„Nem csak munkát, jövőt adunk” – így támogatja a fiatal tehetségeket a P&G (x)

A Procter & Gamble (P&G) nem csupán háztartási márkáiról ismert – mint az Ariel, Pampers, Head & Shoulders vagy Gillette –, hanem arról is, ahogyan a fiatal tehetségekből elkötelezett, sikeres szakembereket formál. Barbara Piłat, a P&G közép-európai szenior marketingigazgatója immár 15 éve dolgozik a vállalatnál, és saját karrierútja is példaértékű: belépő szintű pozícióból jutott el egy régiós vezetői szerepkörig. Tapasztalatait, a P&G szemléletét és a jövő szakembereinek szánt lehetőségeket osztotta meg velünk. (x)

(kiemelt fotón: Barbara Piłat)

Karrierépítés belülről – bizalom már az első naptól

A P&G filozófiája egyértelmű: belülről építkezik. Az alkalmazottak már első napjuktól kezdve felelősséget kapnak valós üzleti projektekért, ami nemcsak motiváló, hanem kivételes fejlődési lehetőség is. Piłat saját példáján keresztül mutatja be ezt: „Az első projektem a Lenor Parfumelle termékcsalád, egy francia parfümkészítőkkel együttműködve létrehozott kollekció kampánya volt. Már friss munkatársként úgy éreztem, van beleszólásom, döntési jogom. Ez óriási bizalmat jelentett.”

A P&G a „70-20-10” elv mentén fejleszti munkatársait: 70% tanulás a gyakorlatban, 20% mentorálás, 10% formális képzés. Ez a rendszer biztosítja, hogy a fejlődés nem elméleti, hanem gyakorlatorientált, releváns és azonnal alkalmazható legyen.

Mentorálás, amely valóban számít

A cég kiemelt figyelmet fordít arra, hogy a fiatal munkatársak soha ne maradjanak támogatás nélkül. A vezetők napi szinten vannak jelen, folyamatos visszajelzést adnak, és személyre szabottan segítik a karrierépítést. „A rendszeres beszélgetések, célkitűzések és visszajelzések révén mindenki alakíthatja saját útját – ez nemcsak lehetőség, hanem elvárás is nálunk. Az átlátható kommunikáció nagyon fontos. Minél jobban akar valaki fejlődni, túllépni az adott kereteken vagy bővíteni a kompetenciáit, minél többet ad magára és eredményeket ér el, annál több lehetőség nyílik meg előtte” – mondja Piłat.

Ez a szemlélet különösen értékes lehet azoknak a fiataloknak, akik még keresik a helyüket. A P&G támogatja a pályamódosítást is – ahogyan Piłat is átmenetileg az értékesítési osztályon dolgozott, hogy jobban megértse a kereskedelmi folyamatokat. „Az ilyen tapasztalatok hozzájárultak ahhoz, hogy holisztikusabban lássam a fogyasztói élményt” – teszi hozzá.

Lelkesedésből siker – a belső motiváció ereje

A P&G-nél az egyéni lelkesedés, kíváncsiság és ambíció fontosabb, mint a tökéletes szakmai háttér. A vállalat minden új belépőt potenciálként kezel, és a személyre szabott fejlődési utak segítségével valós karrier lehetőségeket kínál – akár más szakterületeken is. „A csapatomban vannak olyan kollégák, akik logisztikai vagy pénzügyi háttérrel érkeztek, ma mégis sikeres márkamenedzserek” – említi Piłat.

A vállalat nemcsak szakmai fejlődést, hanem befogadó, inspiráló munkahelyi környezetet is biztosít. „Arra törekszünk, hogy mindenki önmaga lehessen a munkahelyén egy barátságos és befogadó környezetben, miközben különféle önkéntes programokon keresztül támogatjuk a társadalmi felelősségvállalást – ehhez a világjárvány óta évi két szabadnapot is biztosítunk, amit a csapatok gyakran közösen, közösségépítő módon használnak ki.”

A vállalat, mint „marketing egyetem”

A P&G nem csupán a piac egyik vezető szereplője, de a marketing történetének alakítója is. A vállalat volt az első, amely nyomtatott hirdetéseket alkalmazott, és az általa szponzorált rádióműsorok alapozták meg a „szappanopera” műfaját. „Mondhatjuk, hogy ez egy marketing egyetem” – fogalmaz Piłat. A nemzetközi díjakkal is elismert kampányok révén (Effie, Cannes Lions) a fiatal marketingesek a szakma élvonalába tartozó példákon keresztül tanulhatnak.

 

(A Procter & Gamble Budapestről vezetett regionális textilápolási kategória csapata egy díjátadón.)

 

Miért marad valaki 15 évig ugyanazon cégnél?

„Mert minden nap más” – válaszolja Piłat. „Folyamatosan új kihívásokkal találkozom, tanulok, és a munkám továbbra is szenvedéllyel tölt el. Ez az energia pedig átragad a csapatra is.” A P&G nemcsak egy munkahely, hanem egy olyan közösség, amelyben valóban lehet fejlődni, kibontakozni és hosszú távon jól érezni magunkat.

A jövőre nézve a legnagyobb kihívás az információs zajban való érvényesülés: elérni a fogyasztókat ott és úgy, ahogy az nekik releváns. Ehhez kreativitás, gyors reakció és stratégiai előrelátás kell – ezek pedig mind megtalálhatók a P&G szemléletében. A Procter & Gamble története azt bizonyítja, hogy a fiatal tehetségekbe vetett bizalom, az őszinte támogatás és a folyamatos fejlődés lehetősége valódi karriereket épít. Egy olyan világban, ahol a lojalitás és a hosszú távú elköteleződés ritkaságszámba megy, a P&G egy inspiráló kivétel. (x)