- Hirdetés -

Rettegnek a szülők az okoskütyüktől

|

- Hirdetés -

Négy szülőből hárman aggódnak a gyermeküket veszélyeztető okoseszköz-függőségtől, minden negyedik szülő pedig már tapasztalt is függőségi tüneteket gyermekénél – derült ki a Huawei Techologies Hungary kutatásából, amely az Y-generációs szülők digitális nevelési szokásait vizsgálta. A felmérés szerint a szülők jellemzően csak rövid időre adják készülékeiket gyermekeik kezébe, azonban akadnak olyan helyzetek is, amikor egy hároméves gyermek naponta 5 óránál többet használt okoseszközt. A szülők túlnyomó többsége ugyanakkor felügyeli, mire használja csemetéje az okoseszközöket.

A Huawei legújabb okostelefon-használati szokásokat vizsgáló magyarországi felmérésében többek közt arra kereste a választ, hogyan használják az okoseszközöket azok a gyermekek, akiknek a szülei már maguk is a digitális korba születtek bele. Mikor találkoznak először a kütyükkel, és mennyi időt töltenek az okoseszközök képernyői előtt az alfa generációs gyerekek? Mit engednek, és mitől féltik az okostelefont használó gyermekeiket az Y-generáció tagjai? A 2020 januárjában készített reprezentatív kutatásban Y-generációs – 1980 és 1995 születettek – szülők nyilatkoztak arról, miként látják gyermekeik digitális nevelését.

A kicsiket az erotikától, a nagyobbakat a zaklatóktól féltik

Egyre többen féltik gyermeküket az okoseszköz-függőségtől, az Y-generációs szülők háromnegyede tart attól, hogy addiktívan hat gyermekére a készülékek használata, 22 százalékuk pedig már tapasztalt is a függőségre jellemző tüneteket gyermeke viselkedésén. A legtöbben a túlzott használatot említették meg, de sok szülő már hisztériát, agressziót is felfedezett a gyerekénél, míg néhány esetben játékfüggőséget is tapasztaltak.

Nemcsak a függőség kelt azonban aggodalmat a szülőkben: kétharmaduk attól is tart, hogy a digitális térben kéretlen erőszakos tartalmakkal találkozik gyermekük, több mint ötven százalékuk fél az online zaklatástól, 45-45 százalékuk pedig az erotikus oldalak, illetve a csalók felbukkanásától. A szülők majdnem fele a fizetős tartalmak megjelenését is lehetséges problémaként említette meg.

Míg a kisebbek szülei inkább az erotikus oldalaktól féltik gyermeküket – mivel sok esetben kéretlen tartalmak jelenhetnek meg a készülékeken felugró ablakok formájában – addig a kiskamaszok szülei már nagyobb arányban tartanak attól, hogy gyermekük olyan idegenekkel létesít ismertséget, akik zaklathatják őket.

Bekapcsolhatják, de figyelik, mit néznek rajta

A gyerekek harmada folyamatos szülői jelenlét nélkül használhatja a háztartás okoseszközeit – főként telefont, TV-t, tabletet –, 43 százalékuk azonban csak a szülőkkel együtt tölthet időt a készülék előtt. A gyermekek 23 százaléka ugyanakkor még szülői kontroll mellett sem használhat okoseszközöket.

A szülői felügyelet a kisebb gyerekek esetében nagyobb arányban van jelen; a felmérés szerint a 7 évnél fiatalabbak jellemzően csak a szülő óvó tekintete mellett használhatják az okoseszközöket, de még a 7-10 évesek 47 százaléka is csak kontroll mellett nyúlhat a készülékekhez. 10 éves kor felett azonban már jellemzően nincs szükség szülői jóváhagyásra ahhoz, hogy magukhoz vegyék az eszközt.

Annak ellenére, hogy 24-39 év közötti szülők egy része nem köti engedélyhez az eszközök bekapcsolását, a legtöbben valamilyen módon felügyelik a gyermekek által használt alkalmazásokat. A 0-3 éves korú gyermekeknél szinte minden esetben van szülői ellenőrzés, de a szigor a 4-6, majd a 7-10 évesek körében sem enyhül. Sőt, még a tíz évesnél idősebbek esetében is a szülők 71 százaléka ellenőrzi, hogy mire használja a gyermek az okoseszközöket.

Az ideálishoz képest sokkal több időt tölt a gyermek telefonjával

A felmérésből az is kiderült, hogy a szülők kevesebb időt engednék ideális esetben gyermeküket okoseszközt használni, mint amennyi időt a valóságban eltölthetnek készülékeik előtt. Előzetes elképzeléseik szerint a szülők kétharmada a 3 évesnél kisebb gyermekeket napi fél óránál kevesebbet, míg a 4-6 éveseket fél vagy egy órát engednék telefonozni, a 7-10 éveseket már jellemzően 1 órát, az idősebbeket pedig hosszabb időre hagynák okoseszközt használni.

A valóságban azonban a 4-6 és a 7-10 éves korosztályban átlagosan 2-3 órát töltenek kütyüik képernyője előtt a gyermekek, míg a 10 évesnél idősebbek körében – bár szintén az 1-3 óra a leggyakoribb – már magas arányban vannak olyanok, akik ennél lényegesen több időt használják az okostelefonjukat. Akadtak olyan szülők is, akik arról számoltak be, hogy 3 évnél fiatalabb gyermekük napi több mint 5 órát tölt képernyő előtt.

A saját készülékkel rendelkező gyermekek negyede videónézésre használhatja a készülékeket, míg 23 százalékuk játszik, 17 százalékuk fényképeket és videókat készít rajtuk, további 17 százalékuk telefonálásra használja eszközét. Akadnak azonban olyanok is, akik más tevékenységeket végeznek, a kutatásban szereplő minden tízedik gyermek közösségi médián „szörföl”, 14 százalék pedig kereséseket is végez az kütyükön.

Fontos az Y-generációs szülők véleménye

„Az elmúlt években több ízben végeztek felmérést az okostelefon-használati szokásokról, ugyanakkor nem készült még olyan felmérés Magyarországon, amely kifejezetten a digitális korba született Y-generáció szokásait vizsgálja. A „digitális” szülők megengedőbb, vagy támogatóbb hozzáállása teljesen új trendeket nyithat a most felnövekvő gyermekek okoskészülék-használati szokásaiban.” – mondta a felmérés hátterének okairól Trubek Zsuzsa. A Huawei Technologies Hungary pr-menedzsere kiemelte, hogy a Huawei olyan eseményeket és kampányokat tervez, amelyek felhívják a figyelmet a készülékek tudatos használatára, sőt a Huawei kifejezetten az Y-generációs szülők számára alkotta meg egyik legújabb készülékét is, ezzel is még inkább kiszolgálva a korosztály speciális igényeit. „A Huawei Nova 5T kifejezetten olyan okostelefon, amely modern dizájnjával a fiatalabb szülőknek szól, akik fotózással és a közösségi médiában is több időt töltenek” – hangsúlyozta Trubek Zsuzsa.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Mesterséges intelligenciával növekszik a lengyel webshop

A lengyel alapítású eobuwie.pl Közép- és Kelet-Európa egyik vezető cipő-, táska- és kiegészítő kereskedője, Magyarországon ecipo.hu márkanéven ismert. Ahogy a vállalat új piacokra terjeszkedik, úgy válik egyre összetettebbé árukészlete és választéka. A tervezési folyamatok...

Egyre többen aggódnak a digitális lábnyomuk miatt

Az európaiak 82 százalék-a szeretne véglegesen törölni valamit a 2021-es közösségi médiás posztjai közül – derül ki a Kaspersky felméréséből. A legnagyobb arányban a Z-generációs fogyasztók szeretnének levenni valamit a 2021-es posztjaik közül (86%),...

Újabb magyar városokban terjeszkedik az IKEA

A 2021-es pénzügyi év számos kihívást tartogatott a Covid–19 világjárvány miatt, az IKEA 109 milliárd forint teljes kiskereskedelmi forgalommal zárta az időszakot. Ez a megelőző évhez képest majdnem 12%-os növekedést jelent. Az online kereskedelem...

Csúcsot döntött a használtautópiac

Az előzetes adatok szerint a hazai használtautó-piacon minden eddiginél több, közel 819 ezer személygépkocsi cserélt gazdát 2021-ben. Ez az érték 3,4 százalékkal haladja meg az előző évi szintet: 2020-ban 791 ezer volt a belföldi...

Mobiljukat fizetési terminálként használhatják az UniCredit ügyfelei

A SoftPOS a dinamikusan bővülő európai piacokon és a technológiailag fejlett országokban aktív paytech vállalat, a Nexi által kifejlesztett alkalmazás, amely már az UniCredit Bank üzleti ügyfelei számára is elérhető. Az alkalmazás segítségével a...

Erősíti karitatív sorsjegyértékesítő hálózatát a Szerencsejáték Zrt.

Többéves előkészítő munkát követően biztonságosabbá, gyorsabbá és hatékonyabbá tette sorsjegyértékesítő rendszerét karitatív hálózatában a nemzeti lottótársaság. Digitális eszköz biztosításával a Szerencsejáték Zrt. Európában másodikként biztosította a hálózatban dolgozók részére, hogy online kezeljék készleteiket és...

Munkáltatói díjat nyert a Lidl

A Lidl Magyarország első alkalommal került be a Top Employer minősítéssel rendelkező vállalatok közé. A díjjal a független "Top Employers Institute" azokat a munkáltatókat ismeri el világszerte, akik kiemelkedő munkavállalói körülményeket biztosítanak.Idén a Lidl...

Fékezett a Netflix, lassan jönnek az új előfizetők

A múlt évben 18,2 millióval tudta növelni előfizetői számát a Netflix, ami nem csak 2020-as évben felmutatott bővüléshez képest komoly visszaesés, de a pandémia előtti időszakkal összevetve is. Üzleti szempontból egyébként nem volt rossz...

Így tennék biztonságosabbá az online világot

A jogellenes online termékek, szolgáltatások és tartalmak jobb kiszűrése, az óriásplatformok, például a legnagyobb közösségi felületekre vonatkozó szigorúbb szabályok, valamint a kiskorúak védelmét szolgáló előírások is szerepelnek abban az új rendeletjavaslatban, amit tegnap fogadott...

Új lehetőségeket hoz a Visa felhőalapú platformja

A Visa nemrégiben bejelentette új felhőalapú fizetéselfogadási platformját, a Visa Acceptance Cloudot (VAC), amely forradalmasítani fogja a vállalkozások számára az ügyfelektől érkező fizetések elfogadási módját. A Visa népszerű - okostelefonokat és tableteket fizetési terminállá...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Legendákkal jön a téli olimpia közvetítése

Az Eurosport platformjai lesznek a 2022 évi téli olimpiai játékok közvetítésének otthona, amelynek 107 fős szakértői gárdája több mint 80 olimpiai érmet és 26 aranyérmet számlál. A csapat páratlan betekintést és szakértelmet kínál sportrajongók...

Mesterséges intelligenciával növekszik a lengyel webshop

A lengyel alapítású eobuwie.pl Közép- és Kelet-Európa egyik vezető cipő-, táska- és kiegészítő kereskedője, Magyarországon ecipo.hu márkanéven ismert. Ahogy a vállalat új piacokra terjeszkedik, úgy válik egyre összetettebbé árukészlete és választéka. A tervezési folyamatok...

Egyre többen aggódnak a digitális lábnyomuk miatt

Az európaiak 82 százalék-a szeretne véglegesen törölni valamit a 2021-es közösségi médiás posztjai közül – derül ki a Kaspersky felméréséből. A legnagyobb arányban a Z-generációs fogyasztók szeretnének levenni valamit a 2021-es posztjaik közül (86%),...

Újabb magyar városokban terjeszkedik az IKEA

A 2021-es pénzügyi év számos kihívást tartogatott a Covid–19 világjárvány miatt, az IKEA 109 milliárd forint teljes kiskereskedelmi forgalommal zárta az időszakot. Ez a megelőző évhez képest majdnem 12%-os növekedést jelent. Az online kereskedelem...

Csúcsot döntött a használtautópiac

Az előzetes adatok szerint a hazai használtautó-piacon minden eddiginél több, közel 819 ezer személygépkocsi cserélt gazdát 2021-ben. Ez az érték 3,4 százalékkal haladja meg az előző évi szintet: 2020-ban 791 ezer volt a belföldi...
- Hirdetés -

CMO

Sokat számít a 30 éves jelenlétünk

Hársfalvi János, marketingvezető, Magyar Suzuki Zrt. - Nagyon nehéz év volt a tavalyi, a hazai piac csökkent is, közel 5 százalékkal. De a kis Suzuki elég nagyot ment. Elégedett vagy, vagy ennél is jobbra...

Fontos, hogy megmutassuk a pezsgő másik oldalát

Csomay András, marketing vezető, Törley Pezsgőpincészet   - Milyen évet zártok idén? - Ha ezt az évet jól le tudjuk hozni járványügyi szempontból, akkor nálunk a Törley Pezsgőpincészetben reményeink szerint vissza tudunk állni a COVID előtti időszakra....

A hitelesség egyre fontosabb

Sándor Gabriella, Libri-Bookline, marketing és kommunikációs igazgató fotó: Egyed Péter - A karácsony kiemelt időszaknak számít a könyvpiacon, az éves marketingbüdzsé mekkora részét költik el ilyenkor? - Az év utolsó három hónapja kereskedelmi és kommunikációs szempontból valóban...

Eljött a bátrak ideje

  Gál Judit, Danubius Hotels, marketing és kommunikációs igazgató   - Milyen év végére számítasz? Picit jobb lesz, mint a tavalyi hasonló időszak? - Össze sem hasonlíthatóak. A tavaly november olyan komoly szigorítást hozott, hogy fél évig...

A jövő év második felében lehet intenzívebb felfutás

Mocsai Zoltán, P Automobil Import Kft., marketing vezető - Mit tippelsz, milyen év lesz 2021 az autópiacon? Tavaly 128 000 új személyautót helyeztek forgalomba, idén kevesebb lesz? - Egy alapvetően felemás év az idei. Az év...
- Hirdetés -

SzuperZöld

A legfenntarthatóbbak között a Schneider Electric

Ismét bekerült a legjobbak közé a Schneider Electric a Corporate Knights által évente összeállított, a legfenntarthatóbb módon működő vállalatokat felsoroló Global 100-as listán.A kanadai média- és kutatócég minden évben több mint 6900 vállalatot vizsgál...

Mesterséges intelligenciával segíti a vízgazdálkodást a Microsoft

A szennyvízkezelés során egy új Microsoft fejlesztés révén előre jelezhető a víz mennyiségének és ezzel a minőségének hirtelen megváltozása. A Microsoft mesterséges intelligenciát alkalmazó megoldását a hazai központú, biológiai víztisztító rendszereket fejlesztő Organica Water...

Fenntartható projektben az Airbus

Az Airbus szándéknyilatkozatot írt alá Csengtu városával és a Tarmac Aerosave vállalattal Kína első fenntartható, „életciklus” szolgáltatási központjának létrehozására. A megállapodás részeként a cégek a repülőgépek parkoltatása és tárolása mellett karbantartási, felújítási, átalakítási, szétbontási...

DATA