- Hirdetés -

Nem jönnek haza a külföldön tanuló diákok

|

- Hirdetés -

A külföldön tanuló diákok csupán negyede állítja, hogy biztosan visszatér Magyarországra, ha végez. Kint havi nettó 1,1 millió, itthon pedig 510 ezer forint kezdőfizetésre számítanak a fiatalok, akik a pénzügyi befektetésekről és a nyugdíjról is merőben mást gondolnak, mint szüleik – derül ki a Blochamps Capital és a Hungarian Youth Association együttműködésében készült Youth Affluent Finance 2022 kutatásból.

Valójában nagyon keveset tudunk arról, mit gondolnak a világról a fiatalok, pedig belőlük lesznek a következő évtizedek vásárlói, fogyasztói, munkavállalói, vezetői és családfenntartói. A hosszú távú piaci siker szempontjából kulcsfontosságú, hogy a cégek és szolgáltatók megismerjék leendő ügyfeleik preferenciáit, viselkedését. A Blochamps Capital privátbanki business intelligence cég és a külföldön tanuló magyar diákokat összefogó diákszervezet, a Hungarian Youth Association ezért most arra vállalkozott, hogy elkészíti itthon az első Youth Affluent Finance 2022 kutatást a külföldön tanuló magyar diákokra koncentrálva.

A friss tanulmány több száz fókuszcsoportos interjún keresztül, színes infografikákkal illusztrálva mutatja be, hol tanulnak, hogyan gondolkodnak a gazdaságról, a pénzügyekről, befektetésekről, saját karrierjükről és például nyugdíjas éveikről a ma 18-25 éves generáció tagjai.

Íme, a felső középosztály új generációja!

2005 óta, az akkori 6300-ról mintegy 20 ezerre nőtt a külföldön tanuló magyar diákok száma, így ma már százból nyolc 18-25 év közötti fiatal tanul külföldön – főként a jobb oktatási színvonal miatt. A diákok 88%-a ma a felső-közép vagy a középosztály tagjaként definiálja magát, azaz közülük kerülnek majd ki a következő évtizedek vagyonosai és privátbanki ügyfelei is.

„A külföldön tanuló magyar fiatalok rétege mindig egy alulreprezentált és alulkutatott közössége volt a magyar egyetemista társadalomnak annak ellenére, hogy mekkora szociális és gazdasági hatásuk volt Magyarországra az elmúlt években. Kutatásunk formabontó és hiánypótló betekintést nyújt ennek a közösségnek a gondolataiba, érzéseibe, döntéseibe” – mondja Karagich Bálint, a több mint 7 ezer fős tagságot számláló Hungarian Youth Association társigazgatója.

A fiatalok kint havi nettó 1,1 millió forintnak megfelelő kezdőfizetéssel, itthon pedig átlagosan 510 ezer forinttal számolnak, szemben az itthoni kezdők által elvárt 330 ezer forint körüli nettó bérrel. A külföldön tanulók arra számítanak, hogy öt év munkatapasztalat birtokában már 2,5 millió forintnak megfelelő összeget fognak keresni kint, és csupán negyedük állítja, hogy biztosan visszatér Magyarországra, ha végez – derül ki a Youth Affluent Finance 2022 kutatásból.

Az öngondoskodás mindannyiuk számára prioritás, de a többség nem gondolkodik állami nyugdíjban, sőt. Arra számítanak, hogy még idősödő szüleikről is nekik kell majd gondoskodniuk. Nyugdíjas éveik egzisztenciális biztonságának alapját pedig megtakarításaik fogják adni. A válaszadók 70 %-a úgy számol, mire ők visszavonulnak a munka világától, a nyugdíjrendszer jelenlegi formájában már nem fog működni. A diákok harmada ennek megfelelően másfajta eszközökbe fekteti nyugdíjcélú megtakarításit, mint szülei, és minden második ember saját bevallása szerint már most rendelkezik hosszú távú öngondoskodási stratégiával – messze felülmúlva ezzel az idősebb generációk tudatossági szintjét.

Ezért is van különösen nagy jelentősége, hogy mit gondolnak ezek a külföldön tanuló diákok a pénzügyekről és a pénzügyi szolgáltatókról. Mint kiderült, közel egyharmaduk egyelőre online tanácsadó platformot használ pénzügyei intézésére, de a többség úgy véli, hogy 100 ezer euró vagyon felett mindenképpen prémium vagy privátbanki szakértők segítségére tartanak majd igényt.

A fiatalok nagy többsége vonzónak tartja a kriptovaluták decentralizáltságát és a politikai befolyástól való védettségüket, ám 69 százalék mégsem fektetne pénzt ezekbe. Bár 80 százalékuk szerint a korosztályukat a rövid távú befektetések jellemzik, 41 százalékuk mégis úgy gondolja, hogy megtakarításuk legnagyobb részét ingatlanba fekteti majd.

Reddit- és Facebook-tippeken alapuló befektetések

Jelenleg a 18-25 év közötti korosztály 22 százalékának van már – jellemzően kis vagy közepes összegű – befektetése. Döntéseiket ezekkel kapcsolatban többségében Reddit- és Facebook-tippek, online brókercégek segítségével hozzák. Egyértelmű prioritás a fiatalok számára az ESG, vagyis a fenntarthatósági szempontok érvényesítése a befektetések során.

„Merőben másképp viselkednek és gondolkodnak a pénzügyek területén is generációnk tagjai, csakúgy mint minden másban. Egészen mások a tanulmányi prioritásaik és a kommunikációs felületeik is, mint a mai 30-40-es korosztálynak voltak”- összegzi Pirigyi Soma, a Hungarian Youth Association társigazgatója a három hónapig tartó, több száz személyes, résztvevőnként egy-egy órás mélyinterjú készítése nyomán összeállt kutatás tanulságait.

„Körképünk korábban Magyarországon eddig még soha nem vizsgált részletességgel tekinti át a jövő privátbanki, affluens és vagyonkezelési ügyfeleinek véleményét az elvárt pénzügyi szolgáltatásokról, illetve viszonyát az öngondoskodáshoz, a hitelekhez vagy a kriptovalutákhoz.” – emeli ki Karagich István, a Blochamps Capital ügyvezetője.

Szerinte a pénzintézeteknek jellemzően nincsen idejük, kapacitásuk, energiájuk kellő mélységben foglalkozni azzal, hogy ez a néhány év múlva érdemi pénzügyi fogyasztóként megjelenő generáció most mit gondol a gazdaságól, hogyan viszonyul a pénzügyekhez, a befektetésekhez.

Nem kérnek a tradicionális megoldásokból

„Csakhogy nagy hibát követnek el azok privátbanki és vagyonkezelési szolgáltatók, akik nem foglalkoznak már most ezekkel a kérdésekkel, és nem használnak ilyen mélységű kutatásokat stratégiájuk integráns részeként. Egyszerűen versenyhátrányba fognak ugyanis kerülni” – véli Karagich István, aki ezért is ajánlja tanulmányukat minden hazai privátbanki és vagyonkezelési szolgáltató, illetve mindazok figyelmébe, akiket érdekel a közeli jövő privátbanki és affluens fogyasztói ügyfélrétege.

A Youth Affluent Finance 2022 eredményei megerősítették azt is: a pénzügyi szektor felismerte, hogy a fiatal felnőttek banki és befektetési ügyeik intézéséhez összességében jobban preferálják a digitális technológiát, kevésbé bíznak a bevett üzleti modellekben és a pénzügyek intézésének hagyományos módszereiben, mint az idősebb generációk. Ez a trend azonban felveti a kérdést, hogy például a kiemelt pénzügyek relációjában ugyanennek a generációnak – majdani privátbanki ügyfelekként – egyáltalán szükségük lesz-e privátbanki szolgáltatásra.

Karagich István szerint a fenti kérdésére a fiatalok egyik válasza az, hogy a tradicionális modellből biztosan nem kérnek, ám a digitális felületek mellett a személyes kiemelt kiszolgálásra igenis fennmarad az igény, azaz a specifikált fejlesztéseknek kifejezetten lesz piaci hozadéka.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Magyar fintech megoldás a globális piacon

A globális pénzátutalási piacon egyedülálló digitális fizetési megoldás fejlesztéséről és bevezetéséről állapodott meg a Peak Hungary, a Columbus Magántőkealap és a fülöp-szigeteki Rizal Commercial Banking Corporation (RCBC). A "Fintech Synergy for Overseas filippinos" című...

Növekedésre számítanak a cégek

A gazdasági kihívások ellenére is derűlátó a vállalati szektor: alkalmazottainak számában és árbevételben is növekedésre számít 2023-ban - derül ki a Brandfizz Employer Branding Compass Országos Munkáltatói Márka felméréséből. A Brandfizz employer branding ügynökség...

Így utazik az Y generáció

Az Y generáció fiatalabbjai egészen másként és másért utaznak, mint ugyanezen generáció idősebb tagjai. A Kiwi.com felmérése alapján a 26-33 évesek vágynak leginkább múzeumba, amikor utaznak, míg a 34-42 év köztiek a festői tájat...

Premierekkel erősít a Disney+

Ahogy az éjszakák hosszabbodnak és a nappalok egyre hidegebbé válnak, mi is lehetne jobb a meghitt őszi hangulathoz, mint egy jó film vagy sorozat? Ha a dokumentumfilmek híve vagy, akkor ébreszd fel magadban a...

Hatodszor választotta meg elnöknek Kovács Tibort az MLE

Tisztújító közgyűlést tartott a Magyar Lapkiadók Egyesülete, amelyen hatodszor választották elnöknek Kovács Tibort, a Ringier Hungary Kft. vezetőjét. A 2024-2025-ös időszakra elnököt, elnökséget és felügyelő bizottságot választott a Magyar Lapkiadók Egyesülete (MLE) tisztújító közgyűlése október...

Ragaszkodunk a gyors nethez és a streaminghez

Nem mondanak le a széles sávú internetről és a streamingről a háztartások a gazdasági nehézségek ellenére sem – mutat rá az EY több mint 21 000 fogyasztó bevonásával készült nemzetközi felmérése. Szolgáltatóváltásra elsősorban a...

A TV2 magabiztosan vezeti a főműsoridős nézettségi versenyt (x)

Az elmúlt 12 hónapban kiemelkedő nézettségi eredményeket ért el a TV2. Ez többek között annak köszönhető, hogy az október 4-én 26. születésnapját ünneplő TV2 tavaly a kiemelten fontos őszi tévés főszezonban átvette a vezetést...

Új igazgatóval folytatja a Continental váci üzeme

A Continental csoporthoz tartozó, váci ContiTech Fluid Automotive Hungária Kft. gyárigazgatói posztját az eddigi minőségirányítási vezető, Győrffy Sándor tölti be 2023. október 1-jétől. A váci üzem sikeres és fenntartható működéséhez nagyban hozzájárult elődje, Purgel...

Intenzív terjeszkedésben az Ipsilon Group

Az Ipsilon Group felvásárolta a Creative Dock Hungary-t és többségi tulajdont szerzett a Boarding HR-ben. A két tranzakcióval a vállalat megkerülhetetlen szereplővé vált az új termékek és szolgáltatások felépítésében (venture building), a belső innovációs...

Felével nőtt az első hat hónapban az e-autók iránti kereslet

Világszerte 6,2 millió elektromos járművet (EV) értékesítettek az idei első fél évben, ami 49 százalékkal múlta felül az egy évvel korábbit – derül ki a Canalys szingapúri piackutató cég elemzéséből. A vállalat honlapjára hétfőn fölkerült...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

A fenntarthatóságról tanít a KPMG és a Microsoft

A „KPMG ESG Akadémia” a KPMG, a Microsoft és számos elismert egyetem együttműködésében indult el. Célja, hogy elérhetővé tegye a naprakész és nélkülözhetetlen ESG-tudást, támogassa és képezze az üzleti élet szereplőit a legváltozatosabb fenntarthatósági...

Magyar fintech megoldás a globális piacon

A globális pénzátutalási piacon egyedülálló digitális fizetési megoldás fejlesztéséről és bevezetéséről állapodott meg a Peak Hungary, a Columbus Magántőkealap és a fülöp-szigeteki Rizal Commercial Banking Corporation (RCBC). A "Fintech Synergy for Overseas filippinos" című...

Növekedésre számítanak a cégek

A gazdasági kihívások ellenére is derűlátó a vállalati szektor: alkalmazottainak számában és árbevételben is növekedésre számít 2023-ban - derül ki a Brandfizz Employer Branding Compass Országos Munkáltatói Márka felméréséből. A Brandfizz employer branding ügynökség...

Így utazik az Y generáció

Az Y generáció fiatalabbjai egészen másként és másért utaznak, mint ugyanezen generáció idősebb tagjai. A Kiwi.com felmérése alapján a 26-33 évesek vágynak leginkább múzeumba, amikor utaznak, míg a 34-42 év köztiek a festői tájat...

Premierekkel erősít a Disney+

Ahogy az éjszakák hosszabbodnak és a nappalok egyre hidegebbé válnak, mi is lehetne jobb a meghitt őszi hangulathoz, mint egy jó film vagy sorozat? Ha a dokumentumfilmek híve vagy, akkor ébreszd fel magadban a...
- Hirdetés -

Podcast

Az oktatás akkor jó, ha felkészít az életre

Milyen kihívások, trendek jellemzik ma az oktatástechnológiát, hogy befolyásolja a diákokat a digitalizáció, lemarad-e a gyerek, ha nincs okostelefonja? Ezeket a témákat is megvitatták a Business Lounge szeptember 13-ai adásában, melynek egyik vendége az...

A hitelesség alapvető faktor

Hogy fest 2023-ban egy kereskedelmi televízió talent managementje, hogyan járulnak hozzá a TV2-nél megforduló arcok a brand erősítéséhez, és fordítva: miért „éri meg” nekik, ha a csatorna menedzseli őket, mint influenszereket? Ezeket a kérdéseket...

Beépült a mindennapokba az élőzenei élmény

Ha nyár, akkor fesztiválok – de vajon magukhoz tértek már az itthoni rendezvények a Covid okozta sokkból? Szervezésről, jegyértékesítésről, kis és nagy rendezvényekről volt szó többek között a Business Lounge augusztus másodikai adásában, melynek...

Don't Miss

Megváltoztatni a rendszert

A marketingnek el kell foglalnia a területet megillető méltó helyet a vállalat működésében, a marketingeseknek pedig láttatniuk kell a szerepüket az ügyfélélmény alakításában – hangsúlyozza Bánhegyi Zsófia, a legsikeresebb hazai marketingszakembereket bemutató Top50-es rangsor...

Nincs felső határ egy konferencia esetén – interjú Csermely Ákossal

Kell-e félnünk a mesterséges intelligenciától, átveheti-e az MI a konferenciaszervezést, mennyi látogatót várnak idén az Internet Hungary-re – többek között erről is beszélt az mmonline.hu-nak adott interjúban Csermely Ákos. Az esemény főszervezője elárulta azt...

Formabontó ötletek

Az MI és a digitalizáció átszövi a mindennapjainkat, ami lehetőséget ad arra, hogy a meglévő erőforrásainkat a leghatékonyabban tudjuk használni – mondta el Pantl Péter a legsikeresebb hazai PR-szakembereket felvonultató Top50-es rangsor első helyezettje....

Magas szinten gondolkodni

Rendszeres reklámkocsmák, éjszakai városfutások, a szakmai kezdetek, a legnagyobb kihívások, miért lehet imádni a marketingszakmát – többek között ezekről beszélt az idei TOP50 marketinges rangsor élén végző Szabó Béla a Marketing&Media magazinnak adott interjúban....

Önazonos kreátorokon, márkakollaborációkon és az AI-on lesz a hangsúly 2024-ben is

Hat éve erősíti a Coca-Cola csapatát Mérő Ádám, lelkesedése pedig azóta is töretlen a világ legértékesebb, legvonzóbb, állítása szerint legjobb marketinggel rendelkező márkája iránt. A tizenöt évnyi ügynökségi oldalt cserélte a brand oldali ügyfélszékre,...
- Hirdetés -

SzuperZöld

A fenntarthatóságról tanít a KPMG és a Microsoft

A „KPMG ESG Akadémia” a KPMG, a Microsoft és számos elismert egyetem együttműködésében indult el. Célja, hogy elérhetővé tegye a naprakész és nélkülözhetetlen ESG-tudást, támogassa és képezze az üzleti élet szereplőit a legváltozatosabb fenntarthatósági...

Ezek a legfenntarthatóbb úticélok Magyarországon

Az emberiség megnyitotta a pokol kapuit - jelentette ki néhány nappal ezelőtt az ENSZ főtitkára, Antonio Guterres, hangsúlyozva, hogy jelenleg egy 2,8 fokos hőmérséklet emelkedés felé tartunk. De vajon hogyan ítélik meg az emberek...

Erre költött közel 3 milliárd forintot az AutoWallis

Elkészítette éves Zöld allokációs és hatás jelentését az AutoWallis Zöld Bizottsága, mely a társaság által két évvel ezelőtt kibocsátott 6,6 milliárd forint összegű, zöld kötvényekből befolyt forrás felhasználásáról és azok környezeti hatásairól szól. A...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....