A fő kihívás már most is az, hogyan tudod az online marketing rendszereket megfelelően betanítani adatokkal, hogyan tudod gyűjteni és aktiválni a saját adataidat ezekben a rendszerekben – állítja a digitális marketing meghatározó trendjei kapcsán Gandera Balázs. Az INTREN alapítója és vezérigazgatója az mmonline.hu-nak adott interjúban beszélt arról is, hogyan viszonyulnak a KKV-k a digitális marketinghez, mennyire ismerték fel a hazai szakemberek a mesterséges intelligenciában rejlő lehetőségeket és milyen tervei vannak a közeljövőre vonatkozóan a cégnek.
- Talán kicsit túlzás, de az elmúlt hónapokban mintha minden a mesterséges intelligenciáról szólt volna. Te mit gondolsz, az emberiség megmentője, vagy elpusztítója lesz ez a technológia?
- Remélem nem az elpusztítója lesz. Bár kamaszkorom tipikus sci-fi történetei közül már csak ez nem valósult meg. Volt az a fajta, amiben nagy multicégek uralják az adataidat, helyenként a kormányoknál is nagyobb hatalmuk van, és ha a feketelistájukra kerülsz, akkor ellehetetlenülsz vagy simán "kitörölnek". Ez már simán kipipálható lenne. Aztán a másik fajta, amiben a valóságban csak egy koszos szobában ül a főszereplő, de a VR sisakján keresztül a virtuális világokban valósítja meg magát, esetleg ott keresi a pénzt is, és az számít neki elsősorban, hogy ott mivel rendelkezik, nem pedig az, hogy a kis szobájában mi veszi körbe - igazából eddig is el lehet látni. És akkor ott a harmadik, amiben az AI leuralja vagy kipusztítani igyekszik az emberiséget - úgyhogy remélem nem folytatódik a trend.
- A digitális marketing világát hogyan forgatja fel az MI? Milyen területeken használják már most is és hol lehetne még nagy eredményekkel hasznosítani?
- Arra számítok, hogy szinte minden területen lehet majd nagy eredményekkel használni, de ezen a téren nem a generatív AI eszközök nyilvános elérhetőségével robbant be a téma, hanem évek óta tart. Most nagyon látványos, ahogy a ChatGPT-vel beszélgetni lehet vagy a képgeneráló eszközökkel képeket, videókat csináltatni, mert ez nagyon egyszerűen a képernyődre kerül. De az nem ennyire új vagy robbanásszerű tapasztalás, ahogy AI eszközök bekerültek, és folyamatosan kerülnek be a Google vagy a Meta (Facebook) rendszereibe. Az már folyik pár éve, és eddig is voltak olyan újdonságok, amik egyes feladatokat kiváltottak vagy teljesen megváltoztattak. A fő kihívás már most is az, hogyan tudod az online marketing rendszereket megfelelően betanítani adatokkal, hogyan tudod gyűjteni és aktiválni a saját (ún. first party) adataidat ezekben a rendszerekben. Ehhez jól jön a szakértő segítség, a mi kollégáink pedig magasabb hozzáadott értékű munkát végezhetnek, ha még kevesebb repetitív feladat viszi el az idejüket.
- Hogyan látod, mennyire ismerték fel az MI-ben rejlő lehetőségeket a hazai szakemberek?
- Hát, nehezebb most elkerülni ezt, mint pár éve Lady Gagát a rádióban, szóval azt nem hiszem, hogy marad valaki, akit nem érint meg a dolog és nem néz rá, függetlenül attól, hogy végül mihez kezd vele. Utóbbinak még adnék egy kis időt, azt azért nem hiszem, hogy véglegesen el lenne késve, aki ezt még most találja ki. Úgy gondolom a lehetőségek felismerésének fázisa tart még. A legkomolyabban véve a kérdést, azt tudom mondani, hogy hasonlónak tartom a jelenlegi helyzetet, mint korábban a mobil technológiák előretörését. Akkor még éveken keresztül mondta mindenki, hogy ha az alkalmazásod, weboldalad, üzletmeneted nem mobil-ready, az nagy probléma lesz. De 10 évig nem volt az. Aztán mikor egyszer tényleg áttört a mobil használat minden fronton, óriási hátrányban volt, aki nem készítette fel az online felületeit, elhúztak mellette mások. Most ezt lehet, hogy százszorosan kell elképzelni, és lehet, hogy egyes területeken nem lesz 10 év, csak 1 vagy még kevesebb, amíg valaki döntő hátrányba kerül. Ennek ellenére nem tartom ezt általános jelenségnek még, de az valószínű, hogy megéri legalább „early adopter”-nek lenni, ha nem is úttörőnek. Olyan fordulópontban vagyunk, ahol könnyű lemaradni.
- A COVID-járvány alatt elképesztő ütemben kezdett fejlődni a digitalizáció, a digitális technológiák. A marketing világára hogyan hatott ez?
- A Covid alatt nem a technológiákban, hanem azoknak az elfogadottságában volt a boom. Minden létezett már, amit 2020 márciusában hirtelen sokkal többen használni kezdtek, és sokkal kevesebbet kellett küzdeni azért, hogy ezeket mindenki alapvetőnek tekintse. Sokat könnyített a folyamatokon, és persze a sürgősség érzése is mindig segít a gyors döntésekben. Hozzánk pedig közelebb áll, hogy megpróbáljunk valamit, és utána az adatok alapján módosítsunk rajta, mint az, hogy nagyon elhúzzuk a marketing folyamatot. Kár lenne letagadni, hogy a hozzánk hasonló digitális marketing cégek dolgát könnyítette végül a változás. A széleskörű elfogadottság végül ahhoz vezetett, hogy egyes megoldások sokkal olcsóbbak lettek, ami viszont újabb robbanást hozhat el keresleti oldalon.
Ma olyan gépi tanuláson (ML) alapuló rendszerek érhetőek el akár KKV-k számára is, amik 5-6 éve csak a világ legnagyobb cégeinek álltak rendelkezésre. Relatív könnyű jövőbeli keresletet előrejelezni, felhasználói viselkedést megjósolni, hogy csak két példát említsünk.
- Véleményed szerint a hazai KKV-k mennyire erősek digitális marketingben, hogyan tudnának javulni ezen a területen?
- Mi csak nagyon kis részét látjuk aktívan a KKV-knak, pont azokat, akik erősek, fejlődni akarnak, ügyesek, foglalkoznak ezzel. Számukra rengeteg lehetőség áll rendelkezésre és használják is.
De ahogyan a tavaly általunk is támogatott Digiméter felmérésből kiderül, az átlag sajnos nem ez, így messze nem mérvadó vagy reprezentatív, hogy nekem pozitív véleményem van - hiszen pont ott van a gond, akiket mi nem is ismerünk, nem érintkeznek sem velünk sem más digitális marketing céggel. Feltételezem ezen országos szintű programok tudnának segíteni, de ezt jobban tudják a kutatók. Van olyan elmélet, hogy néha szerencsésen kilőhetsz, ha akkor indulsz el egy tevékenységgel, amikor éppen technológia- vagy paradigma váltás zajlik. Azt szokták mondani, hogy aki pont akkor épített IT vagy internet hálózatot, amikor üvegszálas hálózatok lettek, vagy 5G technológia, az még át is léphette azokat, akik a korábbi fejlesztéseikben ültek. Hasonlóan egy amatőr fotós a tanfolyam végére lehet, hogy nem tudott annyit, mint ahová ma egy nap alatt eljut az, aki kiismeri rendesen az iPhone-ját fotózáshoz. Most, hogy sok a változás, szerencsés lehet az a KKV, aki belekezd a digitális kommunikációba, és eleve abból építkezik, ami 2023-ban elérhető.
- Tavaly a Digiméterrel közösen átadtátok a legjobb online marketingért különdíjat. Miért tartottátok fontosnak a díj megalapítását? Idén is tervezitek az elismerés odaítélését?
- Nincs még döntés róla, hogy idén hogyan folytatódik, de a díj azért fontos, mert a Digiméter messze nem csak a marketingre koncentrál, a KKV-k általános digitális érettségét kérdezi le a számlázó programoktól a weblap használatig. Mivel ez egy nagy merítés, szerettük volna, hogy megkülönböztetett figyelem legyen konkrétan a marketing területén kiemelkedő cégek számára is.
- Az elmúlt időszakban arról számoltatok be, hogy a szervezetfejlesztésre, akvizíciókra és az export tevékenységetekre koncentráltok. Ezeknek a megvalósítása hol tart most?
- Magyar csapat vagyunk, hazai ügyfelekkel, ez a fókusz. Nyilván a további bővülésünk egyik kritikus pontja, hogy mennyire tudunk bekapcsolódni nemzetközi projektekbe, ehhez pedig láthatónak kell lenni, és van ahol jelen is kell lenni, hiába a digitális térben dolgozunk. Jól állunk, a fentiekhez alakítjuk a szolgáltatásainkat és a szervezetet is, persze én mindig úgy gondolom, hogy egy évvel előrébb kellene tartanunk, de ezt már elfogadják tőlem a kollégáim.
- Milyen évetek volt tavaly üzleti szempontból? Erre az évre mik a fő terveitek?
- 2022-ben terven voltunk, ami tavalyra vonatkoztatva sokkal nagyobb eredmény, mint a korábbi években. Az idei év nem a gyors eredményekről szól, hiszen egyelőre a fent is írt területekbe, különösen az export képességek növelésébe jelenleg még nagy mértékben befektetünk, 2024-2025-nél előbb nem várunk ettől jelentős megtérülést.
- Hogyan látod, összességében milyen éve lesz idén a hazai digitális marketing piacnak?
- Nagyon vegyes évet várok, igazi átmeneti évet, amikor nem lehet tudni végül hogyan fut ki a december. Nehéz most lényeges elköteleződést, vállalást, hosszútávú terveket elfogadtatni, mert egyes szektorok egyszerre küzdenek a gazdasági környezet kihívásaival és a külföldi konkurenciával, mint pl. az e-kereskedők. Reméljük a legjobbakat!