Nézzük, mit hoz a jövő! – 3. rész

Nem volt könnyű év 2025, és várhatóan 2026 is nagyon komoly kihívásokat tartogat majd. Az alábbiakban a Marketing&Media szerkesztőbizottsági tagjainak hagyományos évértékelőit és piaci előrejelzéseit közöljük.

 

Meghatározó pillanatok

ELKÁN PÉTER 4iG, group head of corporate affairs and communication

Intenzív és sikeres

Az idei rendkívül intenzív és sikeres esztendő volt a 4iG Csoport számára. Úgy indítottuk az évet, hogy az előzőt szinte le sem zártuk: szilveszterkor és január 1-jén is a One márka hazai bevezetésének zökkenőmentes startján dolgoztunk. Egyetlen év alatt olyan volumenű és szakmai szempontból is meghatározó pillanatokat éltünk meg, amelyek akár egy teljes karrierre is elegendők lehetnek. Elindítottuk a One márkát a magyar piacon, lezártunk egy átfogó vállalati transzformációt, piacra lépett új infrastruktúra-vállalatunk, a 2Connect, miközben létrehoztuk az űr- és védelmi ipari üzletágunkat. Regionális jelenlétünket szintén jelentősen erősítettük a Nyugat-Balkánon.

Magas színvonalon

A szakmai kommunikációs csapatra vagyok a legbüszkébb, amely ezt az elképesztő tempót ilyen magas színvonalon vitte végig. A márkabevezetésekhez és a társadalmi felelősségvállalási programokhoz kapcsolódó munkánkat több szakmai díjjal ismerték el, és a PR-területen ez különösen értékes, mert döntően ezeket a kampányokat házon belül készítettük.

Erős, építkező év jön

Jövőre erős, építkező esztendőt várok. A csoportba frissen érkezett vállalatok integrációja és egységes kommunikációs rendszerének kialakítása komoly feladat lesz, és továbbra is fókuszban marad a márkáink pozicionálása. A működésünk és a folyamataink újragondolásával a felelősségi körünk is bővül jövőre.

 

Eseményekben gazdag időszak

SZTANISZLÁV ANDRÁS, stratégiai kommunikációs tanácsadó; MPRSZ, elnök

Folytatódott a konszolidáció

A 2025-ös év eseményekben gazdag volt a PR-szakma életében. Globális szinten folytatódott az ügynökségi konszolidáció és a különböző modellek „harca”, erősödött az ázsiai és afrikai piac, emellett továbbra is kihívás a PR tanácsadói szerepének pozicionálása a folyamatosan változó, egyre komplexebb stakeholder, geopolitikai, technológiai és társadalmi környezetben.

Aktívak voltunk

Az MPRSZ az idén is igen aktív volt, három versenyt szerveztünk, több ranglistát támogattunk, szakmafejlesztési, networking- és médialátogatási eseményeink mellett több tagozatunk is aktív belső munkát folytatott. Ez is hozzájárult ahhoz, hogy tovább bővült a tagság, ami nemcsak a programokra fordítható erőforrások, de a szakmai munka elmélyítése szempontjából is fontos.

További erősödés

Jövőre a globális piacon nagy port kavar az Omnicom–IPG-egyesülés, vállalati oldalon egyre nagyobb kihívás a tehetségek támogatása, és a bizonytalan geopolitikai helyzetben a PR stratégiai tanácsadói szerepének további erősödése várható az MI-eszközök egyre komolyabb támogatásával. A magyar piacra egyértelműen hatással lesz a tavaszi választás, amelyhez kapcsolódóan számos vállalat pozicionálása komoly vezetői kihívás. Az MPRSZ tovább bővül, külön szolgáltatások is elérhetők lesznek az ügynökségi és a vállalati tagoknak, a rendezvénysorozataink és versenyeink mellett több nagyobb szabású szakmai eseményt tervezünk Budapest mellett más városokban is.

 

Igazán a csapatra vagyok a legbüszkébb

FALUDI PÉTER, Havas Media, ügyvezető igazgató

Nehezen indult

Nekünk nehezen indult a 2025-ös év, nagyon konzervatív vállalásokat láttunk az ügyfeleinktől. A nyár folyamán a közepes és nagyobb ügyfelek szinte kivétel nélkül megemelték a prognosztizált költéseiket, így a végére nagyon erős lett, minden várakozásunkat felülmúlta az idei év. Ezzel párhuzamosan sajnos láttunk egy negatív trendet is, több kkv és kisebb hirdető abbahagyta a marketingkommunikációt, vagy kivár, vagy teljesen lenullázta középtávon is a klasszikus médiamegjelenéseit.

A csapat ereje

A csapatunkra vagyok a legbüszkébb, amely az idén is megmutatta, hogy együtt a nehezebb időszakban is sikerre tudjuk váltani a kihívásokat. Ezenkívül a tendereredményeinkre vagyok büszke, mert a csapat ereje az idén nagyon erősen megmutatkozott az eredményes new business tevékenységünkben. Nem utolsósorban pedig arra, hogy a RECMA szerint már harmadik éve mi vagyunk a magyar piacon az egyik legstabilabb ügynökség, amiben úgyszintén rengeteg munkánk és erőfeszítésünk van.

Komolyabb lassulást várunk

Reálértelemben sajnos akár negatív is lehet a 2026-os év. Természetesen a kiemelt sportesemények javíthatnak az eredményeken, de nem várok kiemelkedő évet jövőre. A választások kimenetele pedig óriási kockázatot hordoz magában, ezt már érzékeljük az elmúlt néhány hónapban, mivel ez szinte minden ügyfeles megbeszélésen hot topic.

Kihívások

Megfelelni a nemzetközi elvárásoknak, mivel organikus növekedést várnak egy várhatóan legjobb esetben is stagnáló piacon. Ezenkívül a mesterséges intelligenciát beépíteni a mindennapi működésünkbe is komoly kihívás, egyben óriási lehetőség.

 

Rugalmasság és gyors reakciók

KOVÁCS TIBOR, IndaNext Hungary Kft., ügyvezető igazgató

Gyorsan tudtunk reagálni

Az idei év aláhúzta az üzleti rugalmasság, az alkalmazkodóképesség és a gyors reakciók jelentőségét. Médiavállalati oldalon kimondottan hangsúlyosak voltak a technológiai fejlesztések, gondolok itt arra a számos MI-eszközre, amely a humán kontroll megtartása mellett megkönnyíti, hatékonyabbá teszi a szerkesztőségi munkát. Iparági szinten is gyorsan tudtunk reagálni az MI térnyerésére, hiszen tizenkét szakmai szervezet együttműködésében kidolgoztuk és közzétettük az első hazai, ingyenes MI-kézikönyvet, hogy az etikus MI-használatban segítsünk a marketing- és kommunikációs szakmában dolgozókat. Mindezek mellett büszke vagyok a teljes kiadói csapatunk szakmaiságára és rezilienciájára.

Kihívások

Jövőre választási év lesz, annak minden velejárójával. Visszük tovább azt a számos kihívást, amely évek óta befolyásolja és átalakulásra ösztönzi a hazai médiapiaci szereplőket. Említhetném a szabályozási környezetet, a technológiai hatásokat vagy a bevételi diverzifikációs nyomást, de a médiabizalmi válság és a véleménybuborékok együttes jelenlétét tartom az egyik legmeghatározóbb jelenségnek.

 

Erősödött a Sziget

KÁDÁR TAMÁS, Sziget Kft., cégvezető

Ismét hazai kézben

A 2025-ös év egy újabb óriási mérföldkő volt a Sziget életében: hosszú idő után ismét hazai kézbe került a fesztivál, ami új lendületet és újfajta felelősséget adott mindannyiunknak. Az ezt megelőző fesztiválszezon is már a stabilizáció és a megújulás időszaka volt, ismét a közönségre, az élményre és a fesztivál szellemiségére helyezhettük a fókuszt.

Okosabb rendszerek

Büszke vagyok arra, hogy elkezdtük ismét visszaerősíteni a Sziget pozícióját Európa legszínesebb, legszabadabb fesztiváljai között, miközben kézzelfogható előrelépést tettünk a fenntarthatóság területén: okosabb rendszereket vezettünk be, csökkentettük az ökológiai lábnyomot és a látogatóinkat is sikerült ebbe a szemléletbe bevonni. De a legbüszkébb mégis a csapatra vagyok: arra az elkötelezettségre és kreativitásra, amellyel évről évre új tartalmat, új energiát és új élményeket hoznak létre.

A bátorság éve

A 2026-os a fejlesztések és a bátorság éve lesz. Tovább erősítjük a nemzetközi jelenlétet, fejlesztjük a szolgáltatásokat és még mélyebben integráljuk a személyes élményeket. A legnagyobb kihívást a gyorsan változó zenei piac és természetesen az előttünk álló választási év jelenti, de az új struktúra és tulajdonosi háttér egy rugalmasabb, kreatívabb, függetlenebb működést is jelent. A cél változatlan: a Sziget továbbra is a szabadság, a sokszínűség és az európai fiatalság találkozóhelye marad.

 

MM 30!

NYOMÁRKAY KÁZMÉR, Marketing&Media, managing partner

Ha beszél az ember a magyar üzleti élet szereplőivel, legyenek azok akár nagyvállalatok vagy kkv-k vezetői, egy dolog biztos: a legtöbbjük számára az idei év nem volt hegyen-völgyön lakodalom. Szinte alig van gazdasági növekedés, a kihívások mind nagyobb számban és egyre intenzívebben jönnek egymásután. Ilyen körülmények között a B2B-szektorban működő médiacégek – mint mi, a Marketing&Media is – komoly kihívásokkal küzdenek. És örülnek annak, ha megtartják az eddig elért eredményeiket. Mint ahogy mi is.

De azért büszkeségre is van okunk. Top 50 rangsorainkkal – van közöttük, amelyik már lassan 20, de a fiatalabb listák is már 10 éve megjelennek – hozzájárulunk ahhoz, hogy reflektorfénybe kerüljenek a médiacégek, ügynökségek vezetői, a marketinges, kommunikációs topvezetők eredményei. És ami még fontosabb, hogy ők is büszkék arra, hogy szerepelnek a rangsorokban, legyenek akár az első 10-ben vagy az első 50-ben.

A Marketing&Media magazin jövőre lesz 30 éves. Sok izgalmas újdonsággal készülünk. Igyekszünk majd több olyan nagy témát feldolgozni, amely túlmutat a hagyományos tematikánkon. Az ESG és a sport egy-egy lapszám vezértémáját adja majd, de beemeljük a tematikába az employer brandinget és a mesterséges intelligenciát is.

És több saját eseménnyel is jelentkezünk, kapcsolódva a Top 50 rangsorokhoz. Reméljük, sokatokkal találkozunk majd eseményeinken a jubileumi 30. évben.

 

Minden megváltozott

RITTER TAMÁS, Marketing&Media, managing partner

Mesterségünk az intelligencia

A marketinges és kommunikációs iparág az egyik olyan szektor, amit gyökeresen megváltoztat az MI használata. Üzleti modellek, gyártási folyamatok változnak (keresések, vizuális megjelenés, tartalomgyártás, médiatervezés stb.). A kísérletezésből elmozdultunk a gyakorlati alkalmazások felé, de még mindig az ipari szintű alkalmazások előtt állunk, ebben sokat várok a 2026-os évtől. A szabályozási és az etikai kérdésekben is sok a megoldandó feladat előttünk.

Ambiciózus tervek

A hitelesség, a bizalom, az igazodás, a brand értéke még fontosabbá válik. A Marketing&Media márka, amely 2026-ban lesz 30 éves, minden platformján (print, online, podcast, Top 50-es listák, események) reményeim szerint ezt az értéket képviseli. Ambiciózus tervekkel készülünk, tovább szeretnénk erősíteni a Top50-es rangsorainkat és a hozzá kapcsolódó eseményeinket. Azon dolgozunk, hogy a következő 30 évben az általunk készített tartalom beépüljön az algoritmusokba, és ne legyen kiváltható, de gondolom, ezzel nem vagyunk egyedül.