Egyre nagyobb érdeklődés övezi a robottaxi szolgáltatás megjelenését. Az elmúlt egy évben Németországban megduplázódott a közösségi közlekedést, illetve a telekocsi vagy taxi szolgáltatást használók száma – derül ki a Roland Berger, Automative Disruption Radar című legújabb kiadványából. A kutatók egy olyan trendet azonosítottak az iparágban, amely radikálisan át fogja alakítani a szektort. Ez azt is jelenti, hogy az ágazat szereplőinek nem lesz elegendő a túléléshez az eddigi jól bevált gépjárműértékesítési-modelljüket követni.
„A vezető nélküli mobilitásszolgáltatás-koncepció megvalósulásával nem kevesebb történik, mint hogy a szemünk előtt válik valóra egy technológiai álom” – mondta Schannen Frigyes, a Roland Berger magyarországi ügyvezetője. Számos vállalattal egyetemben, egy arizonai cég például arra készül, hogy utcai forgalomba bocsássa az első önvezető taxiját. „Ha megnézzük azokat a mutatókat, amelyeket mindig vizsgálunk az iparági kutatásainkban, akkor egyértelműen az látható, hogy a mobilitási iparág minden várakozást felülmúlva a szemünk előtt alakul át” – mondta Schannen.
Változó mobilitási szokások: alacsonyabb szintű növekedés az új gépjárművek piacán
Világszerte nagy érdeklődés övezi a mobilitás új formáit, ugyanis egyre többen vannak azon az állásponton, hogy inkább robottaxit vennének igénybe, mintsem a saját autóikkal körözzenek a városban. Amerikában a városi lakosság 40%-a van ezen a véleményen – szemben a 2017-es évi eleji 36%-kal -, míg Kínában a fiatal lakosság 26%-a képviseli ezt az álláspontot – ahol az előző évben, csak 17%-os volt a téma támogatottsága. A közösségi közlekedés, a telekocsi-, vagy a taxi szolgáltatások, mint a mobilitást jelenlegi képviselői iránt az elmúlt évben megnövekedtek az igények. Az amerikai városlakók 13%-a, a szingapúri lakosok több, mint 16%, valamint a kínai polgárok több, mint 18% használja ezeket a közlekedési szolgáltatásokat. Annak ellenére, hogy ezen szolgáltatások használatának mértéke Németországban alacsonyabb, az elmúlt egy évben itt is növekedés volt tapasztalható, ugyanis 1,9 %-ról 3,7%-ra duplázódott meg az őket használók száma.
„A kutatásunk egyértelműen kimutatta, hogy az emberek világszerte egyre jobban vágynak a mobilitásra, de nem feltétlenül egy saját autó vásárlása révén” – magyarázta Schannen Frigyes. „A jövőre nézve ez azt jelenti, hogy a klasszikus értelemben vett új gépjárművek piacára eddig jellemző növekedés le fog lassulni, és ez a tendencia végül teljesen átírja majd az autógyártók és a beszállítók üzleti modelljét.”
Az autóipari szereplők és befektetők áthelyezik a hangsúlyt
Ahogy a fogyasztók igényei növekednek az új mobilitási modellek irányába, azzal egyidejűleg egyfajta hangsúlyeltolódást is tapasztalunk az autóipari szereplők és befektetők részéről. Például a mobilitás szolgáltatásokkal és automata vezetéssel foglalkozó R&D dolgozók száma ugrásszerűen megnőtt a tavalyi évben 41 000-ről 51 000 főre, amely 22,5%-os emelkedést jelent.
Az átalakulás mértéke még jobban látható a kockázatitőke-befektetések esetében, ahonnan a pénz, szó szerint, áramlik be az iparágba. A kockázatitőke-társaságok már 2016-ban 9,3 milliárd dollárt fektettek mobilitási projektekbe a világ minden táján. Ugyanakkor 2017-ben ez a szám 130%-os növekedést produkált és a befektetések mértéke elérte a 21,4 milliárd dollárnyi összeget. A mesterséges intelligencia egy másik fontos tényező lehet az automata vezetéssel kapcsolatos célok megvalósításában. Ezt alátámasztja, hogy az ilyen irányban történő kockázatitőke befektetések 2016-ról 2017-re megduplázódtak, és elérték a 3,2 milliárd dolláros értéket.
„Néhány hatóság már fontolgatja annak a lehetőségét, hogy betiltják a városközpontokban történő autóközlekedést. Ebből is jól látható, hogy számos olyan tényező is van, amely felgyorsíthatja az itt taglalt változások elterjedését” – magyarázta Schannen Frigyes. „Nem csak a nagyvárosok, de a vidék is új közlekedési formák után kiált, nem beszélve az öregedő lakosság igényeiről. Az elkövetkezendő években jelentős robottaxi használatnak lehetünk majd szemtanúi a vidéki környezetben is.”
Egy másik fontos hatása az összekötöttség és automata vezetés területén felbukkanó új fejlesztéseknek, hogy az iparág vezető vállalatai nyomás alá helyeződnek a mobilitási piacra belépni kívánó IT és technológia vállalatok részéről. „A verseny az új mobilitási univerzum vezető helyéért már rég elkezdődött. Azon autóipari vállalatok, akik elmulasztják, hogy ennek megfelelően pozícionálják magukat és komolyan megvizsgálják az üzleti modelljüket, azzal fognak szembesülni, hogy valaki már azelőtt kiharapott egy szeletet a piacukból, mielőtt ők azt észrevették volna” – foglalta össze mondandóját Schannen Frigyes, a Roland Berger magyarországi ügyvezetője.