Most nagy dózisban kapjuk, hogy milyen lesz a digitális jövő. A vállalatoknál márciusban pár nap alatt kellett levezényelni a teljes digitális átállást, hiszen számos cégnél – ahol megtehetik – otthonról dolgoznak a kollégák. Hogyan ment? Melyek voltak a legnagyobb szervezeti és vezetői kihívások? Erről kérdezi a Kincentric Magyarország ügyvezetője Iparági kihívások és válaszok címmel indított online meetup sorozatában a cég- és HR-vezetőket. A beszélgetés után pedig közös gondolkodásra invitálják a résztvevőket a be-novative platformján, hogy megoldásokat találjanak az új, megváltozott helyzetre. Az online események ingyenesek. A közös gondolkodások témáit a meghívott vendégekkel közösen alakítják.
A VUCA, vagyis változékony, bizonytalan világ egyik napról a másikra vált kézzelfoghatóvá, új kihívások elé állítva a vállalatokat. Számtalan olyan új feladatot kellett gyorsan megoldaniuk, amelyeket korábban elképzelhetetlennek gondoltak, de legalábbis jó néhány hónapot vett volna igénybe. Most azonnal kellett reagálni, hiszen mindenki hatékonyan szeretne működni az online térben is.
A Kincentric Magyarország „Iparági kihívások és válaszok” című online meetup sorozatában hetente két alkalommal beszélget Uzsák Éva Virág, a cég ügyvezetője egy-egy iparágból meghívott HR- és felsővezetőkkel az iparág kihívásairól, a digitális átállás legnagyobb nehézségeiről és a különböző munkavállalói csoportok igényeiről – mert bár a home office lét is felvet kérdéseket és problémákat, de rengeteg munkavállalónak van otthonról nem végezhető munkája. Beszélgetnek a vezetői és szervezeti kihívásokról, valamint a következő időszakhoz kapcsolódó várakozásokról is.
„Hiszünk abban, hogy ebben az időszakban is fontos, hogy tudjunk egymáshoz kapcsolódni, megosztani dilemmákat, tapasztalatokat, és beszéljünk arról is, ki hogyan készül a jövőre” – mondta el Uzsák Éva Virág. „Maga a közös megoldáskereséssel kombinált tapasztalatmegosztó meetup sorozat már korábban indult, az új helyzethez alkalmazkodva csak annyit tettünk, hogy a digitális formátum mellett a tartalmat is illesztettük a jelenlegi kihívásokhoz, a kulcselemeket azonban megtartottuk. Továbbra is az a cél, hogy összekapcsoljuk partnereinket, megosszuk a tapasztalatokat, tanuljunk egymástól, és legfőképp: a megoldásokra fókuszálva közösen gondolkodjunk, inspiráljuk egymást” – tette hozzá a HR és szervezetfejlesztési szolgáltatásokkal foglalkozó cég ügyvezetője.
A sorozat április 15-én vette kezdetét a termelőcégek vezetőinek beszélgetésével, ezt követte a pénzügy/biztosítás, IT/telekommunikáció, SSC, kiskereskedelem, FMCG és egészség/gyógyszeripar területe. A háromnegyedórás beszélgetéseket egy félórás interaktív blokk zárja, ahol a meetup hallgatóságát kérik fel közös ötletelésre a be-novative platformján.
„Most nagy dózisban kapjuk, hogy milyen lehet a digitális jövő, gyakorlatilag a demójában vagyunk. A jelenlegi helyzet egy óriási löketet fog nekünk adni, hogy egy abszolút jövőbe mutató digitális kommunikációs vállalatot hozzunk létre” – vázolta fel Friedl Zsuzsanna, a Magyar Telekom Chief People Officere. „Emellett a felelősségünk is hatalmas, hiszen most különösen fontos, hogy megbízható telekommunikációs szolgáltatást nyújtsunk, több mint 7 ezer fős munkáltatóként pedig biztonságos körülményeket teremtsünk kollégáinknak” – beszélt a kihívásokról Friedl Zsuzsanna.
A telekommunikációs és informatikai vállalatok szolgáltatásai nélkül most elképzelhetetlen lenne home office-ból dolgozni. Ha ők nem működnek olajozottan, az megkeseríti a mi karanténéletünket is.
„A krízishelyzet elejétől nagy hangsúlyt fektetünk arra, hogy az üzletmenet folyamatosságát biztosítsuk és a munkaerőállomány egészségét megőrizzük. Kollégáinkat mentálisan is támogatjuk, hiszen a krízis lelki terhekkel is jár” – vélekedik Mészáros Mariann, az IT Services Hungary HR-vezetője. „Érezzük, hogy a szociális interakció fontos, ahogyan a vállalati kultúra, az összetartozás érzésének erősítése is. Abban azonban már most biztos vagyok, hogy teljes mértékben nem fogunk visszatérni az eredeti, járvány előtti állapotokhoz, a krízishelyzet okozta új megoldások között sok van, ami fenntarthatóbb és hatékonyabb működést garantál hosszú távon” – vonta le a konklúziót a HR igazgató.
A vezetők egyben egyetértenek: bár legtöbbüknél meglepően gyorsan ment az átállás a teljes home office-ra, nagyon oda kell figyelniük az otthonról dolgozó kollégákra. Van, aki a munka mellett több gyermek oktatását is végzi párhuzamosan, és van, akinek a munka kitölti a teljes napját. Vagyis nem tud leállni. Ez pedig mindkét oldalon gyorsan kiégéshez vezethet.
„Nem akarok a gáztörvényben élni! Tudjuk, hogy a gáz kitölti a rendelkezésre álló teret. Most a munkánk és a családunk teszi ugyanezt. Különösen fontos, hogy megtanuljunk nagyon gyorsan fókuszt váltani, és ha nem is egyensúlyt, de arányokat találni” – osztotta meg tapasztalatait az egyik beszélgetés során Pécsi Judit, az Union Vienna Insurance Group Biztosító Zrt. HR-igazgatója. A jövőről pedig ezt mondja: „Szerintem nagy dilemma, hogy mi lesz veled home office, és ami kényszerűség volt, hogy tudjuk észszerűen, jól működtetni a későbbiekben” – tette fel a kérdést a biztosító cég HR-igazgatója.
A vezetők a távmunka során nem egyszer élik át „a hóhért akasztják” érzést. Megpróbálnak tanácsokat adni, irányelveket, elvárásokat megfogalmazni, ám mindez rájuk is ugyanúgy vonatkozik, betartani a tanácsokat pedig nem is olyan egyszerű. Ezentúl nem vehetnek természetesnek olyan elvárásokat, ami az irodai környezetben abszolút működött.
„Miközben a kisiskolás fiaimmal tanulok és a rántást kavargatom, skype-olok a kollégáimmal. Itthon és a munkámban is kell egy struktúra, ami keretet ad a napnak. Nekem két hétre volt szükségem ahhoz, mire beállt egy rendszer” – beszélt a home office kezdeti nehézségeiről Szabó Anita, a Fundamenta Lakáskassza Zrt. HR-igazgatója. „Az új helyzet azonban másfajta, mélyebb kommunikációt igényel a vezetők és kollégák felé egyaránt. Az üzleti működésünket megváltoztatta a home office üzemmódra való teljes átállás. Úgy gondolom, hogy sok egykori folyamat már a múlté, hiszen megtanultunk jóval gyorsabban és hatékonyabban reagálni” – körvonalazta a jövőt a HR-igazgató.
Senki sem marad le az inspiráló beszélgetésekről, ötletelésekről, hiszen minden eseményről készül rövid összefoglaló videó, a Top3 ötleteket pedig megosztja a Kincentric a honlapján és a közösségi médiában is. Így láthatjuk, hogy a cég- és HR-vezetők hogyan küzdenek meg a nap mint nap jelentkező új helyzetekkel, hogyan terveznek újra, milyen eszközöket használnak a „tűzoltáshoz”.