Történelmi mélypontra süllyedt a forint az euróval szemben, ez pedig a gazdaság számos területére hatással van. A gyenge forint a használt autó piacon is érzékelhető, a kereskedők tapasztalata alapján megnőtt a külföldiek érdeklődése a fiatal, keveset futott autók iránt. A számukra kedvező árfolyam akár több ezer eurós nyereséget is eredményezhet egy-egy autó esetében, így megéri Magyarországról megvásárolni ezeket a kocsikat.
Tavaly augusztus végén indult a forint gyengülése, 2018 júliusára pedig történelmi mélypontjára süllyedt a magyar fizetőeszköz az euróval szemben: míg 2017-ben 304 forintba került egy euró, addig július 3-án már 330 forinton jegyezték az árfolyamot. A gyengülő forint a gazdaság több területén érzékelhető hatással bír, hol az árakat növeli, hol az értékesítést befolyásolja. A használt autó piacon az autó export folyamatot gyorsítja, ilyen árfolyam mellett ugyanis láthatóan nő a külföldi érdeklődők száma a hazai kínálat iránt. A legtöbb vásárló a nyugati országokból érkezik, s alapvetően a fiatal, keveset futott gépkocsikat keresik, ugyanis egy-egy ilyen modellel jelentős haszonra tehetnek szert.
Egy gyors számítást végezve szemmel látható a különbség: amíg 304 forintos árfolyamon egy 5 millió forintos gépkocsi 16.447 euróba kerül, addig a jelenlegi gyenge forint mellett közel 1300 euróval kevesebbet, 15.151 eurót kell fizetni ugyanazért a járműért a külföldi vásárlónak hazánkban. Egy 10 millió forintos autónál akár 2600 euró is lehet az a nyereség, amit kizárólag az árfolyamkülönbségen profitál.
„Gyenge forint esetén a fiatal, jó állapotú gépkocsikat viszik el a külföldi vásárolók, akik nem ritkán méretes flottát vásárolnak fel hazánkban, hogy még nagyobb nyereséget realizáljanak, ami abból a szempontból hátrányos, hogy pont ezekre a kocsikra van szükség a hazai piacon ahhoz, hogy fiatalodjon a koros gépjárműállomány” – vélekedett Frank György, a Das WeltAuto márkaigazgatója.
Frank György azt is elmondta, hogy a jelenlegi árfolyam csak a drágább kocsik esetében van hatással az importra, valamivel kevesebb fiatal jármű érkezik hazánkba határon túlról, de az idős, 10-15 éves kocsik behozatalát nem befolyásolja, mivel alacsony értékük miatt pár tízezer forint lehet a differencia. Ez pedig nem tántorítja el a vevőket.
Mint arról korábban beszámoltunk már, a Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint 2017-ben 18.956 autót vittek külföldre hazánkból az autókereskedők 27,1 milliárd forint értékben, idén ez a szám várhatóan növekszik.