- Hirdetés -

Múlik az inflációs sokk

|

- Hirdetés -

Egyre többeknek marad meg a hó végére valamekkora összeg a jövedelmükből, mind kevesebben kényszerülnek arra, hogy kölcsönt kérjenek családtagjaiktól, barátaiktól, rokonaiktól, illetve pénzintézetektől, pénzügyi szolgáltatóktól – derül ki a Provident Pénzügyi Zrt. megbízásából végzett, 4500 fős reprezentatív kutatásából. A friss adatok alapján ugyanakkor rendszeres megtakarításra csupán a lakosság egyharmada képes. Ha elfogy a pénz, családtagoktól és pénzintézetektől a nők, barátoktól a férfiak kérnek gyakrabban kölcsön.

Továbbra sem könnyű kijönni a havi jövedelemből, ugyanakkor érezhetően bővül azok aránya, akik hó végére nem futnak ki teljesen a pénzükből. A Provident Pénzügyi Zrt. friss kutatásának eredményei szerint még így is kisebbségben vannak azok, akik képesek a jövedelmükből félretenni: a megkérdezettek 23,5 százaléka mondta azt, hogy elegendő pénze marad a hó végén; ez ugyan magasabb a 2023-as 19,7 százalékos aránynál, ám jócskán elmarad a kilenc ország – Magyarországon kívül Csehország, Románia, Észtország, Litvánia, Lettország, Lengyelország, Mexikó és Ausztrália – adataiból számított 33,8 százalékos átlagtól.

A kutatásból kiderül, hogy a magyar férfiak közül jóval többen (33,1 százalék) képesek megtakarítani, mint női honfitársaink (14,5 százalék). A nagy eltérést aligha a költési hajlandóságok különbsége magyarázza: sokkal egyértelműbb összefüggés, hogy a nők sajnálatosan kevesebbet keresnek, mint a férfiak. A nők körében a bérlemaradás az Európai Parlament tavaly áprilisi közlése szerint Magyarországon 2021-ben óránként átlagban 17,3 százalék volt, lényegesen magasabb a 12,3 százalékos európai uniós átlagnál. De a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) legfrissebb hazai adatai is ugyanezt a differenciát jelzik. Szintén KSH-adat, hogy az egyedülálló szülők döntő többsége nő, ami tovább szűkíti körükben a megtakarítási képességet.

A vizsgálatban szereplő három fő korcsoporton belül a 35-54 év közöttiek között a legmagasabb azok aránya (26,7 százalék), akik félre tudnak tenni a jövedelmükből. Mindez abból is adódik, hogy az ő fizetésük a legmagasabb, a KSH szerint az idei első negyedévben havonta átlagban bruttó 660 ezer forintnál többet vihettek haza. Az 55-75 éves korosztálynak összességében nagyobb értékű havi pénzforrása van, mint a 18-34 év közöttieknek, azonban az idősebb generációnál az alapvető élelmiszerek és főként a gyógyszerek költségei miatt kevesebbeknél marad szabadon elkölthető pénz a hónap végén: csak 19,1 százalék, szemben a fiatalabb generáció körében mért 24,2 százalékos rátával.

A magasabb jövedelem és a pénzügyi ismeretek magasabb szintje lehet az oka annak, hogy a felsőfokú végzettséggel rendelkezők 32,3 százaléka nyilatkozott úgy: a hó végén is marad elkölthető pénze. Az alap- és középfokú végzettségűeknek csak az egyötöde (kereken 20 százaléka) rendelkezik havi megtakarítási képességgel.

Abból, hogy a kevésbé iskolázottak és az alacsonyabb átlagjövedelműek nagyobb arányban élnek kistelepüléseken, egyenesen következik, hogy míg a falusi lakosoknak mindössze 17,8 százaléka tud havonta megtakarítani, addig a városokban élők 52,8 százaléka – igaz, a nagyvárosokra jellemző jóval szerényebb, 24,7 százalékos arány árnyalja a képet.

Akik rendszeresen tudtak félretenni az elmúlt 12 hónapban

Hasonló tendenciák figyelhetők meg az elmúlt 12 hónapban rendszeres (havi, fix vagy változó összegű) megtakarításra képes válaszadók számában. Arányuk a Provident legutóbbi, egy évvel ezelőtti kutatásához képest érdemben nem változott. Az átlagban csak minimális csökkenést látni: míg 2022-ben 33,5 százaléknyian tudtak havonta rendszeresen megtakarítani, addig 2023-ban 33,2 százaléknyian. A változás hibahatáron belüli, az érték viszont csaknem tíz százalékponttal elmarad a nemzetközi átlagtól (43,1 százalék). Annyi eltérés viszont kétségkívül mutatkozik az előző adatfelvétel eredményeihez képest, hogy a 18-34 év közöttiek voltak képesek a legnagyobb arányban rendszeres megtakarításra. A fiatalok körében mért 38,6 százalékos érték arra utal, hogy a várhatóan alacsony nyugdíj miatt az öngondoskodási kényszer ennél a generációnál magasabb. Őket az 55-75 éves korosztály tagjai követik (31,8 százalékkal): a kutatás legidősebb korcsoportján belül a már említett alapvető szükségleteken felül kevesebbet költenek. Csupán egy hajszállal maradnak el tőlük a 35-54 évesek (30,9 százalék) is.

Az iskolázottsági fok itt is meghatározó: a magasabb képzettségűek valamivel több mint fele (50,2 százaléka) tesz félre havonta rendszeresen kisebb-nagyobb összegeket, míg az alap- és középfokú végzettségűeknek csak a 27 százaléka. De a lakóhely is befolyásoló tényező: a legnagyobb arányban (43,8 százalékban) a nagyobb városokban élők takarítanak meg havi rendszerességgel. Az 500 ezer fő feletti nagyvárosokban ez az arány 36,2, a 100 ezer főnél kisebb lélekszámú településeken 31,2, míg a falvakban csak 24,3 százalék.

Meddig tartanak ki a megtakarítások?

Minden megtakarítással rendelkezőt foglalkoztat a kérdés, hogy vajon a félretett pénze mennyi időre lehet elegendő. Akik legfeljebb három hónapig, vagy még annál is kevesebb ideig kitartó megtakarítással rendelkeznek, azok közel kétharmados (63,4 százalék) többségben vannak azokhoz képest, mint akik hosszabb időre képesek spórolni. A kutatás eredményei szerint ezen a téren is a férfiak helyzete kedvezőbb. Míg legfeljebb háromhavi megtakarítással az 55,9 százalékuk rendelkezik - szemben a nők 61,7 százalékos mutatójával - addig hat hónapnál hosszabb időre elegendő pénztartaléka a férfiak 41,6, míg a nők csupán 23 százalékának van. Ráadásul a férfiaknál egy év alatt tíz százalékponttal, 17-ről 27 százalékra emelkedett a 3 hónapnál rövidebb időre elegendő megtakarítással rendelkezők aránya. Érdekesség, hogy e tekintetben keveset számít, kinek milyen a végzettsége. Az alap- és középfokú végzettségűek körében ugyanúgy valamivel több mint 40 százalék feletti a maximum 3 hónapra elegendő megtakarítással rendelkezők aránya, mint a felsőfokú végzettségűeknél. Pozitívum, hogy a 2023. évi 41,1 százalékos átlag jóval magasabb a 2022-es 34,6 százaléknál, ráadásul nincs is annyira távol a 37,1 százalékos nemzetközi átlagtól. Aggasztó viszont, hogy a százezer főnél kisebb településeken 26,1-ről 18,7 százalékra csökkent azok aránya, akiknek 2022 óta nincs megtakarításuk.

Minimum 6 hónapra elegendő félretett pénz felett az összes megkérdezett alig egyharmada (32 százalék) diszponál. A legalább hat havi megtakarítással rendelkezők többsége (54,1 százalék) magánvállalkozó, a magasabb iskolai végzettségűek aránya 47,4 százalék, a korosztályok közül pedig az 55-75 év közöttiek részesedése a legnagyobb, 33,4 százalékos.

Kitől kért kölcsön az elmúlt 12 hónapban?

Kedvező fejlemény, hogy továbbra is többségben vannak azok, akik egyáltalán nem szorulnak kölcsönre, még ha arányuk valamelyest csökkent is, 55,7-ről 53,4 százalékra. Ugyanakkor figyelemre méltó, hogy a friss magyar adat alacsonyabb a kutatásba vont kilenc ország 45,7 százalékos átlagánál.

A magyarok leggyakrabban - a szüleiken és gyermekeiken kívül - más családtagoktól kérnek kölcsön – derül ki a Provident kutatásából. Azok a leggyakoribb kölcsönkérők, akiknek nem maradt pénzük a hónap végén, és az előző évben nem takarítottak meg pénzt. A pénzintézetek és pénzügyi szolgáltatók minden csoportban a család utáni legkézenfekvőbb választást jelentik, a barátok és a kollégák mellett.

Családtagokhoz a nők nagyobb arányban (31,6 százalék) fordulnak anyagi segítségért, mint a férfiak (25,1 százalék). Ugyanez a helyzet a pénzintézetekkel, pénzügyi szolgáltatókkal, amelyektől a nők 15,9, a férfiak 11,6 százaléka igényel kölcsönt. A barátok, kollégák esetében viszont fordított a helyzet, tőlük több férfi kér anyagi segítséget (12,1 százalék), mint nő (8,5 százalék).

A pénzügyekben való – már említett – nagyobb jártasságnak tudható be, hogy a magasabb végzettségűek jóval nagyobb arányban (24,9 százalék) kérnek kölcsönt pénzintézettől, pénzügyi szolgáltatóktól, mint az alap- és középfokú végzettségűek (12 százalék). A család, mint kölcsönforrás esetében viszont más a helyzet: az alap- és középfokú végzettségűek 38,2, míg a magasabb végzettségűek csak 18,4 százalékban kérnek rokonaiktól pénzbeli segítséget. Abban azonban igazából nincs különbség, hogy barátokhoz és kollégákhoz végzettségtől függetlenül csak 12-13 százalékuk fordul kölcsönért.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Hamarosan újra képernyőn az RTL társkereső realityje

A 7. évaddal tér vissza az RTL társkereső realityje, a Házasodna a gazda, a műsor szeptember 23-tól minden hétköznap este lesz látható a csatornán. Hat gazda párkeresését követhetik nyomon a nézők, a műsorvezető ezúttal is...

Édes pihenésre csábít a csokimárka

A KitKat nemzetközi kutatása szerint sokan szoktak szünetet tartani a mindennapi hajtásban, de csak a megkérdezettek 34 százaléka érzi az így eltöltött időt igazán minőséginek. Ezért a KitKat új nemzetközi reklámkampánya arra buzdít, hogy...

Tovább zöldít a DHL

Tovább bővül a DHL Express Magyarország Kft. nulla helyi károsanyag-kibocsátású járműflottája: a vállalat az eddigi 20-ról 39-re növeli Budapesten az elektromos futárautóinak számát, így a fővárost kiszolgáló járművek 70 százaléka már teljesen környezetbarát módon,...

Infláció: kellemes meglepetés

Közzétette a KSH az augusztusi fogyasztói inflációs adatokat. Az idei év nyolcadik hónapjában a fogyasztói árak stagnáltak az előző hónaphoz képest. Az éves inflációs ráta így csökkent: 3,4 százalékra a júliusi 4,1 százalékról. Az...

Befejeződött Nemes Jeles László új filmjének forgatása

Befejeződött az Oscar-, Golden Globe-, Bafta díjas Saul fiát, és a Napszálltát jegyző Nemes Jeles László legújabb filmjének forgatása. Az Árva című alkotást a forgatókönyvet is jegyző Nemes Jeles László rendező családjának története ihlette,...

Hosszú az út az ingatlanszektor karbonsemlegességéhez

Az ingatlanszektor a klímakrízis kezelésének egyik kulcsszereplője lehet, hiszen az új kivitelezések és a meglévő épületek fenntarthatóbbá tétele a teljes ÜHG kibocsátás több mint 40 százalékára kedvező hatást gyakorol. A Gránit Pólus Csoport ESG...

Díjazták a legjobb családi vállalatokat

Kilencedik alkalommal adták át a K&H családi vállalatok kiválósági díjat azoknak a családi tulajdonú magyar cégeknek, amelyek példamutató eredményeket értek el a hosszú távú stratégia, a generációváltás, a környezeti fenntarthatóság vagy az innováció területén....

Nehéz helyzetbe kerültek a lakásvásárlók

A Budapest belvárosának népszerűsége töretlen az ingatlanvásárlók között, azonban a kínálatban és a vásárlók összetételében is voltak változások az elmúlt években – derül ki a Duna House adataiból. A fővárosi ingatlan vásárlását tervezők között...

Itt van minden, amit az építkezésről tudni kell

Otthon trendek építkezéstől felújításig egy helyen! 2024. október 4-5-én a Millenáris B épület Nagycsarnokban várja látogatóit a BAU Budapest Expo lakásfelújítás, építés és design kiállítás.2024-ben immár harmadik alkalommal kerül megrendezésre az átfogó tematikájú kiállítás,...

Hatalmas büntetést kell fizetnie az Apple-nek és a Google-nek

Az EU bírósága helyben hagyta az Google internetes óriásvállalatra kiszabott 2,42 milliárd euró bírságot, amelyet 2017-ben szabtak ki rá amiatt, hogy versenyelőnyével visszaélve a keresőjében saját árösszehasonlító szolgáltatását részesítette előnyben a versenytársak kárára. A...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Sok vállalkozás még nem érte el a szükséges digitális érettséget – interjú Szalkai Rékával

A Mastercard marketing csapatának egyik legfontosabb feladata a következő években is az lesz, hogy a sokszor ellentmondásos trendeket kiegyensúlyozott, integrált marketing stratégiába ágyazza – mondta el Szalkai Réka. A vállalat marketing igazgatója az mmonline.hu-nak...

Hamarosan újra képernyőn az RTL társkereső realityje

A 7. évaddal tér vissza az RTL társkereső realityje, a Házasodna a gazda, a műsor szeptember 23-tól minden hétköznap este lesz látható a csatornán. Hat gazda párkeresését követhetik nyomon a nézők, a műsorvezető ezúttal is...

Édes pihenésre csábít a csokimárka

A KitKat nemzetközi kutatása szerint sokan szoktak szünetet tartani a mindennapi hajtásban, de csak a megkérdezettek 34 százaléka érzi az így eltöltött időt igazán minőséginek. Ezért a KitKat új nemzetközi reklámkampánya arra buzdít, hogy...

Tovább zöldít a DHL

Tovább bővül a DHL Express Magyarország Kft. nulla helyi károsanyag-kibocsátású járműflottája: a vállalat az eddigi 20-ról 39-re növeli Budapesten az elektromos futárautóinak számát, így a fővárost kiszolgáló járművek 70 százaléka már teljesen környezetbarát módon,...

Infláció: kellemes meglepetés

Közzétette a KSH az augusztusi fogyasztói inflációs adatokat. Az idei év nyolcadik hónapjában a fogyasztói árak stagnáltak az előző hónaphoz képest. Az éves inflációs ráta így csökkent: 3,4 százalékra a júliusi 4,1 százalékról. Az...

Don't Miss

Ezekre a területekre keresik a legtöbb frissdiplomást

Bár a felsőfokú végzettséggel rendelkező pályakezdők lehetőségei valamelyest szűkültek tavaly augusztushoz képest, mégis számos olyan terület emelkedik ki, ahova tárt karokkal várják a frissdiplomások tömegeit, ráadásul mérnök területen még mindig kiemelkedő bérekkel.A Profession.hu 2022...

Változás a feat. vezetésében

Béky Patrik társ-kreatívigazgatói szerepkörben folytatja pályafutását a feat.-nél 2024. őszétől. A szakember feladata Persely Tamás (kreatívigazgató, tulajdonos) mellett az ügynökség kreatív divíziójának irányítása, projektjeinek teljes körű szakmai vezetése, valamint a csapat munkájának innovációs fejlesztése...

Új vezetővel erősít a K&H

2024. augusztus 26-tól Bodor Tibor vette át a K&H Vállalati divíziójának irányítását, valamint tagja lett a K&H vezetői bizottságának is. A K&H Vállalati divíziójának vezetését 2024. augusztus 26-tól Bodor Tibor vette át és személyével bővült...

Mészáros Péter a Hello Agency-nél folytatja

A hazai reklámipar egyik meghatározó szakértője és stratégája új ügynökségnél folytatja pályafutását: 2024 augusztusától Kreatív stratégiai koordinátorként erősíti a Hello Agency-t. Péter korábban a Positive Adamsky Creative Head of Copywriting pozíciójából érkezett, ahol számos...

Rangos nemzetközi díjat nyert a magyar borászat

A Red Dot Awards a világ legnagyobb és legtekintélyesebb dizájn és formatervezési díja, amelyre minden évben tízezernél is többen pályáznak a világ több mint 50 országából. Idén a Pátzay Borbirtok címkéi is díjat kaptak,...