- Hirdetés -

Rákapcsoltak a kiberbűnözők

|

Fejlett technológiák alkalmazása, a szoftverek folyamatos frissítése, az adatok titkosítása, illetve a felhasználók edukációja – többek között ezekkel az intézkedésekkel védekezhetnek eredményesen a kibertámadások ellen a cégek Rehus Péter szerint. Az IBM Magyarország országigazgatója úgy véli, tartósan velünk marad a hibrid munkavégzés.

– Egyre nagyobb kihívást jelentenek a kiberbűnözők a közelmúltban bemutatott IBM X-Force Threat Intelligence Index jelentésetek szerint is. A COVID-járvány milyen hatással volt az informatikai biztonságra?

– A kibertámadások számában és kifinomultságában már évek óta jól megfigyelhető növekedés van, azonban azt láttuk, hogy a COVID alatt még a szokottnál is nagyobb mértékű volt a bővülés és különösen Európában nőtt nagyot az ilyen incidensek száma. A leggyakrabban a zsarolóvírusokat vetették be a támadók, ráadásul sok esetben kettős zsarolást alkalmaztak, vagyis nem csak titkosították az adatokat, hanem el is lopták őket. Vagyis ha esetleg a titkosítás ellen védett is volt egy szervezet, akkor azzal zsarolták, hogy nyilvánosságra hozzák a megszerzett információkat.

– Ahogyan a jelentésetek is utalt rá, egyre kifinomultabb módszereket alkalmaznak a támadók. Mit javasolsz, hogyan érdemes védekezni?

– Az egyik legfontosabb és mindenki által betartható tanács, hogy ne használjunk illegális szoftvereket, illetve figyeljünk oda a legális programok folyamatos frissítésére. Vállalatok esetében is számos példát láttunk arra, hogy a legális, de nem naprakész szoftverben lévő rést kihasználva jutottak be a céges rendszerbe a támadók. Magánszemélyek esetében nagyon fontos, hogy legyünk körültekintőek böngészés közben, sajnos már nagyon élethű másolatokat tudnak készíteni a kiberbűnözők valódi weboldalakról, de azért árulkodó jelek mindig akadnak, mint például egy apró eltérés az URL-ben. Azt gondolom, hogy nagyon fontos szerepe van az edukációnak, a cégeknél is érdemes belső oktatásokat tartani a munkatársaknak. Azt el kell fogadni, hogy támadás előbb-utóbb érkezik, ezért fel kell készülni, a megfelelő eszközök alkalmazásával. A kiberbűnözők is fejlett technológiákat használnak, a vállalkozásoknak is követniük kell a példájukat. Emellett nagy segítséget jelent egy incidens során, ha pontosan definiált folyamatok vannak, mindenki tudja, hogy mi a feladata, hogyan kell kezelni a helyzetet és nem improvizálva próbálják menteni a még menthetőt. A helyzet az, hogy az adataink akkor vannak biztonságban, ha titkosítjuk őket az egész feldolgozási folyamat során, mi is élünk ezzel a lehetőséggel és van is rá saját megoldásunk a saját felhőszolgáltatásunkban.

– Az IBM-nél mennyire jelentett kihívást a tömeges home office-ra történő átállás, biztonsági szempontból hogyan sikerült ezt kezelni?

– Abban a kiváltságos helyzetben vagyunk, hogy már évek óta vegyes munkakörülmények között dolgozunk, a legtöbb munkatársunknak van mobileszköze, otthonról is be tud jelentkezni, így nagyon gördülékenyen ment az átállás. Ugyanakkor azt is látjuk, hogy nagyon sok cégnél problémát okoz a távolról történő, biztonságos bejelentkezés. Az otthon használt számítógépek egyébként újabb támadási felületet is jelentenek, ezért nagyon fontos a végpontok védelme is, és tudatosítani kell a munkatársakban, ha egy eszközt munkára is használ, akkor magáncélra nagyon óvatosan, körültekintően használja, hiszen például egy csaló oldalról automatikusan letöltődő rosszindulatú kód a következő bejelentkezéskor a vállalati rendszerbe kerülhet, hatalmas károkat okozva.

– Véleményed szerint mit hoz a COVID utáni időszak, marad a home office, vagy visszatérünk az irodákba?

– Készítettünk egy globális felmérést 3000 cégvezető körében a pandémiás időszak tanulságainak felmérésére és ebből az derült ki, hogy a cégek hosszútávon fognak berendezkedni a vegyes munkakörnyezetre. Nem fog megszűnni az iroda, hiszen ennek is megvannak az előnyei, amiket nem szabad figyelmen kívül hagyni, viszont azt a rugalmasságot, lehetőséget, amit a távoli munka ad, azokat az előnyöket ki kell használni, ezért ez a hibrid megoldás velünk marad a jövőben is.

– Azt láthattuk az elmúlt egy évben, hogy a digitalizáció nagy lendületet vett. Milyen technológiák jelenthetik a siker kulcsát a vállalkozások számára a jövőben?

– A COVID időszak nagyon sok cégnél felgyorsította a digitalizációt, ugyanakkor azok a vállalkozások, amelyek előrébb tartottak ebben a folyamatban könnyebben vették az akadályokat. Négy technológiát emeltek ki a már említett, cégvezetők körében végzett felmérésünk során a megkérdezettek, amelyek a jövőben kulcsfontosságúak lehetnek a siker szempontjából, ezek a felhőalapú szolgáltatások, a mesterséges intelligencia (MI), az IoT és a folyamat automatizálás. Hogy egy közeli példát említsek: a Circeo magyar-francia fintech régóta partnerünk, de nemrégiben csatlakozott az új IBM Cloud for Financial Services keretrendszerünkhöz, melynek segítségével úgy működtethetik hitelkezelő platformjukat, hogy rendszerük mindenben megfelel a banki iparági előírásoknak. Az IBM szolgáltatásával a Circeo képes kihasználni a nyilvános felhő nyújtotta előnyöket, az innovációt és az agilitást, miközben a megoldásuk képes teljesíteni a szabályozói megfeleléshez szükséges szigorú biztonsági követelményeket. Ez nemcsak az üzemeltetési kockázatot és költséget csökkenti, hanem jelentősen gyorsabban vezethető be megoldásuk bárhol a világon.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...

Újabb díjat nyert a K&H

Díjat nyert az Euromoney pénzügyi folyóirat szervezésében megvalósuló Real Estate Awards versenyén a K&H, ismét elhódítva az ország legjobb ingatlanfinanszírozó bankja címet. A nívós brit szaklap több mint 30 éve ismeri el azokat a...

Szívmelengető reklámfilmmel kampányol a Gyermelyi

A Gyermelyi elindította legújabb, átfogó kampányát, amely az együtt töltött családi pillanatok szépségére és jelentőségére hívja fel a figyelmet. Az új szlogen, „Gyermelyi, amiben egyetértünk”, egyszerre tükrözi a márka értékeit, a minőséget és a...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...