Ma van Valentin-nap, ami az Egyesült Államokban a legnépszerűbb, de hazánkban is egyre nő azok száma, akik ünnepként tekintenek rá és ajándékot vásárolnak ilyentájt. A Heureka Group idei kutatásából az derült ki, hogy a régió országaiban - beleértve hazánkat is – megnőtt az érdeklődés a Valentin-nap iránt, a magyarok 84 százaléka azt nyilatkozta, hogy „idén engednek a romantikának”, még ha korábban nem is tettek így. Honnan indult, mennyit költünk és miből vesszük a legtöbbet?
(fotó: freepik.com)
A keresztény egyház legalább három Szent Valentin (nálunk többnyire Bálint) nevű mártírt tart számon, akiket számos legenda övez. Az egyik ilyen szerint Valentin egy pap volt a 3. századi Rómában és szerelmeseket adott össze titokban. Akkoriban egy bizonyos kor alatt tilos volt megnősülni, mert II Claudius császár úgy vélte, hogy az egyedülálló férfiakból jobb katonák válnak, így amikor rájött, hogy az atya ellenszegült a törvényeknek, kivégeztette.
Egy másik történet szerint Valentin halálának oka az volt, hogy keresztényeket szöktetett meg kegyetlen római börtönökből, sőt, állítólag az általa küldött szerelmes levél aláírásából („A Te Valentinod”) született meg a mai napig használt kifejezés. Noha a szent körüli történetek homályosak, tény, hogy alakja a középkorra Anglia és Franciaország legnépszerűbb szentjévé vált.
Február közepe pedig a madarak párzási idejének kezdetét jelentette ezeken a területeken, így az idők során 14-e még inkább összeolvadt a szerelemmel. A 18. század közepére Kanadában, Nagy-Britanniában, Ausztráliában és az Egyesült Államokban is elterjedt a Valentin-napi üdvözlőlapok küldése, de nem csak a szerelmesek, hanem a barátok között is.
A tengerentúlon Esther Howland nevéhez fűződik a lapok népszerűvé válása, ő kezdte el először tömeggyártásukat. A Greeting Card Association szerint évente 145 millió üdvözlőlapot vásárolnak és küldenek egymásnak az amerikaiak, ezt a számot csak a karácsonykor forgalomba kerülő mennyiség múlja felül.
Az amerikai Országos Kiskereskedelmi Szövetség előrejelzései szerint válság ide vagy oda, az idei Bálint-napi költekezés meg fogja haladni a 2022-es adatokat – a tavalyi 23,9 milliárd dollár 25,9 milliárdra is felkúszhat majd. Ha ez beigazolódik, akkor az idei év lehet a rekorder, ami a szerelmesek napjához kapcsolódó pénzköltés elmúlt húsz évét illeti. A megkérdezettek több, mint fele tervez ünnepelni február 14-én, és átlagosan 192 dollárt költenek majd, vagyis közel hetvenezer forintot. A legkelendőbb ajándékok listáját az édességek vezetik, utánuk következnek az üdvözlőlapok és a virágok, de népszerűek ilyenkor a vacsorameghívások és az ékszerek is.
A Heureka Group idei kutatásából pedig az derült ki, hogy a régió országaiban - beleértve hazánkat is – megnőtt az érdeklődés a Valentin-nap iránt, a magyarok 84%-a azt nyilatkozta, hogy „idén engednek a romantikának”, még ha korábban nem is tettek így. 40%-uk maximum nyolcezer forintot tervez majd ajándékokra költeni, a 8 és 16 ezer forintos sávban a válaszadók 35 %-a gondolkozik.
És hogy mit vesznek ebből az összegből? Főként édességet, ékszert, fehérneműt, testápoló és szépészeti termékeket, parfümöt, de akár okostelefont és szexjátékot is ajándékoznának a magyarok február 14-én. Ezenkívül persze más, nem közvetlenül a Valentin-napra „kitalált” termékek forgalma is megnő ilyenkor, például az óvszereké és a társasjátékoké (legyen az hagyományos vagy intim témájú), a gyártók ezért rendszerint különleges kiadásokkal, csomagolással készülnek.
Szerző: Tuza Dorottya