Nincs, aki ne kapná fel a fejét ezekre az újgenerációs közterületi hirdetési megoldásokra (x)

Interaktív szavazófelület? Figyelemre reagáló, vetített kép? Hologramos termékmegjelenítés? A JCDecaux Hungary megállóiban az innováció és a kreativitás kéz a kézben járnak, amiből különleges vizuális élményt nyújtó megoldások születnek. (x)

A JCDecaux 2023-as reprezentatív kutatásának egyik legérdekesebb megállapítása, hogy a fővárosiak, különösen a mobilis, 18-29 év közötti felnőttek nagyon fogékonyak az újszerű, innovatív megoldásokra. Átlag feletti népszerűségnek örvendenek az interaktív, valamint a fullbranding kültéri várók a legforgalmasabb busz- és villamosmegállókban, amelyek megkerülhetetlen látványosságnak számítanak.

Az out of home médiavállalat legújabb kampányaiban több példát is láthatunk a kivetítők innovatív használatára, de interaktivitást támogató kuponadagoló, vagy szavazó megoldás is megtalálható.

A citylightba építhető kamerák egyre finomabb és intelligensebb módon képesek az érzékelésre, amit össze lehet kötni a hirdetőfelületen futó tartalommal is. Így akár olyan lehetőségek is megnyílnak a hirdetők előtt, hogy az arckifejezések változására reagáljon a megjelenített tartalom. A Coca-Cola Zero hirdetéseinél például a piacon elsőként alkalmaztak tekintetfigyelő kamerát, amely a járókelők odaforduló fejmozdulata alapján változtatta dinamikusan a tartalmát. „A kreatív koncepció megalkotása során az volt a cél, hogy a reklámot interaktívvá tegyük úgy, mintha a Coca-Cola titkos összetevőjét keresnék” – mondta Barta Zsuzsanna, a JCDecaux Hungary innovációs specialistája. „A végeredmény az lett, hogy beépítettünk egy 75 colos monitort a citylightba, amelyen változtatni tudtuk a megjelenített képet, a közepére pedig felrajzoltuk a Coca-Cola palackját, amit kis tolvajfigurák vettek körül, mintha el akarnák csenni a tökéletes ízű italt. A citylightba egy figyelemre reagáló kamerát is beépítettünk szemmagasságban, így, ha valaki ránézett, akkor a mozgolódó figurák megdermedtek, és addig mozdulatlanok maradtak, amíg az adott személy el nem fordította a fejét.”

A közelmúlt másik látványos megoldásához szintén valós idejű vetítést használtak: az Algopyrin kampányának esetében az volt a cél, hogy megmutassák, milyen másként látjuk a világot fejfájással és anélkül. Ehhez a monitor mögé beépítettek egy kamerát, amelynek vetített képe időnként elsötétedett. „Alaphelyzetben a szemlélő számára olyan volt, mintha át lehetne látni a citylighton, és egy élő kép játszódna le a túloldalon, ami valójában egy vetítés volt. A bekúszó sötétebb réteg azt érzékeltette, hogy a fejfájás hatására hogyan változik meg az érzékelésünk.”

A hologramos megoldásban is történt újítás: a tavaly bemutatott mellett, már egy 65 centiméter vetítősugarú is elérhető, amelynek jóval nagyobb a fényereje, és több funkcióra is képes. A vetített képet ráadásul az adott napszakhoz lehet igazítani: egy étterem például reggel reklámozhat kávét, délben pedig ebédmenüt a hologramos kivetítő segítségével.

Önkéntes adatszolgáltatás: szavazz a citylighton!

A No-Spa kampányában a JCDecaux arra buzdította a járókelőket, hogy a citylight felületén elhelyezett gombok segítségével szavazzanak, és mondják el, mit csinálnának szívesebben a hasi görcs helyett. A válaszlehetőségek között volt sportolás, filmezés a barátokkal és a természetben való időtöltés is.

Azért tartom nagyszerűnek ezt a technológiát, mert az emberek manapság már inkább arra törekednek, hogy ne szolgáltassanak adatot, de a citylightok esetében ezt önként, jó hangulatban teszik meg, mert véleményt szeretnének nyilvánítani. A válaszok értékes forrásként szolgálhatnak akár egy későbbi kampány ötletének kidolgozásához is” – mondat a szakember. A Burger King egy korábbi citylight hirdetésén például arról lehetett szavazni, hogy ki hogyan ejti a Whopper nevét, és az eredményekben látványos eltérések jöttek ki.

Irodalmi idézetek emlékbe: kuponadagoló a villamosmegállóban

A JCDecaux nagysikerű Álljon meg egy novellára! irodalmi pályázata már évek óta tart, de 2023-ban először egyedi fullbranding megállókban tették közzé a zsűri által kiválasztott 20 nyertes novellát. A felhívás a fenntarthatóságot állította középpontba, ennek megfelelően pedig az utasvárók is ezt az üzenetet közvetítették. A Margit híd budai hídfőjénél elhelyezett citylightban egy kuponadagolót is elhelyeztek, amelyből gombnyomásra bárki kérhetett egy-egy kis kártyára nyomtatott idézetet a nyertes alkotásokból, amit magával vihetett, vagy akár el is ajándékozhatott.

A JCDecaux Hungary a novellapályázat 2023-mas fő szponzorával, az E.ON-nal egy másik fenntarthatóságról szóló kampányt is megvalósított. Néhány citylight plakátot úgynevezett mesh-háló anyagból gyártottak le, melyeket felhasználásuk után újrahasznosítottak. Ennek különleges módját választották: a plakátokon található QR-kódon regisztrálhattak a megállóban várakozók, és megtervezhették online saját, egyedi táskájukat, melyet aztán le is gyártottak nekik a mesh-háló anyagából.

A reklámzajban egyre fontosabb, hogy egy márka különbözzön a többitől, hogy kitűnjön a tömegből. Ehhez elsősorban egyedi, innovatív megoldásokra van szükség, melyek akkor érnek célt igazán, ha a kialakításuk nagyfokú rugalmassággal, mély piaci és ügyfélismerettel társul” – összegez Barta Zsuzsanna. „Az out of home hirdetések éppen azokat az aktív, mobilis városi fiatalokat találják meg, akik nem olvasnak újságot, és ad-blockert használnak az online térben – számukra a leginkább figyelemfelkeltők a fent bemutatott látványos megoldások.” (x)