
Több mint 44 ezren vettek részt a Veganuár kihívásban. A januári esemény a vegán életmód kipróbálására ösztönözte azokat, akik a táplálkozásuk megváltoztatásával szerettek volna tenni az egészségükért. Sokan továbbra is száműznék az állati eredetű élelmiszereket étkezésükből, mert az életmódváltás kedvező hatású az egészségükre nézve.
Minden eddiginél több, 44.535 fő - mintegy 50 százalékuk először - csatlakozott a Veganuár kihíváshoz, melynek idei nagykövete Jordán Adél színésznő volt, aki maga is vegán étrend szerint étkezik. Mellette több mint tíz másik elismert szakember és influencer buzdította januárban a követőit a vegán életmód kipróbálására.
A hivatalos januári kihívást immár hatodik alkalommal szervezte meg a Prove, azzal a céllal, hogy a magyar lakosságot a vegán életmód kipróbálására inspirálja. A Prove szerkesztősége által végzett kutatásban több mint 2500, a Veganuárt teljesítő résztvevő számolt be a tapasztalatairól, nehézségeiről és sikereiről. A résztvevők közel 95 százaléka nő volt, de az is megfigyelhető, hogy a résztvevő férfiak aránya az elmúlt évekhez képest emelkedett.
Gyakori tévhit, hogy a vegán életmód és a növényi alapú étkezés csak a fiatalok hóbortja. Ezzel szemben a legtöbben – a válaszadók 33,4 százaléka a 45-54 éves korosztály tagja, 23 százalékuk 55-64 éves korú, míg a legkisebb arányban, mindössze 1,9% százalékban a 25 év alatti korosztály képviseltette magát.
A kihívás előtt a résztvevők több mint fele rendszeresen fogyasztott állati eredetű ételt kisebb-nagyobb mennyiségben. A válaszok alapján az látszik, hogy azok, akik kipróbálták a vegán vagy vegetáriánus életmódot, elsősorban egészségi állapotuk megóvása vagy javítása érdekében tették. Etikai, filozófiai, környezetvédelmi gondolatokat is megjelöltek a válaszadók: a motivációk harmadik és negyedik helyén az állatvédelem és a környezeti fenntarthatóság szerepelt. A top 5 indok között szerepelt még a vegán ételek ízletessége és a kíváncsiság.
Jobb közérzet, energikusság
A kihívás során a kitöltők több mint fele (51,6 százalék) teljesen elhagyta az állati eredetű ételeket, tehát egyáltalán nem fogyasztott húsféléket, tejtermékeket, tojásos ételeket, mézet.
Pozitív egészségügyi változásokról a kitöltők közel fele, 1161 válaszadó számolt be. Leggyakrabban a jobb közérzetet, tisztább bőrt, magasabb energiaszintet, pihentetőbb alvást, vagy épp a javuló autoimmunbetegségeket, kevesebb puffadásérzést, esetleg a fényesebb és erősebb hajat említették.
A kihívás általános tapasztalatai olyan kedvezőek voltak, hogy a résztvevők 73,2%- valószínűleg vagy biztosan folytatja a vegán életmódot január végeztével is, főként egészsége megőrzéséért, javulásáért.
„A Veganuárt elsősorban egészségügyi okokból, illetve az állatok elleni erőszak megállítása érdekében kezdtem el. Egészen meglepett, hogy nemhogy kevésbé változatosan, hanem épp ellenkezőleg, változatosabban kezdtem étkezni, mint korábban. Sokkal tudatosabban odafigyeltem a bevitt tápanyagokra. Egyfajta szemléletváltozás is bekövetkezett, a "mit ne egyek" helyett, a "hogyan tudnék holnap valami újat, táplálót, és finomat készíteni" vált jellemzővé. A vegán táplálkozásnak köszönhetően teljesen megszűntek a korábbi emésztési problémáim, elnehezülés, puffadás, és még az arcbőröm is szebb lett” - osztotta meg tapasztalatait egy másik résztvevő, Láncos Eszter.
Többen hiányolták a vegán lehetőségeket környezetükben
Az eredmények mellett a nehezítő körülményeket sem hagyták figyelmen kívül a kérdőívben a szervezők. Bár a legtöbb résztvevő azt jelölte meg, hogy „nem tapasztalt semmilyen nehézséget” a kihívás során, de voltak, akik kisebb-nagyobb akadályokkal szembesültek. A leggyakrabban említett észrevétel, hogy kevés vegán opciót találtak a környezetükben, vagy, hogy nehezen alakították ki az új étrendi rutint. Ehhez például hozzájárultak olyan tényezők is, hogy sokszor kellett átolvasni a termékek csomagolását, gyakran kellett otthon sütni, főzni és hiányoztak a megszokott ízek.
Segítség a Veganuárban és azután is – például ízletes receptekkel
A Prove több módon is segítette az életmódváltást, többek között az időközben 29 ezres közösséggé fejlődött közösségi csoportban, valamint napi edukációs e-mailekkel, cikkekkel és továbbra is elérhető vegán receptekkel. A mintaétrendekkel és a több mint 300 étel elkészítési leírásával a résztvevők 98,8%-a volt elégedett, ami az eddigi legjobb aránynak minősül.
„Nagyon tetszettek a motiváló e-mailek és a szuper receptek. Rájöttem, hogy sokkal finomabb és változatosabb ételeket főzhetek, amelyek különlegessé teszik a mindennapjainkat. Aminek a legjobban örülök, hogy a férjem is ráérzett a veganizmus pozitív hatására, bár még fogyasztunk elvétve tojást, halat, de jó úton járunk a változást illetően” – összegezte a tapasztalatait Magyari Erika, az egyik résztvevő.
Bár a Veganuár véget ért, de az életmódváltás szólhat egy életre is. A megkérdezettek több mint fele továbbra is folytatja a vegán életmódot, mert kedvezően hat az egészségére.
„A résztvevők ugyanolyan lelkesek és hosszú távú változást terveznek, mint ahogy a Prove és a Veganuár mögötti csapat. A legjobb szakemberekkel dolgozunk, akik hisznek a cselekvés és az inspiráló példamutatás erejében. Mi is így élünk és ezt valljuk, éppen ezért tudunk segíteni másoknak is a változásban” – emelte ki Vida Raul, a Prove és a Veganuár alapítója, utalva arra is, hogy az életmódváltásban a Veganuár után is segítik mindazokat, akik táplálkozásuk megváltoztatásával szeretnének tenni magukért és Földünkért.
Egy egészségesebb, empatikusabb, fenntarthatóbb jövő a cél
Idén első alkalommal a vegetáriánusok, vagyis csak a húsféléket elhagyó résztvevők egyéni és kollektív hatását is figyelembe vették, így precízebb mérés készült arról, mekkora is lehet a Veganuárban bármilyen módon résztvevők közös eredménye, jóllehet a teljes, tényleges hatást még ezek a számok is alábecsülhetik.
912 923-mal kevesebb állat levágására képeztek keresletet
2 373 600 m²-rel kevesebb földterületre volt szükség az ételeik előállításához
1 862 363 kg-mal kevesebb szén-dioxidot bocsátottak ki
1 147 239 859 liter vizet spóroltak meg
„Sok kicsi sokra megy és minden ember döntése hozzátesz a nagy egészhez. Ha már csak egy hónapra elhagyja az állati eredetű termékek fogyasztását valaki, már azzal hozzájárult a környezet, az állatok és az egészsége megóvásához. Minél többen lépnek rá erre az útra, annál jobbá tehetjük a világunkat. Amint valaki megérti a veganizmus mögötti okokat, egy olyan magasztosabb cél kezd el előtte lebegni, ami valóban összehozza az embereket. Ez látszódott a zárt közösségünkben, a kampányfilmünk forgatásánál, az influencerekkel és a partnercégekkel való közös munka során is. Ugyanaz a nemes cél lebeg a szemünk előtt, hogy egy egészségesebb, fenntarthatóbb és empatikusabb jövőt hagyjunk magunk után” - összegezte a hivatalos Veganuár kihívás szellemiségét Tóth Enikő, a Prove és a Veganuár marketing vezetője.