Nemzetközi szinten az induló webshopok mindössze 10-20 százaléka éli túl az első évet, ami összehasonlítva a magyarországi vállalkozások átlagos 84 százalék túlélési rátájával ijesztő adat. Hiába zajlik soha nem látott fejlődés az e-kereskedelemben, hiába választhatnak egyre több és fejlettebb vevőszerző megoldás és marketing eszköz közül a webshopok, a forgalom legnagyobb része az e-kereskedelmi óriásoknál csapódik le.
„A koronavírus második hulláma az elsőhöz hasonló webshopnyitási hullámot eredményezett. Vállalkozások ezrei menekülnek az «ígéret online földjére» a válság elől, egymás után nyílnak az új webáruházak. Sajnos többségüknek csalódniuk kell. Soha nem volt még ilyen nehéz webshopot sikeresen üzemeltetni, mint ma” – állítja Zilahi Krisztián, az Ecommerce Revolution online marketing szakértője.
A kisebb webshopok egyre nehezebben szereznek vevőt, a vásárlókért folytatott verseny minden eddiginél élesebb. Ezért a webshopok egyre rámenősebb, keményebb és idegesítőbb módszerekhez nyúlnak, hogy vevőket szerezzenek.
Tipikus hibák például a frusztrálóan széles választék, az ál-sürgősség érzet keltés, vagy éppen az irreleváns ajánlat. Sajnos ezek a módszerek nagyon sok esetben pont ellentétes hatást váltanak ki, elriasztják a vevőket, hosszú távon a webshop vesztét okozhatják – mondta Zilahi Krisztián.
A szakember szerint a sikerhez paradigmaváltásra van szükség. Görcsös vevőszerzés helyett az értékteremtésre, a vevők segítésére kell koncentrálnunk. Ezt a vevőközpontú szemléletet hívjuk Digitális Ügyfélélmény Optimalizációnak (DÜO), amit bemutatnak az OptiMonk ingyenes webináriumán.
A mai modern weboldal-látogató már nem tűri el, hogy irányítsák. A világ vezető webáruházai, keresője és közösségi oldala ahhoz szoktatták hozzá a felhasználót, hogy minden az igényei szerint van alakítva, mindenre „emlékszik” az oldal, minden az elvárásai szerint történik.
A világ összes sikeres webáruházánál a vevő úgy érzi, hogy nála van a kontroll. Ezek a webáruházak nem akarják a vevőt akarata ellenére irányítani, idő előtt vásárlásra kényszeríteni. Segíteni akarnak a látogató aktuális problémájában. Ügyfélélménybe illeszkedő megoldásokkal igyekeznek támogatni, hogy egyre közelebb kerüljön a vásárláshoz. Ezzel is egy kellemes, emlékezetes ügyfélélményt nyújtanak, nem pedig egy erőszakos kupec benyomását keltik – magyarázza Zilahi Krisztián.