
A fiatal felnőttek pénzügyi szolgáltatásokkal kapcsolatos elvárásai sok területen különböznek a közép- és idősebb korúakétól. A nap 24 órájában elérhető, bárhonnan igénybe vehető, mobil platformokat favorizálják a pénzügyeik terén és fontosabb döntéseiket a pénzügyekhez értő, sokszor kortárs influenszerekre, a „finfluenszerekre” alapozzák. A Provident Z generációs ügyfeleinek háromnegyede kizárólag online tartja a kapcsolatot a pénzügyi szolgáltatóval, aki elkötelezett abban, hogy megismerje e generáció igényeit, melyek erősen befolyásolják az iparág jövőképét. Lássuk, miben különbözik a Z generáció pénzügyi magatartása a korábban megszokottól, és ez milyen új trendeket és irányokat eredményez a pénzkezelési szokásaikban!
A Provident ügyfeleinek körülbelül tíz százaléka kerül ki a Z generáció tagjai, vagyis az 1990-es évek második, és a 2010-es évek első fele között születettek közül. Ez a mintegy 22 ezer 28 év alatti ügyfél előszeretettel használja a pénzügyi szolgáltató webchat funkcióját, vagyis nyitvatartási időben még akkor is digitális platformon kommunikál a Provident munkatársaival, amikor személyre szóló segítségre van szüksége.
A Z generáció tagjai már valódi digitális bennszülöttek. Mit jelent ez? Ők az első olyan nemzedék, amelyik már készen kapta az internet, a közösségi média és az okoseszközök világát. Az online tér vált számukra az ismeretszerzés és a szocializáció elsődleges és természetes közegévé, a digitalizáció alapvető normaként hat a világlátásukra. Gyorsan és könnyedén alkalmazkodnak a technológiai újításokhoz, a digitális eszközök használata pedig kiemelt hangsúlyt kap a mindennapi életükben.
A digitalizációhoz fűződő szoros kapcsolatuk a pénzügyi szokásaikban is tetten érhető. Olyan szolgáltatásokat várnak el, amelyek kényelmesen, a nap 24 órájában elérhetőek a számukra. A hagyományos banki ügyintézéssel szemben szívesebben választják a mobilbanking szolgáltatásokat, valamint a különféle pénzügyi mobilapplikációkat, amelyek lehetővé teszik, hogy bárhonnan és bármikor kezeljék pénzügyeiket. Pénzügyi döntéseik meghozatalában is kulcsszerepet játszik az internet: a szülők, a barátok és a pénzügyi tanácsadók javaslatai mellett minden más generációnál fontosabb tájékozódási csatorna számukra a közösségi média, de információikat gyakran nyerik netes keresések által vagy influenszerek videóiból is. A PYMENTHS Intelligence 2023-as nemzetközi kutatása szerint a Z generációs fogyasztók 34 százaléka számolt be arról, hogy döntéseik meghozatalában befolyásolták őket a pénzügyi tartalmakat készítő influenszerek – vagy más néven finfluenszerek – tanácsai.
A Provident Pénzügyi Zrt. anyavállalata, az International Personal Finance (IPF), megbízásából 2024 júniusában készített reprezentatív kutatásból is kiderül, hogy a 18-34 évesek 20,6 százaléka minden kiadását előre megtervezi, ami alig marad el a 35-54 éves korosztály 21,1 százalékos arányától. A 18-34 évesek 38,6 százaléka minden hónapban, de legalább rendszeresen tesz félre valamennyit megtakarítás céljával. A megtakarítások leggyakoribb célja továbbra is lakásvásárlás vagy felújítás, ezt a fiatalok 40,7 százaléka jelölte meg prioritásként. Emellett 32,8 százalékuk utazásra és kikapcsolódásra fordítaná a félretett pénzét. A válaszadó 18-34 évesek több mint 40 százaléka, hitelfelvétel esetén legfontosabb szempontként a kamatlábat és a havi törlesztőrészlet jelölte meg, de 7,2 százalékuk számára a kényelmi szempontok szintén fontos tényezők, míg 6,3 százalékuk különösen fontosnak tartja a könnyen kezelhető mobilalkalmazást. A kutatásból az is kiderül, hogy a korosztály 55,4 százaléka magabiztosnak érzi magát a pénzügyi termékekkel és szolgáltatásokkal kapcsolatos ismereteiben.
„A pénzügyi szektor felelős vállalataként az a dolgunk, hogy odafigyeljünk a fiatal generációk pénzügyekkel, valamint pénzpiaci szereplőkkel kapcsolatos igényeire és elvárásaira is. A Z generáció tagjai egyre nagyobb szeletét jelentik az aktív társadalomnak. Nemcsak pénzügyi, hanem társadalmi és környezeti vonatkozásokban is tudatos döntéseket hoznak, melyekben kiemelt hangsúlyt kapnak az olyan szempontok, mint az etikus fogyasztás vagy a fenntarthatóság. Fontos már most odafigyelni rájuk, megismerni, hogyan gondolkodnak a pénzről, hiszen a digitális világ, valamint az új pénzügyi eszközök és alkalmazások felé való elköteleződésük jelentős hatással bír arra nézve, hogy alakul a pénzügyi szektor jövője” – mondta Pálfalvi Márta, a Provident Pénzügyi Zrt. vállalati kapcsolatok és kommunikációs igazgatója.