- Hirdetés -

Óvatlanok a magyarok a közösségi médiában

|

A közösségi médiát használó magyarokat érdekli adataik biztonsága. A Sophos tanulmánya szerint a válaszadók 63 százaléka figyel oda egy új weboldal adatvédelmi szabályzatára és felhasználási feltételeire, mielőtt profilt hozna létre. 71 százalék számára kulcsfontosságú a felhasználói fiók adatvédelmi beállításainak konfigurálhatósága. Ugyanakkor kiderült, hogy a Facebookot használók jelentős része nem ért egyet az oldal szabályzatának rendelkezéseivel.

A Sophos regionális felmérése azt vizsgálta, hogy a közösségi média felhasználói mire figyelnek új accountok létrehozásakor. Mind a lengyel, mind a csehországi és magyarországi válaszadók jelezték az adatvédelmi beállítások konfigurálásának lehetőségét (Magyarország 71%, Csehország 82%, Lengyelország 70%), valamint az adatvédelmi irányelveket és a weboldal használatának szabályait (Magyarország 63%, Csehország 67%, Lengyelország 52%).

A magyar válaszadók több mint fele (56%) elismerte, hogy odafigyel arra, hogy az adott közösségi oldal melyik országból származik, és az ott található adatokat hol dolgozzák fel. A cseh válaszadók 62%-a és a lengyelek 52%-a nyilatkozott így. A magyarok esetében a legidősebb (55-65 éves) közösségi média felhasználók figyeltek leginkább arra, hogy honnan származik az adott weboldal (átlagosan 71%). A legfiatalabbak, a 18-24 évesek körében ez csak 10 válaszadóból 4 volt (40%).

Biztonságot akarunk, de nem olvassuk el a szabályzatot

A közösségi oldalakon való account- nyitással kapcsolatos óvatosságra és a szabályok megismerésére vonatkozó nyilatkozatokat a Facebook szabályzatának egy részletével állítottuk szembe. A felmérésben részt vevő embereket arról kérdezték, hogy döntenének-e úgy, hogy létrehoznak egy profilt egy olyan weboldalon, amelynek szabályzata a következő rendelkezést tartalmazza:

" Ezen túlmenően bizonyos helymeghatározással kapcsolatos információkat akkor is kapunk és felhasználunk, ha Ön kikapcsolja a helymeghatározási szolgáltatásokat. Ez a következő helyzetekre vonatkozik: - IP-címek, amelyeket az Ön általános tartózkodási helyének becsléséhez használunk. Szükség esetén IP-címeket használhatunk az Ön konkrét tartózkodási helyének becsléséhez, hogy megvédjük az Ön vagy mások biztonságát ."

A válaszadók közel fele (47%), nem tudván, hogy ezek a Facebook szabályai, azt válaszolta, hogy nem hozna létre fiókot egy olyan weboldalon, ahol ilyen szabályok vannak érvényben. A megkérdezett csehek 68%-a, a lengyelek 76%-a pedig nem fogadná el ezt a rendelkezést a szabályozásban. Magyarországon az 55 év feletti válaszadók és a felsőfokú végzettséggel rendelkezők voltak azok, akik a leginkább vonakodtak egy ilyen rendelkezéstől. Érdemes megjegyezni, hogy a magyar internetezők döntő többsége rendelkezik profillal a Meta portálon. Ez azt jelenti, hogy sokan közülük vagy nem olvasták el a Facebook szolgáltatási feltételeit, vagy annak ellenére használják ezt a közösségi oldalt, hogy tisztában vannak azzal, hogy az sérti a magánéletüket.

„Fontos tudatosítani, hogy a közösségi médiát úgy is használhatja, hogy közben megőrzi magánéletét. Személyes adataink nagyon kelendőek, ezért jobb, ha lehetőleg nem adjuk meg őket. Érdemes rendszeresen ellenőrizni az általunk létrehozott fiókok adatvédelmi beállításait is. A rendelkezésre álló lehetőségek megismerése nem igényel sok időt, de nagyon fontos - tanácsolja Chester Wisniewski, a Sophos technológiai igazgatója. - Ha egy új fiók létrehozásakor az a gyanúnk, hogy túl sok adatot kérnek tőlünk, jó, ha hallgatunk az észérvekre, és tartózkodunk a regisztrációtól. Jobb, ha keresünk egy másik helyet az interneten, ahol nem lesznek ennyire kíváncsiak” - teszi hozzá a szakértő.

Pénzt az adatvédelemért vagy az adatokat mint fizetséget?

A Facebook és az X (korábban Twitter) fizetős előfizetéseket kínál a felhasználóknak, többek között: reklámok nélkül és magasabb szintű biztonsággal. A Sophos által a választható előfizetések bevezetése előtt készített tanulmány szerint a magyar válaszadók 20%-a (a csehországiak 25%-a, a lengyeleknél csak 9%-a) szívesen használna ilyen fizetős csomagokat. Ezt a lehetőséget leginkább a 35-44 éves korosztályba tartozó válaszadók és a felsőfokú végzettséggel rendelkezők fontolgatják. A magyar válaszadók 17%-a nyilatkozott úgy, hogy nem kíván semmilyen díjat fizetni a közösségi média használatáért. Csaknem minden ötödik válaszadónak (19%) nincs véleménye erről a kérdésről.

Ki nem emlékszik arra, hogy törölje a fiókját?

Négy magyar válaszadóból majdnem három (74%) korlátozza vagy teljesen törli a már nem használt fiókjait a közösségi oldalakon. Ezt a kiberbiztonsági szempontból kulcsfontosságú lépést leggyakrabban a 18-24 éves korosztályba tartozó válaszadók (33%) és a felsőfokú végzettségűek nem hajtják végre.

A fennmaradó válaszadók (Magyarországon 26%, Lengyelországban 30%, a Cseh Köztársaságban 36%) azt vallják, hogy deaktiválták profiljukat, vagy nem emlékeznek rá, hogy megtették-e.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Új zónát nyitott a repülőtéren a GreenGo

A GreenGo új repülőtéri zónájának megnyitása valós felhasználói igényekre reagál, hiszen egyre többen szeretnének közvetlen hozzáférést a budapesti légikikötőhöz, hogy gyorsan és kényelmesen érjék el járatukat, vagy hogy landolás után minél hamarabb autóba ülhessenek....

Advent első hétvégéje igazi művészeti csemegét kínál

Advent első hétvégéjén, november 29-december 1. között ingyenes programsorozattal várják a kortárs képzőművészetek kedvelőit. 2024-ben 31 galéria, műterem, kiállítótér és kulturális helyszín csatlakozott az ART WEEKEND BUDAPEST-hez (AWB), amelynek idei központi témája a mozgás,...

Megújult a Port

Letisztultabb dizájnnal, modern keresési funkciókkal jelentkezik Magyarország legismertebb kulturális programmagazinja, a Port. A közel 30 éves múlttal büszkélkedő site ettől a héttől még inkább felhasználóbarát formában köszönti olvasóit. A megújítás során figyelembe vették a...

Új sorozatokkal és sikerfilmekkel erősít a Direct Now

Merülj el az őszi hangulatban és fedezd fel a Direct Now app folyamatosan bővülő videótárának kínálatát! A hűvös estéken vadonatúj krimisorozatok és képernyő elé szegező sikerfilmek várnak rád. A klasszikus magyar filmek rajongói ezúttal...

Magyar focistáknak szurkolhatunk a hétvégén

Visszatérnek a magyar játékosok a pályára a klubcsapatuk színeiben - a hétvégén a Network4 öt bajnokságból közvetít magyar érdekeltségű meccseket. A Premier League-ben Szoboszlai Dominik és Kerkez Milos, a Championshipben Szűcs Kornél, a Bundesligában...

MI-vel tuningolt tévések

A hasznosításhoz szükséges tudás hiánya, a munkatársak aggályai és ellenállása – ezek a legnagyobb visszatartó erők a tévétársaságok körében a mesterséges intelligencia bevezetése kapcsán a Caretta Research kutatása szerint. A technológia már ott van...

Ők kapták idén a Hégető Honorka Díjakat

2024-ben összesen 72 videós és 11 fotós nevezés érkezett az RTL korábbi szerkesztő-riportere, a 2001-ben elhunyt Hégető Honorka emlékére létrehozott pályázatra. A zsűri hat pályaművet díjazott, amelyek többek között a magyarországi iskolarendszer helyzetét, az...

Összecsaptak Európa legjobb e-sportolói

Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2,...

Black Friday – így vásárolhatunk biztonságosan

Akkor is kaphatunk drága, utánvételes csomagot, ha nem rendeltünk semmit – de nem csak ezzel a módszerrel csalhatják ki a pénzünket az év végi vásárlási szezonban. Karácsony közeledtével egyre többen választják az online rendelés...

Extra fellépőkkel jön a Budapest Park első téli fesztiválja

Éjszakába nyúló fesztiválozásra számíthatnak azok, akik az ünnepek előtt egy hatalmas bulival zárnák le a 2024-es évet. A Budapest Park december 20-án és 21-én első alkalommal rendezi meg téli fesztiválját, a Winterfestet az MVM...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Nagyot nőne Európában a luxusszállodalánc

A Hyatt jelentős növekedést tervez a közép- és kelet-európai térségben a következő években, folytatva ezzel a márka lendületét a régióban. A tervek szerint 2027-ig öt új Hyatt Regency szálloda és üdülőhely nyílik Horvátországban, Albániában,...

Új zónát nyitott a repülőtéren a GreenGo

A GreenGo új repülőtéri zónájának megnyitása valós felhasználói igényekre reagál, hiszen egyre többen szeretnének közvetlen hozzáférést a budapesti légikikötőhöz, hogy gyorsan és kényelmesen érjék el járatukat, vagy hogy landolás után minél hamarabb autóba ülhessenek....

Advent első hétvégéje igazi művészeti csemegét kínál

Advent első hétvégéjén, november 29-december 1. között ingyenes programsorozattal várják a kortárs képzőművészetek kedvelőit. 2024-ben 31 galéria, műterem, kiállítótér és kulturális helyszín csatlakozott az ART WEEKEND BUDAPEST-hez (AWB), amelynek idei központi témája a mozgás,...

Megújult a Port

Letisztultabb dizájnnal, modern keresési funkciókkal jelentkezik Magyarország legismertebb kulturális programmagazinja, a Port. A közel 30 éves múlttal büszkélkedő site ettől a héttől még inkább felhasználóbarát formában köszönti olvasóit. A megújítás során figyelembe vették a...

Új sorozatokkal és sikerfilmekkel erősít a Direct Now

Merülj el az őszi hangulatban és fedezd fel a Direct Now app folyamatosan bővülő videótárának kínálatát! A hűvös estéken vadonatúj krimisorozatok és képernyő elé szegező sikerfilmek várnak rád. A klasszikus magyar filmek rajongói ezúttal...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...