, hogy növeli az étvágyat, így éttermekben a piros beltéri falfestékkel nem lehet mellélőni, ráadásul ha nem visszük túlzásba a használatát, igazán romantikus atmoszférát teremthetünk.
Fekete
A fekete a kifinomultság, a hatalom és a rejtély színe. Az ügyfelek számára azt mutatja, hogy a vállalkozás komolyan veszi magát és tevékenységét, és magas színvonalú szolgáltatásokat nyújt. Magabiztosságra és határozottságra utal, használatából arra lehet következtetni, hogy a cég precíz, fókuszált és professzionális. A fekete amellett, hogy tekintélyt parancsoló, a minimalizmus, a letisztultság és az elegancia színe is, így a luxustermékeket, magas minőségű kozmetikumokat vagy elegáns ruhákat áruló cégeknek tökéletes választás lehet.
Van azonban egy veszélye is: a szín túlzott használata komor, túl hivatalos benyomást kelt, de elnyomást is kifejezhet, ez pedig az ügyfelekre nyomasztóan hathat. Érdemes tehát enyhíteni ezt a hatást: egy fiatalos, modern irodában élénk színekkel, az elegánsabb hatás kedvéért pedig fehér, arany vagy ezüst kiegészítőkkel.
Fehér
Ha irodánk uralkodó színe a fehér, az a frissesség érzetét keltheti. Az ügyfél itt úgy érezheti, hogy a cég számára a gondosság és a tisztaság, a nyitottság és a hozzáférhetőség a fontos. A fehér a minimalizmus, az egyszerűség színe, így akkor lehet hatékony, ha ezeket az értékeket szeretnénk közvetíteni. A túlzott letisztultság azonban kellemetlen hatással is járhat: az ügyfél úgy érezheti, hogy tojáshéjon lépked, semmihez nem érhet hozzá, mert valamiben kárt fog tenni, összekoszolja a bútorokat, így nem fogja magát kellemesen érezni az irodában.
A fehér szín gyakorlati előnye, hogy a kisebb tereket tágasabbnak, a sötétebbeket világosabbnak mutatja, ráadásul serkenti a kreativitást, ezért az irodai dolgozók is profitálhatnak belőle. A sterilitás látszatának elkerülése érdekében kombináljuk erősebb színekkel – semlegessége miatt gyakorlatilag bármivel – annak megfelelően, hogy mit szeretnénk még magunkról az ügyfelek felé kommunikálni.
Sárga
A sárga a vitalitás, a derű és a boldogság színe, így azt az érzetet kelti, hogy vállalkozásunknál barátságos, közvetlen légkör uralkodik. A szín az élénkséggel, dinamizmussal köthető össze, ráadásul figyelemfelkeltő és könnyen kitűnik a tömegből. Azt sugallja, hogy nyitottak vagyunk a kommunikációra és fontosnak tartjuk az ügyfelekkel való kapcsolattartást. A dolgozókra is pozitív hatást gyakorol, mivel javítja a memóriát, a gondolkodást, és segít összpontosítani, így a kreatív területeken érdemes alkalmazni.
Fontos azonban, hogy a túlzásba vitt használata sokaknak túl intenzív lehet, szorongást okozhat, a túlzott stimuláció pedig hamar nyomasztóvá válhat.
Kék
A kék a bizalom, a hűség és a megbízhatóság jelképe. A vizet szimbolizálja, és hagyományosan „férfias” szín, így a nekik szóló termékek árusítása esetén kap nagyobb szerepet. Az üzleti életben stabilitásra, nyugalomra, harmóniára utal, és a megbízható, hatékony cég látszatát kelti. A kék szín professzionális megjelenést kölcsönöz használójának, így az ügyfelek számára azt sugallja, hogy a vállalkozás komolyan veszi üzleti tevékenységét és magas színvonalú szolgáltatásokat nyújt. Az iroda, melyben a kék szín dominál, harmonikus és nyugodt légkört áraszt, növeli a produktivitást, elősegíti a kreativitást.
A világosabb árnyalatok frissességet közvetíthetnek, a sötétebbek hivatalosabb, konzervatív megjelentést eredményeznek. Az üzleti életben tehát a kék színnel nem lehet mellélőni, arra
azonban figyeljünk, hogy csillapítja az étvágyat, így éttermekben inkább mellőzzük a használatát.
Zöld
A színt a frissességgel, természetességgel, a természettel és az egészséggel azonosítjuk. Utal arra, hogy az azt használó vállalkozás számára fontos a fenntarthatóság és a környezettudatosság. Emellett a szín rendkívül megnyugtató, így bizalmat ébreszt az emberekben, és megkönnyítheti a tárgyalásokat, üzleti megbeszéléseket. A zöld emellett természetesen a pénz színe, így összekapcsolható a jövedelmező üzletekkel, megbízható befektetési lehetőségekkel is. Képes csökkenteni a depressziót is, így a dolgozók hangulatára is pozitívan hat.
A színválasztás nem csak esztétikai kérdés
Láthatjuk, hogy az egyes színek milyen széles körben közvetíthetnek érzelmeket, befolyásolhatják a hangulatot. Amikor irodánk festésén gondolkodunk, nem csak egyéni preferenciáinkat kell figyelembe vennünk, hanem azt is, hogy mit szeretnénk üzenni az oda betérő ügyfelek részére. Talán elsőre apróságnak tűnhet, ne becsüljük le azonban a színek pszichológiájának szerepét: egy jól megválasztott beltéri falfesték nagymértékben befolyásolhatja üzletünk sikerét is. (x)