
Most kicsit hátrébb kell lépni, és újragondolni, hogy mi is az IAB Hungary legfontosabb stratégiai feladata – mutatott rá Lunczner Ádám. A szervezet új elnöke beszélt a legnagyobb kihívásokról, illetve azokról a témákról, amelyekre kiemelt figyelmet fordítanak.
- Miért döntöttél úgy, hogy indulsz az elnöki posztért?
- Több hetes gondolkodás előzte meg a döntést, miután kaptam egy felkérést, hogy induljak a pozícióért. Az elmúlt 7 évben láttam, hogy mi működött és mi az, amit esetleg máshogyan csinálnék. Rendelkeztem tehát egy olyan háttértudással, ami alapján elképzelhető volt, hogy jó elnöke lennék a szervezetnek, ez volt az egyik pro érv a felkérés elfogadása mellett. Aki engem ismer jól tudja, hogy határozott, de együttműködő véleményem van sok mindenről és talán most értem meg arra, hogy megtörténjen ez a felkérés, ami nagy megtiszteltetés és egyben lehetőség is. Azt gondolom, hogy erre meg kell érni, át kell látni a piac működését, a különböző tagvállalatok elvárásait, elképzeléseit, az esetleges érdekellentéteket, hiszen csak így lehetek olyan elnöke az IAB Hungary-nek, amilyen lenni szeretnék. A felkérés elvállalása mellett szólt még az is, hogy ügynökségi emberként érkezek ebbe a pozícióba, ezáltal jókora függetlenségem van, és így valóban mindenkiért tudok dolgozni, az összes kiadó, saleshouse, szolgáltató, hirdető kapcsán tudok függetlenül mérlegelni. Ez azt eredményezheti, hogy az olyan egyeztetések, amelyek a múltban az eltérő lobbiérdekek miatt nem voltak sikeresek, velem eredményre vezethetnek.
- Vannak-e már konkrét terveid erre az évre?
- A legtöbb dologban az elnökséggel közösen döntünk. Fontosnak tartom kiemelni, hogy nekünk most első körben kicsit hátrébb kell lépni és újragondolni, hogy mi is az IAB legfontosabb stratégiai feladata. Ha minden jól megy, ezt az első elnökségi ülésen véglegesítjük és az a terv, hogy mindent ennek rendelünk alá. Az idei terveink még nem nyilvánosak, de az innovatív, piacépítő területekkel szeretnék mindenképpen komolyabban foglalkozni, mint például a CTV (connected TV), vagy a retail media, illetve minden olyan csatorna, amelyen keresztül a digitális transzformáció megvalósul. Amire biztosan nagyobb fókuszt helyeznék, az a kutatás és az oktatás. Ez két olyan terület, amivel hatékonyan tudjuk támogatni tagjaink érdekeit, céljait. Természetesen a mesterséges intelligencia (MI) is egyértelműen olyan terület, amivel kiemeltebben kíván foglalkozni idén az IAB Hungary.
- Szerinted mik a fő kihívások, amelyekkel most szembe kell néznie a tagságnak?
- Bár nem új kihívás, de fontos, hogy beszéljünk arról a centralizációról, ami a hirdetői és az ügynökségi oldalon megjelent. Itt arról van szó, hogy bizonyos területekért akár összevontan, más piacokon ülő brand- és marketingmenedzserek felelnek. Ez értelemszerűen szűkíti azt az időt, amit egy-egy projektre tudnak fordítani, ez pedig hatással lehet arra is, hogy milyen mixet használnak. Ez nyilván veszély, de lehetőség is, hiszen hallok olyan kezdeményezéseket, hogy nálunk hoznak létre ilyen hubokat, mert alapvetően nagyon jó digitális szakembereink vannak. Emellett nyilván jól ismerik a piacot, jól beszélnek angolul, képesek precízen, pontosan menedzselni akár külföldön futtatott kampányokat is. Ez azért is fontos, mert így itthon marad az a sokéves tapasztalat, amit felhalmoztak ezek a szakemberek. A másik nagy kihívás egyértelműen az MI. Ennek kapcsán vannak kiadók, szolgáltatók, ügynökségek és hirdetők, amelyek előrébb tartanak, és persze akadnak olyanok is, amelyeket támogatni kell abban, hogy kihasználják a mesterséges intelligenciában rejlő lehetőségeket. Fontos azonban, hogy a technológia veszélyeire is felhívjuk a figyelmet. Úgy látom, hogy elindult egy pozitív trend, mi is a GroupM-nél és a Mindshare-nél, aminek az innovációs igazgatója vagyok, elkezdtünk olyan szinten is foglalkozni ezzel, hogy a kollégák számára elmondjuk, milyen információkat lehet megosztani ezzel a technológiával és milyeneket nem. Ez egyébként egyre több cégnél válik az onboarding részévé.
- A 2025–2027-es időszakra választottak meg elnöknek, milyen célkitűzéseket fogalmaztál meg magadnak, mit szeretnél elérni?
- Szívesen találkoznék azzal egy kávéra, aki a digitális piacon három évben előre tud gondolkodni. Ez egy olyan hiperdinamikusan változó környezet, amelyben én egy évre szoktam előre tekinteni. Azon dolgozunk, hogy legyen egy nagyon erős évünk, kipróbáljunk új dolgokat, és megtartsuk azt, ami eddig működött. Ha a tervek szerint megy le 2025, az erős alap lesz a következő évekre, amire már tudunk építeni. Amennyiben három év múlva az elnökség, a tagcégek, a munkacsoportok azt mondják, hogy elégedettek, akkor leszek én is az, és nagyon büszke a kollégáimra.
Kalocsai Zoltán
Az interjú teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható.