Tavaly ősszel még csak egymilliónál tartottak – mára ez megduplázódott. A magyar emberek egyre inkább nyitnak az olyan fenntartható megoldások felé, mint a Munch. A legtöbb élelmiszert Pest megyében, azonbelül is a fővárosban mentették, míg utána következik Csongrád és Komárom-Esztergom megye.
Kétmillió csomag a pazarlástól megmentve
A Nébih kutatási eredményei szerint Magyarországon fejenként átlagosan több, mint 59 kg élelmiszerhulladékot termelnek a magyar háztartásokban egy év leforgása alatt.1 Ez az adat a Munch megjelenése előtt közel 66 kilogramm volt. Habár a teljes csökkenés nem tudható be a magyar startupnak, a több, mint kétmillió megmentett csomag jelentősen hozzájárult az országos adatok csökkenéséhez. A legtöbb élelmiszert Pest megyében, azon belül is a fővárosban mentették, míg utána következik Csongrád és Komárom-Esztergom megye. Ezekben a megyékben nemcsak a számok mutatják az élelmiszermentés népszerűségét, hanem az ott létrejött online közösségek, melyek jelentősen formálják az emberek fenntarthatósági szokásait.
“Szinte hihetetlen, hogy kevesebb, mint egy éve mentettük meg az egymilliomodik csomagot, most pedig már több, mint a duplájánál járunk. Ez a szám annak köszönhető, hogy az ételmentő applikáció már nemcsak a nagyobb városokban, hanem az ország egyre több részén elérhető. Az országos terjeszkedés sikeressége egyaránt köszönhető a kisebb, független partnereinknek és az olyan láncoknak, mint a SPAR, PENNY, Auchan és Starbucks, akik velünk együtt tesznek az élelmiszerpazarlás ellen.” - mondta Wettstein Albert a Munch társalapítója.
A Munch globális terjeszkedése
2020 nyarán négy fiatal egyetemista egy kis budapesti garzonlakásban ételpazarlás ellen küzdő applikációt hozott létre. A céljuk az volt, hogy megreformálják a magyar vendéglátást, valamint hogy új zöld szempontot hozzanak be mind a vendéglátósok, mind pedig a vevők mindennapjaiba. Azóta a startup nagy utat járt be – jelenleg négy országban van jelen vezető szolgáltatásként, több, mint 3500 vendéglátóhely és 3 millió app-letöltő csatlakozott hozzá. A legutóbbi terjeszkedés a szomszédos Romániában történt, ahol két hónap alatt megduplázták a partnerek számát. Jelenleg Bukarestben tudnak ételt menteni a román emberek, összesen 170 helyről. A gyorsütemű terjeszkedést olyan nemzetközi befektetők tették lehetővé, akik többek között az Auto1 Group-ba, a Betfair-be, a Docplanner-be és az Allegro-ba is befektettek.
Nem áll meg itt a Munch, már gyártóktól is lehet ételt menteni
A Munch tavaly novemberben kezdte el a vertikális terjeszkedését, amikor bevezette a Munch Market koncepcióját. A webshop lehetőséget biztosít a gyártóknak és forgalmazóknak, hogy a túltermelés, a lassú forgási sebesség, és a közeli lejárat miatt bent ragadt termékeket értékesítsék pénztárcabarát áron. A platformnak jelenleg több, mint 50 nagykereskedelmi partnerrel és beszállítóval van már partnersége, ami közel 1400 egyéni termék megjelenését jelentette az elmúlt időszakban. A partnerek között van a Chio, a Bonduelle és a HELL is.