- Hirdetés -

Rekordmagas fizetést szeretnének a fiatalok

|

A magyar fiatalok számára munkahely választás során - az előző évhez hasonlóan - a versenyképes fizetés a legmeghatározóbb tényező – derül ki a Zyntern.com adataiból. A pályakezdők nettó bérigénye átlagosan 379 000 Ft, ami 17 százalékos növekedés a tavalyi adatokhoz képest, míg a nemek közötti bérigény szakadék 20 százalékon stagnál. A fiatalok közel fele tervez külföldön elhelyezkedni a következő öt évben belül, így nem meglepő, hogy a munkáltatói típusok közül a nemzetközi nagyvállalatok a legnépszerűbbek.

A Zyntern.com piacvezető hazai állásportál immár hatodik alkalommal rendezte meg A Nagy Pályakezdő Kutatását, melynek fókuszában a magyarországi fiatalok (16-28 éves korosztály) munkaerőpiaci preferenciáinak vizsgálata állt. A kutatás többek között azokra a kérdésekre kereste a választ, hogy milyen szempontokat vesznek figyelembe a pályakezdők munkahely választás során, mekkora a nettó fizetési igényük és milyen munkáltatókat találnak vonzónak. Jelen összefoglalóban a kutatás eredményeinek első áttekintése olvasható 3000 kitöltő válaszai alapján. A kutatás különböző területeinek részletes elemzése, valamint a teljes kutatási összefoglaló hamarosan közzétételre kerül.

A kitöltők demográfiai adatai

A kutatásban részt vevő 3000 fő 40%-a férfi, 60%-a pedig nő volt. A legnagyobb arányban (47%), a 20-22 éves korosztály képviseltette magát. Lokáció alapján, a válaszadók aránya 65%-ban budapestiekből, 35%-ban vidékiekből állt össze. Idén több mint 60 intézmény képviselőitől és több, mint 10 különböző szakterületről érkeztek válaszok.

Legfontosabb munkahelyválasztási preferenciák

A kitöltők munkahelyválasztási preferencia sorrendjében az első helyet a versenyképes fizetés kapta. Hasonlóan fontos szempont volt még a fiatalok számára a teljesítményük elismerése és a jó csapatban való munkavégzés. A pályakezdők szem előtt tartják továbbá, ha egy munkáltató megbízható és stabil, valamint biztosít számukra fejlődési- és karrierlehetőséget.

Érdekesség, hogy az otthoni munkavégzés, azaz a home office, inkább a lista vége felé helyezkedik el, ahogyan a társadalmi felelősségvállalás is. Bár fontos megjegyezni, hogy a listában szereplő szempontok mindegyike jelentősséggel bír és 6-os skálán 4 körüli érték volt a legalacsonyabb pontszám.

A nők általában fontosabbnak értékelték egy munkahelynél a megbízhatóságot, sokszínűséget és a vállalat társadalmi felelősség vállalását, mint a férfiak. Ezzel szemben a férfiaknak lényegesebb a kiemelkedő és friss technológiákkal való munkavégzés.

A fővárosi kitöltők magasabbra értékelték a vállalat nemzetközi hátterét, az otthoni munkavégzést és a versenyképes fizetést, míg a vidéki válaszadóknak fontosabb a vállalat társadalmi felelősségvállalása és hírneve.

Fizetési igények

A válaszadók átlag fizetési igénye nettó 378 600 Ft volt, ami 17%-kal, 57 000 forinttal több, mint 2022-ben. A kitöltők legnagyobb arányban a 301 000 - 325 000 forintos bérsávot jelölték meg, mint ideális pályakezdő fizetést.

A férfi (423 800 Ft) és a női (351 800 Ft) fizetési igények között 20%-os szakadék húzódik, ami több mint 70 000 Ft különbséget jelent. Ez az arány az előző évben szintén 20% volt, 2021-es adatok alapján pedig 15%.

A fővárosi és vidéki kitöltők átlag nettó fizetési igénye nem mutat a nemekhez hasonló, jelentős különbséget. A budapestiek átlagos bérigénye 381 000 Ft, míg a vidékieké csupán 7000 forinttal marad el ettől (374 000 Ft).

Szakterületi bontásban nézve, a legmagasabb átlagos fizetési igényeket az mérnök (440 000 Ft), az IT/Technológia (430 000 Ft), valamint az államtudomány (383 000 Ft) területeken várnák a válaszadók. Ezzel szemben a legalacsonyabb igényei az agrár (335 000 Ft) és a bölcsészettudomány (329 000 Ft) területen tanuló és dolgozó fiataloknak voltak. Érdekesség, hogy a gimnazisták nettó bérigénye (334 000 Ft) magasabb, mint a bölcsész szakterületet képviselő kitöltőké.

Milyen típusú munkahelyen dolgoznának a fiatalok szívesen

A különböző munkáltatói típusok közül a pályakezdők számára a legvonzóbbak a nemzetközi nagyvállalatok, a kitöltők 71% dolgozna szívesen ezen szektorban. Népszerűek továbbá a kis- vagy középvállalatok (55%), illetve a hazai nagyvállalatok (52%). Az állami szektorban azonban a fiatalok kevesebé gondolkoznak (15%).

A nemzetközi nagyvállalatok népszerűségét az is indokolja, hogy a kutatásban részt vevő fiatalok 47%-a tervez az elkövetkezendő 5 évben külföldön munkát vállalni. Érdekesség továbbá, hogy míg az idősebb korosztály vállalkozási kedve csökkent a tavalyi évhez képest, a 16-19 éves kitöltők több mint fele saját vállalkozásban gondolkozik hosszú távon.

Információs csatornák

A válaszadók leginkább az adott vállalat honlapján, karrieroldalakon és ismerősökön keresztül tájékozódnak a cégekről munkakeresés, jelentkezés során. Kevésbé jellemző erre a célra az Instagram, a YouTube és a TikTok használata.

A leggyakrabban látogatott felületek közé tartozik a LinkedIn, a Profession.hu és a Zyntern.com.

Legvonzóbb munkáltatók

A korábbi évekhez hasonlóan, idén is megkérdeztük a pályakezdő fiatalokat, mely munkaadókat tartják a legvonzóbbnak. A kitöltők azokat a munkahelyeket, ahol szívesen dolgoznának, szabadszavas formában, maximum 5 cég említésével adhatták meg.

A legnépszerűbb munkáltatók versenyét a Robert Bosch Kft. nyerte, második helyen a Magyar Telekom Nyrt., harmadikon pedig az OTP Bank Nyrt. végzett. Az élvonaban helyett kapott még a Richter Gedeon Nyrt., a MOL Nyrt., az Audi Hungaria Zrt., a KPMG Hungary, az Aldi Magyarország Élelmiszer Bt., az Egis Gyógyszergyár Nyrt, a Samsung Zrt., a Google Hungary Kft., a Morgan Stanley Magyarország Elemző Kft., a Nestlé Hungária Kft., a Vodafone Magyarország Zrt. és a Mercedes-Benz Hungária Kft.

 

Idén a TOP 30-ban kereskedelmi láncok, big4-ok, bankok, FMCG-k, globális technológiai vállalatok és állami szereplők is helyet kaptak. A részletes és iparági toplisták június végétől lesznek elérhetőek.

 

A “Nagy pályakezdő kutatás 2023” részletes eredményei pedig az elkövetkező időszakban kerülnek majd publikálásra.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...

Újabb díjat nyert a K&H

Díjat nyert az Euromoney pénzügyi folyóirat szervezésében megvalósuló Real Estate Awards versenyén a K&H, ismét elhódítva az ország legjobb ingatlanfinanszírozó bankja címet. A nívós brit szaklap több mint 30 éve ismeri el azokat a...

Szívmelengető reklámfilmmel kampányol a Gyermelyi

A Gyermelyi elindította legújabb, átfogó kampányát, amely az együtt töltött családi pillanatok szépségére és jelentőségére hívja fel a figyelmet. Az új szlogen, „Gyermelyi, amiben egyetértünk”, egyszerre tükrözi a márka értékeit, a minőséget és a...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...