Már a bevezető kampányát megelőző hónapokban is megduplázta a regisztrált felhasználóinak számát és közel megtízszerezte az oldal látogatottságát a Collectorism elnevezésű, gyűjtőket kiszolgáló website . A startupnak a Hiventures kockázati tőkealap-kezelő nyújtott támogatást.
Hosszú előkészítő folyamat után az elkövetkező hónapokban hivatalosan is megkezdi működését a Collectorism elnevezésű hazai weboldal. A december óta széles nyilvánosság számára is elérhető website induló adatai kimondottan bíztatóak: egy hónap alatt megduplázta a felhasználóinak számát és 976 százalékkal növelte a látogatottságát. A legnagyobb hazai gyűjtői oldal pozícióját megcélzó site már ma is több mint 60 000 tárgyat mutat be jelenlegi és jövőbeli gyűjtőknek – akik pedig már idáig is mintegy 1 500 tárgyat cseréltek, illetve több mint 17 000 dollár értékben vásároltak az oldalon.
Az oldalt alapító tulajdonosok „nem nyeretlen kétévesek” a képzőművészettel, valamint gyűjteményekkel kapcsolatos vállalkozások terén: már most is évtizedes tapasztalattal rendelkeznek hazai és nemzetközi műgyűjtési piacon. Éppúgy dolgoztak a Sotheby’s aukciósháznál Londonban, ahogy saját aukciókat és művészeti eseményeket is szerveztek.
Az oldal ötletgazdái úgy becsülik, hogy csak a hazai piacon megközelítőleg sok tízezer olyan gyűjtő lehet, akinek az életét könnyebbé és egyszerűbbé teheti egy ilyen oldal. A későbbi befektetők pedig már most nézegethetik a monitorjukat: a vállalkozás szinte minden bizonnyal sikerre van utalva. Az oldal gazdái ugyanis kimondottan sokat tanultak korábbi üzleti tapasztalataikból és más startupok sikereiből és kudarcaiból: részt vettek számos hazai és nemzetközi startup találkozón, tanulmányozták a hozzáférhető case study-kat és best practice-okat, valamint tudatosan megosztják egymás között a munkát és felelősségi köröket (az egyikük inkább az oldal fejlesztésével és technológiai kérdésekkel foglalkozik, másikuk pedig az üzletfejlesztésre koncentrál – aminek eredményeképpen egyszerre tudnak nyitni a piac és a későbbi befektetők felé).
Az oldal gazdái tervei szerint idén elsősorban a hazai, majd jövő évtől a globális piacok felé is kiterjesztik az oldal szolgáltatásait.
„Kimondottan fontos számunkra, hogy vonzó és megnyerő felhasználói élményt és oldalt készítsünk és működtessünk a gyűjtők számára. Amikor az oldalon dolgozom a munkatársaimmal, kizárólag azt tartjuk szem előtt, hogy minden amit csinálunk a gyűjtői élményből és igényekből kiindulva építkezzen. Olyan problémákra adunk válaszokat, amik boldoggá és elégedetté teszik a gyűjtőket. Sohasem a technológiából indulunk ki, nevezetesen, hogy mi az amit meg tudunk csinálni, hanem mindig abból, hogy mi a legjobb az elhivatott gyűjtők számára.” – nyilatkozta Kováts Dávid.
Az oldal alapítói végig, egyetlen alaposan és átgondolt projektként kezelték ezt a vállalkozást – az ötlettől a piacra lépésig – amit az is jól mutat, hogy az első pillanattól kezdve ugyanazzal a fejlesztői csapattal dolgoznak együtt. A programozók az oldal első változatát 2016-ra készítették el, amelyen (a későbbi tapasztalatok figyelembevétel) még számos olyan változtatást végeztek, amelynek eredményeképpen az oldalból a.) minden „eltűnt” amit a visszajelzések kapcsán a felhasználók nem kedveltek, b.) annyira egyszerűvé vált az oldal használata, hogy bárki fél perc alatt fel tud arra bármit tölteni.
„Nagyon jól ismerem a gyűjtőket, így pontosan tudom mennyire idő- és költségigényes hobbi lehet akár a legkisebb gyűjtemény összeállítása is. Viszont azzal is tisztában vagyok, hogy mindegyik gyűjtemény egy nagyon fontos szeletét jelenti a tárgyi kultúránknak és történelmünknek. Ezért egyáltalán nem mindegy milyen oldal támogatja azt a jó értelemben vett megszállottságot és elhivatottságot, amit ők képviselnek. A legjobbat akarjuk nekik adni – tette hozzá Szabó Károly.
Hogy indul egy startup?
Néha egy kudarc vagy vakvágányra futott vállalkozási ötlet hozza meg a legjobb gondolatokat. Barátaik körében jól ismert történet, hogy az oldal alapítói néhány éve (2014) beregisztráltak egy spanyolországi ex libris találkozóra ahol a három napos rendezvény alatt szinte egyetlen egy darabot sem sikerült eladniuk az általuk kiszállított gyűjteményből – és csak a helyszínen jöttek rá, hogy a sok ezer fős rendezvényre egyáltalán nem vásárolni, hanem cserélni utaztak el a gyűjtők a világ minden tájáról. Bár a Collectorism alapítói a rendezvényen egyetlen forintot sem kerestek, végül mégiscsak ott találkoztak és ismerték meg azokat a hazai és nemzetközi gyűjtőket, akiknek – azóta is sikerrel – fejlesztik az oldalukat.
Hogyan választanak oldalt maguknak a gyűjtők?
A gyűjtők számára számos létező megoldás áll rendelkezésre gyűjteményeik gyarapítására. Ezek közül a legismertebb a Vatera illetve az Ebay, de sokan használják a különböző releváns Facebook csoportokat is. Mindegyik rendelkezik előnyökkel és hátrányokkal is. A Vatera például magyar nyelven tökéletes, de nem, vagy csak alig kerülnek fel rá olyan nemzetközi gyűjtői tételek amelyek érdekeseket lehetnek azoknak akik bővíteni szeretnék az általuk szeretett tárgyak körét. Ezzel szemben az Ebay a világ legnagyobb gyűjtői „játszótere”, ott viszont eléggé borsos árat kell fizetniük azoknak, akik a hobbijuknak szeretnének élni.
Hatalmas versenyelőny: Collectorism árazási modell
Hatalmas a hazai gyűjtői piac – viszont az is jellemző rájuk, hogy a válság óta nem annyira szeretnek értékesebb dolgokkal üzletelni, és sokkal tudatosabbak, ami azt jelenti, hogy jobban megnézik az egyes oldalak árazási jellemzőit. (Ezen a téren egy kicsit olyanok, mint a vérbeli tőzsdések akik pontosan tudják, hogy melyik szolgáltató hány pipet számít fel kötésenként.) A Collectorism árazási modellje egyszerű, mint az egyszer egy:
· Paypal-on keresztül lehet fizetni (ha nem elégedett akkor visszakapod a pénzed)
· azonnali elszámolás van, nem kell a hónap végéig várni
· 10 USD alatt ingyenes (nincs jutalék)
· 10-50 USD között 1 USD a jutalék
· 50-200 USD között 2 USD a jutalék
· 200 USD vagy több: 3 USD a jutalék