Ma reggel ipari termelési adatokat tett közzé a KSH az idei kilencedik hónapra vonatkozóan. A termelés volumene éves szinten 5,4 százalékkal csökkent a munkanaphatással igazított adatok szerint. A nyers adatok ennél is jelentősebb, 7,2 százalékos zuhanásról tanúskodnak. Havi szinten is visszaesett az ipari kibocsátás a szezonálisan és munkanaptényezővel igazított adat szerint 0,7 százalékkal. A termelés az év első kilenc hónapjában 4,3%-kal kisebb volt, mint 2023 azonos időszakában.
Az adat részleteit jövő héten ismerteti a KSH. A hivatal rövid kommentárja szerint: „2024 szeptemberében a feldolgozóipari alágak döntő többségében csökkent a termelés volumene. A legnagyobb súlyú alágak közül a járműgyártásban, a villamos berendezés gyártásában, valamint a számítógép, elektronikai, optikai termék gyártásában visszaesés következett be, míg az élelmiszer, ital és dohánytermék gyártása nőtt.”.
„Nincs új a nap alatt: a hazai ipar kibocsátása nagyjából két éve stagnál, illetve enyhén csökken. Az alapfolyamatok terén egyelőre nincs olyan tényező, ami felfelé mutató kockázatot jelentene az év hátralévő részére. Némi kibocsátásbővülést az Audi szeptember végén megkezdett győri bérgyártása hozhat, ugyanakkor figyelmeztető, hogy ez a jelek szerint nem tudta ellensúlyozni a többi ágazat esését havi alapon. A német gyártók – egyelőre külhoni – üzembezárásai és megszellőztetett, nagy volumenű leépítései még csak most következnek. Középtávon lehetünk talán bizakodóak: a termelésbe lépő jelentős kapacitásbővítések – főként a járműiparban, valamint az akkumulátorgyártás terén – a kibocsátás érdemi fellendülését eredményezhetik, nagyobb volumenben a jövő év második felétől kezdődően. Sajtóinformációk szerint a termelő fázisba elsőként a BMW debreceni gyára léphet. Azonban rendkívül sok a kérdőjel: az elmúlt időszakban tapasztalt kereslethiány magával vonja-e a projektek elhalasztását, illetve leskálázódását” - mondta el Nagy János, az Erste Bank makrogazdasági elemzője.