Nem egyszerűen kampányokban, hanem átfogó elméletekben gondolkodik, az öncélú kommunikáció helyett a márka valódi társadalmi hasznosságára, az értékteremtésre és a problémamegoldásra fókuszál a Marketing&Media magazin rangsorában az idei év legsikeresebb hazai marketingesének megválasztott Szabó Béla, a Magyar Telekom márka- és lakossági kommunikációs igazgatója.
A 2020-as év az emberek többségének nem egy diadalmenet, sokan legszívesebben az emlékezetükből is kitörölnék. Ez az esztendő rossz események sorozatát hozta, hónapok óta a járvány, a bizonytalanság, a válság határozza meg világszinten az alaphangulatot. Jó szériájuk talán csak az igazán profiknak vagy a mázlistáknak volt az utóbbi időben. Szabó Béla a vérprofik közé tartozik. A Magyar Telekom márka- és lakossági kommunikációs igazgatója a legembertpróbálóbb időkben is a topon van, a Marketing&Media magazin legsikeresebb marketingeseket rangsoroló 50-es toplistáján ő lett az idén a number one. De szerepelt a tavasszal publikált médiapiaci toplistánkon is, mégpedig a 12. helyen, ami azért igen érdekes, mert a két rangsor között általában alig van átfedés. Sokoldalúságának, profizmusának, teljesítményeinek köszönhetően mindkét zsűri szavazatait begyűjtötte, ami jól mutatja, hogy a hazai marketing és média világának megkerülhetetlen szereplőjéről van szó.
Az entellektüel
Szabó Béla bevallása szerint egy adott munkahelyen nem a feladatokat nézi, hanem a márkával és a kommunikációval mindig az értékesítés támogatáson túlmutató értéket akar teremteni; nagyban gondolkodik, és az egész társadalmat érintő pozitív változásokat szeretne előidézni. Egykori kollégája és barátja, Hannes Wirnsberger így fogalmaz: „Mi, a DDB-ben abban hiszünk, hogy a kreativitás az üzleti növekedés motorja. Béla abban hisz, hogy a kreativitás a társadalmi változások motorja is lehet. Azon kevés marketingszakember egyike, aki tehetségével nemcsak saját márkáját és üzletét építi, hanem folyamatosan van benne egy erős vágy, hogy a tudásával és a rendelkezésére álló eszközökkel előbbre vigye az embereket, a közösségeket és az országot, amit szeret.”
Kutas István, a Telekom vállalati kommunikációs igazgatója entellektüel marketingesként emlegeti őt, aki nemcsak kampányokban és stratégiákban, hanem átfogó elméletekben, filozófiában gondolkodik. „Mindig mindenhol keresi a magasabb összefüggéseket, legyenek azok társadalmiak vagy üzletiek. És ez utóbbi nagyon fontos: abszolút érdeklik az üzleti összefüggések, az üzleti eredmények. Nem híve az öncélú kommunikációnak, jó MBA-diákként minden belső rendezvényen/workshopon van egy komoly, átfogó üzleti-stratégiai kérdése vagy meglátása” – árnyalja a képet.
Amikor azt mondtuk a nyilatkozóinknak, hogy egy-egy szóval jellemezzék Szabó Bélát, a válaszokból rájöttünk, hogy lehetetlent kértünk, mert egyik magasztaló jelző a másikat követte. Kutas István szerint Szabó minden mondatán érződik a mély belső meggyőződés, a szenvedély, a márka és az „ügy” szeretete. Aktív, keresi a cselekvési és alkotási lehetőségeket, kerüli a kompromisszumokat. „Egyetlen szóval nem tudom jellemezni, de kettővel igen: azt gondolom, hogy a két dolog, ami a jelenlegi márkastratégia sikerét megalapozta, az Béla »no bullshit« őszintesége és a maximális elkötelezettség, amit a brand tervezésbe, valamint a csapatba hozott” – mondja Balatoni Zsófia, az Uniomedia társtulajdonos-ügyvezetője, majd talán észre sem veszi, és csak sorolja tovább a pozitívumokat: „Azt az értékvezéreltséget, ami hagyományosan mindig is jellemezte a Telekomot, egy sokkal direktebb formában, bátrabban, megalkuvások nélkül képviseli. Végtelenül elhivatott, gyorsan és mélyen gondolkodik, átlátja a helyzeteket, és ami ritkább: meg is meri fogalmazni, amit lát. Azt hiszem, ez a titka annak, hogy képes ő maga, a csapata és a márka is, amin dolgoznak, a folyamatos fejlődésre, megújulásra, arra, hogy igazán kimagasló legyen. Mer kockázatot vállalni és viseli a felelősséget, így teremt a csapatának szakmailag inspiráló, izgalmas közeget.”
Forever young
Azt vallja, hogy ha racionálisan gondolkodunk, nem jönnek létre azok a léptékváltó gondolatok, amelyek az igazán nagy, átütő dolgok létrehozásához szükségesek. Példának két olyan irracionális gondolkodót említ, mint Steve Jobs vagy Elon Musk, akik épp azáltal tudtak nagyot alkotni, hogy fittyet hánytak a racionalitásra. Talán ennek a mentalitásnak köszönheti, hogy fiatalabb a koránál, ráadásul úgy hozza ezt a „forever young” imázst, hogy közben teljesen hiteles marad.
Nagy fesztivál-rajongó és partiarc hírében áll, a cannes-i reklámfesztiválon például állítólag nincs olyan buli, ahol ő nem jelenik meg. Nemcsak feltűnik, hanem ki is tűnik a tömegből, a nemzetközi szakemberek mezőnyében is igazi egyéniség. Ha kell, besétál a legelőkelőbb hotel bárpultja mögé, és ő maga szolgálja ki a társaságot, míg máskor félmeztelenül, a pólóját lobogtatva tombol a színpadon.
A konvenciók és a rutin ebben a közegben sem hozza zavarba, minden körülmények között önmagát adja, és olyan természetesen sétál végig a vörös szőnyegen rövidnadrágban, mint más talpig Armaniban. A nagyvállalati közegben is maradt a saját stílusánál, lazán hirdeti a farmer diadalát az öltöny felett. „A felszínen úgy tűnhet, hogy Béla afféle márkanagykövet, aki mindig magentában jár és folyamatosan Telekom-tartalmakat oszt meg, de valójában több ennél: ő a márka legaktívabb formálója, alakítója, nélküle nem tartana ott a brand Magyarországon, ahol most” – summázza a lényeget Kutas István.
Kuti Noémi
A Szabó Béláról készült portré teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható.