Majdnem minden 2. európai újságíró tart attól, hogy elveszítheti a munkáját – derült ki a Worldcom Public Relations Group Young Professional Group kutatásából. Magyarországon valamilvel jobb a helyzet, a hazai újságírók 43 százaléka érzi valamilyen szinten veszélyben a munkahelyét a Próbakő Kommunikáció felmérése szerint.
Az európai újságírók 16 százaléka kifejezetten tart attól, hogy elveszíti munkáját. Magyarországon tavasszal az újságírók még ennél is pesszimistábbak voltak: 56%-uk aggódott a munkája miatt. Mostanra ugyan ez az arány javult, és az európai képnél is kedvezőbb, de 43%-uk még mindig bizonytalan a jövőt illetően. 12,6 százalékuk számára pedig nagyon aggasztó ez a helyzet.
Az újságírók kevesebb mint harmada (32%) gondolja úgy, hogy a COVID-19 hírek kapcsán fennmaradt a kezdetektől fogva komoly érdeklődés. A válaszadók 22%-a szerint az érdeklődés ingadozik, az adott országon belüli esetszámoktól és a bevezetett korlátozásoktól függ. A legnépesebb tábor (38%) pedig úgy vélekedik, hogy a koronavírussal kapcsolatos kezdeti nagy érdeklődés mérséklődik. A hazai újságírók körében ez az arány közel megegyező.
A pandémia utáni világ nem fog visszatérni a korábbi munkamódszerekhez a válaszadó újságírók kb. háromnegyede (75,6%) szerint. A megváltozott mindennapok (pl. home office) valószínűleg hosszú távon velünk maradnak. A hazai újságírók körében kissé magasabb arányban vélekednek így (78%).
A lezárások miatt a túléléshez minden szektorban szükség volt digitális átállásra. Ez alól az újságírás és a médiaszektor sem volt kivétel. A válaszadók közel kétharmada (73,3%) gondolja úgy, hogy a pandémia pusztító csapást mért a nyomtatott médiára, a hazai újságírók 71,6%-a mondta ugyanezt. Bár az áttérés a nyomtatottról a digitálisra már jóval a COVID-19 megjelenése előtt elkezdődött, de ez a folyamat most felgyorsult. A magyar újságírók 91,4%-a, az európaiak 86,6%-a gondolja úgy, hogy az online média még erősebb lesz. Az újságírók 83%-a a social mediát, a podcastot és az online videós tartalmat tarja az újságírás útjának.
A médiakörnyezet ezen gyors változására reagálva a válaszadók közül sokan törekszenek új készségek elsajátítására, ismereteik bővítésére és új módszerek megtalálására, hogy elérjék közönségüket, sőt olyan is akad, aki új munka után néz. A válaszadók kb. 43%-a továbbképzi magát annak érdekében, hogy új munkát találjon vagy kipróbálja magát szabadúszóként. Magyarországon ez az arány 34%.