- Hirdetés -

Most még tart a „történelmet írunk éppen” katarzisa

|

- Hirdetés -

Szauter Zsolt

eMAG és Extreme Digital, marketingigazgató

 

– Nagyon pörög itthon az online vásárlás, milyen élmény volt ebben a közegben átvenni a legnagyobb hazai e-kereskedelmi cég marketingjének irányítását?

– Természetesen büszke vagyok arra, hogy engem választottak erre a feladatra, a csatlakozásom idején ráadásul dupla kihívás fogadott, hiszen gyakorlatilag az ország két legnagyobb e-kereskedelmi cégének marketingjét vettem át. Az összeolvadás kapcsán a munkám első fél éve még nagyban az eMAG és az Extreme Digital fúziójáról szólt, és ezzel párhuzamosan kell ellátnom az önmagában is nagy pörgést igénylő napi feladatokat is. Nem csupán az új, két márkás kommunikációs stratégiát kellett kidolgozni, de operatív szempontból is egybe kellett kovácsolni a csapatot, illetve a folyamatokat. Ez egyébként jelenleg is tart még, ezért teljesen objektíven valószínűleg csak jövő ilyenkor tudok majd beszélni a projektről – most még tart a “történelmet írunk éppen” katarzisa. Szerencsére tudtam, hogy milyen nagy kihívás vár majd rám az eMAG-nál, igyekszem a lehető legtöbbet kihozni magamból.

– Mi jelentette a legnagyobb kihívást az elmúlt fél évben?

– Tavaly a magyarországi elektronikus kiskereskedelmi szektor három évet ugrott elő a fejlődésben. Erre a bázisra fejlődni megszokott körülmények között is kihívást jelent, de két nagy cég összeolvadása közepette számomra egy teljes dimenzióugrásnak tűnt. Bizakodásom ellenére szkeptikus voltam kicsit, hogy ezt sikerül meglépnünk, de végül nem bizonyult lehetetlennek. Szerencsére nagyon élvezem, hogy pont egy ilyen fontos időszakban tudtam csatlakozni: jelenleg olyan jelentős fejlesztésekre készülünk minden területen, ami az amúgy is fiatal és innovatív kereskedelmi szektort (online/hibrid kereskedelem) egy új szintre emeli majd.

– Az év vége kiemelt időszak az e-kereskedelemben, hogyan készültök erre idén?

– Az alapok nagyon erősek a csapaton belül, de egyik szezonra sincs tökéletes recept. Minden eshetőségre fel kell készülnünk: mindent elemzünk és tervezünk, moduláris kampányban gondolkodunk, hogy a szezon közben is azonnal tudjunk reagálni, ha egy új körülmény felmerülése ezt szükségessé teszi. A pandémia súlyosbodása nyomán idén a szokásosnál rugalmasabban alakítható stratégiával megyünk, hogy ne feltétlenül kelljen minden változtatás miatt a teljes koncepciónkat újraterveznünk. Azért nem kell félni, így is elég nagy dobásra készülünk!

– Csak online vásárolsz majd ajándékokat, vagy személyesen is elmész majd néhány üzletbe?

– Én már néhány hete összeállítottam a karácsonyi bevásárlólistámat: online fogom megvásárolni, és azt tervezem, hogy Easybox csomagautomatában, vagy valamelyik eMAG/Extreme Digital üzletben veszem majd át attól függően, hogy az adott ajándékot hogyan kényelmesebb átvenni. A karácsonyi főzőcskézéshez a friss alapanyagokat azért továbbra is szeretem személyesen, a piacon megvenni, az ajándékokért való sorbanállás helyett viszont inkább erre és a családra szánom a szabadidőmet.

– Van olyan dolog, amit minden marketing-döntéshozó megtanult az elmúlt másfél évben, a COVID-járvány alatt?

– A pandémia alatt sokan megtanulhattuk, hogy ilyen bizonytalan időszakban szinte soha semmit nem tudunk száz százalékosan elkészíteni – én legalábbis így tapasztalom. Egy kampány egészen addig változhat, amíg tart, és ez most már így is marad. Ha valaki trendszetter akar lenni és nem csak follower, akkor készen kell állnia a menet közben történő finomhangolásra, vége az egész évre előre letervezett kampányoknak!

– Mi az a 3 dolog, amit ajánlana egy fiatal marketinges diáknak, aki szeretne igazán jó marketinges lenni 10 év múlva?

– Ha nem ismered a terméket kívül-belül, nem lehet megtalálni mi az “enabler” szerepe, akkor nem tudsz brand attachmentet építeni. Mindent el lehet adni volumen- és trademarketinggel, de hosszú távon a vásárlói hűség tartja életben a vállalkozás, ehhez pedig a brand pozícionálására van szükség. Ezért ne szűkülj be a marketingre, ismerd meg sales, fejlesztés, sőt logisztikai szempontokból is hogy lásd meg hol a legerősebb a trigger pont a customer journey-ben!

A magyar e-kereskedelmi piacon is fontos az új vásárlók behozatala, de az igazi potenciál most már a vásárlási frekvencia növelésében van. Tehát: ne eladni akard, hanem azt hogy úgy szeressék, ahogy te, meséld el a sztorit, hogy a mindennapok része legyen!

Használd az adatot, de ne feledd, hogy a KPI a múltat mutatja meg, nem jóslás! Már lezajlott aktivitást mér, tanulhatsz belőle, használhatod a konklúziót a fejlesztéshez, de mindig tudd, hogy milyen metrikával mire kapsz igazán választ!

– Véleményed szerint milyen marketingtrendek jellemzik majd 2022-t?

– A média oldaláról a pandémia nyomán előállt egy új trend, amelynek lényege, hogy egyre inkább előtérbe kerül az egzakt módon mérhető felületek használata, mert a bevételarányos marketingköltség minden fillérén a hatékonyságot mérik egyre többen, így főleg ezen a területen várok gyorsuló átrendeződést. Tartalmi oldalon egyre több cégnek fontos a fenntarthatósággal vagy társadalmi témákkal való azonosulás, állásfoglalás, így szerintem a márkaépítést segítő üzenetek fognak tovább gyorsulni ilyen fókuszokkal.

– Igaz az, hogy az influenszereké és a videós megoldásoké a jövő?

– Erősen szektorfüggőnek, illetve sok esetben szezontól függőnek is tartom az influencermarketing hatékonyságát. Természetesen vannak olyan területek, ahol már nem is érdemes másban gondolkozni (például a kifejezetten fiataloknak szánt termékek), de van, ahol nem jók, vagy legalábbis nem a legoptimálisabb ezeknek a felületeknek a használata. Minden hype felfutáskor túlpörög, később pedig beáll egy konszolidált növekvő pályára. A videós tartalomfogyasztás gyorsabban nő bármi eddiginél, ám ettől a gyors növekedéstől nagyon felhígult a terület, kevés a nem felcímkézhető és minőségi tartalmat produkáló véleményvezér. Sok tartalomelőállító ezért hiteltelenné válik: őket a közönség idővel biztosan kiszűri majd. Szerintem akkor lehet egy márka sikeres ezen a területen, ha jól megtalálja azt az influencerbázist, amelynek tagjai a termékén keresztül hitelesen érik el azt a piaci szegmenst akikre ráillik a persona kutatás eredményeként meghatározott célközönség leírása. Tehát az influencermarketing sem csodafegyver, de értő kezekben hatásos lehet.

– Melyik volt az a könyv, vagy film, ami az elmúlt időszakban a legnagyobb hatással volt rád?

– Ben Bergeron, a világhírű crossfit-edző A kiválóság nyomában című kötete, amelyből kiderül, hogy bár edzőként a világ legerősebb embereivel dolgozott, összességében úgy véli, hogy génektől és tehetségtől függetlenül bárki sikeres sportoló lehet, ha megvan benne a kellő szenvedély, elhivatottság és a fejlődésre való vágy.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Kiderült, mennyit költünk diétás termékekre

Nemrég elkészült hazánk első átfogó kutatása arról, hogy az étkezésekkel összefüggő érzékenységek milyen mértékben és módon érintik a lakosságot. A Szafi – online, névtelen - kérdőívét több mint tízezren töltötték ki. A felmérésből kiderült, hogy...

A technológiai modernizáció elengedhetetlen

Magyarország jövőbeni sikerei nagyon nagy mértékben a digitális gazdaság pályára állításán, a modernizáció felgyorsításán múlnak – hangsúlyozta Vinnai Balázs. Az IVSZ - Szövetség a digitális gazdaságért elnöke beszélt arról is, hogyan hatott a cégek...

Több globális támadás várható jövőre

2023-ban a hacktivizmus, a deepfake-ek, a vállalati együttműködési eszközök elleni támadások, az új szabályozási rendelkezések és az informatikai rendszerek egyszerűsítése vezeti majd a szervezetek biztonsággal kapcsolatos feladatainak listáját – derül ki a Check Point...

Borús jövőre számítanak a magyarok

Az üzleti bizalmi index az októberi nagy zuhanás után novemberben némileg tovább csökkent. A fogyasztói hangulat viszont kissé javult, bár így is borúlátóbb maradt szeptemberi, rettenetes pesszimizmusánál. A GKI Gazdaságkutató által – az EU...

A HR-ben is jönnek a robotok

Az elmúlt időszak – főként a koronavírus-járvány hatásai miatt – évekkel gyorsította fel a digitalizációt. A HR terület is érintett, ahol a digitális asszisztensek, az automatizált erőforrás-kezelő programok, az algoritmuson alapuló projektmenedzsment eszközök használata...

Díjazták az etikus vállalatokat

Idén 23. éve osztották ki az üzleti élet egyik legrangosabb elismerését az arra érdemes vállalatoknak. Minden év novemberében újabb 10 vállalat veheti át az Üzleti Etikai Díjat.Az idei díjazottakkal együtt már 130 élő, működő...

Nagyon sok e-autót ad el a Toyota

A Toyota európai eladásainak már most több, mint 70 százalékát teszik ki a részben vagy teljesen elektromos autók, míg a vállalat prémium márkája, a Lexus 99 százalékban értékesít elektrifikált modelleket a kontinensen. A két...

Vadkeleti állapotok a service design piacon

A piacon jelenleg vadkeleti állapotok uralkodnak és „mindent is” megpróbálnak a szolgáltatócégek a Service Design címkével ellátni a kutatástól kezdve, a product design, ux-en át egészen a vállalati folyamatfejlesztésekig – mutatott rá Klenovszki János,...

Új kategóriák a Marketing Diamond Awards-on

Idén ismét meghirdeti a Marketing Diamond Awards versenyt a Magyar Marketing Szövetség (MMSZ), amelyre ezúttal már tizennégy - köztük két vadonatúj - kategóriában várják a pályázatokat. Az érdeklődők január 09-ig adhatják le anyagaikat a...

Saját termékcsaláddal rukkolt elő Lilu

Lilut az egész ország műsorvezetőként ismerhette meg, de az utóbbi években a hazai szépségápolási trendeket diktáló véleményvezérek körében is feltűnt. Most saját termékcsaládjával jelentkezik, amely a magyar hölgyeket is bevezeti a tudatos testápolás világába. Kovalcsik...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Téli varázsvilággal csábít a Westend

Az ajándékvásárlás mellett egy igazi téli kikapcsolódásért is érdemes elmenni a Westendbe. A Tetőkertben kialakított Winter Wonderland különleges elhelyezkedéséből adódó hangulatával és színes programjaival egészen az év végéig várja az érdeklődőket. Állandó elemként lesz...

Kiderült, mennyit költünk diétás termékekre

Nemrég elkészült hazánk első átfogó kutatása arról, hogy az étkezésekkel összefüggő érzékenységek milyen mértékben és módon érintik a lakosságot. A Szafi – online, névtelen - kérdőívét több mint tízezren töltötték ki. A felmérésből kiderült, hogy...

A technológiai modernizáció elengedhetetlen

Magyarország jövőbeni sikerei nagyon nagy mértékben a digitális gazdaság pályára állításán, a modernizáció felgyorsításán múlnak – hangsúlyozta Vinnai Balázs. Az IVSZ - Szövetség a digitális gazdaságért elnöke beszélt arról is, hogyan hatott a cégek...

Több globális támadás várható jövőre

2023-ban a hacktivizmus, a deepfake-ek, a vállalati együttműködési eszközök elleni támadások, az új szabályozási rendelkezések és az informatikai rendszerek egyszerűsítése vezeti majd a szervezetek biztonsággal kapcsolatos feladatainak listáját – derül ki a Check Point...

Borús jövőre számítanak a magyarok

Az üzleti bizalmi index az októberi nagy zuhanás után novemberben némileg tovább csökkent. A fogyasztói hangulat viszont kissé javult, bár így is borúlátóbb maradt szeptemberi, rettenetes pesszimizmusánál. A GKI Gazdaságkutató által – az EU...
- Hirdetés -

Don't Miss

A technológiai modernizáció elengedhetetlen

Magyarország jövőbeni sikerei nagyon nagy mértékben a digitális gazdaság pályára állításán, a modernizáció felgyorsításán múlnak – hangsúlyozta Vinnai Balázs. Az IVSZ - Szövetség a digitális gazdaságért elnöke beszélt arról is, hogyan hatott a cégek...

Előre aláírtam volna

Nem csak az újságnak kell felkészülnie mindenre, a Telex üzleti modelljét is a gazdasági helyzethez kell alakítani – mondta el Dull Szabolcs. A lap főszerkesztője beszélt arról is, hogy milyen kihívásokat tartogatott a szerkesztőség...

Visszük tovább, amit eddig építettünk

Minden idők legsikeresebb évét tudhatja maga mögött a Szallas Group, de 2022 valószínűleg mégsem emiatt lesz a legemlékezetesebb a cég számára, hanem a tulajdonosváltás miatt. Szigetvári József, a vállalat vezérigazgatója beszélt arról, hogy mit...

Van tér a fejlődésre – interjú Bíró Pállal

Részben a vezetői kultúra miatt is nagyon kishitűek a hazai cégek, nem mernek exportálni, és ezen a helyzeten a szemléletmód átalakítása segíthetne sokat – állítja Bíró Pál, aki első lett idén a legmeghatározóbb hazai...

A célunk ezzel egy talent lista létrehozása

Sok a munka és a nehézség, amíg az ember eljut a marketing-döntéshozói szintig, ezért szerettünk volna egy olyan platformot életre hívni, amely kimondottan a márkamenedzsereket, a trade marketing menedzsereket ismeri el – nyilatkozta Vaszary...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Nagyon sok e-autót ad el a Toyota

A Toyota európai eladásainak már most több, mint 70 százalékát teszik ki a részben vagy teljesen elektromos autók, míg a vállalat prémium márkája, a Lexus 99 százalékban értékesít elektrifikált modelleket a kontinensen. A két...

Ezért veszünk e-autót

Nem a környezettudatosság, hanem az állami támogatások ösztönzik leginkább a villanyautózást – derült ki az Allianz Hungária elektromosautó-vásárlási szokásokkal kapcsolatos online, nem reprezentatív kutatásából. Átlagosan csupán 27 százalékunk tájékozódik alaposan az e-autókról a vásárlást...

A biogazdálkodást támogatja a dm

A dm vásárlói már megszokhatták, hogy a Black Friday napon árzuhanás helyett a jótékonyságra hívja fel a figyelmet a drogéria. Nem lesz ez másként idén sem, újra átszínezik ezt a napot, és a november...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....