- Hirdetés -

Rosszul állnak a fenntarthatósággal a kisebb vállalatok

|

A K&H fenntarthatósági index legutóbbi eredményei alapján a fenntarthatóság iránti vállalati elköteleződés stagnálást mutatott 2024 második félévében. Az index, amely a 300 millió forint éves árbevétel feletti magyar vállalkozások fenntarthatósági teljesítményét méri, ezúttal 39 pontot ért el, ami egy ponttal magasabb az előző félév eredményénél. Az értékek továbbra is a közepesnél gyengébb szintet tükrözik, és leginkább a nagyvállalatok szabályozási kötelezettségeknek való megfelelése hajtja.

A K&H indexe öt különböző területet vizsgál, amelyek a fenntarthatósági teljesítményt különböző dimenziókban értékelik. Az alindexek elemzéséből vegyes kép rajzolódik ki, amelyben pozitív fejlemények, és stagnáló, illetve negatív tendenciák egyaránt megjelennek:

Attitűd (67 pont): Bár továbbra is ez a legmagasabb értékű alindex, az előző félévben elért 70 pontról most visszaesett. A cégek fenntarthatósághoz való hozzáállása tehát erősen pozitív maradt, de enyhén hullámzó, és különösen a karbonsemlegességhez való viszonyukban tapasztalható csökkenés.

Aktivitás (40 pont): Az aktivitás alindex enyhe, kétpontos emelkedést mutatott, elsősorban annak köszönhetően, hogy nőtt azoknak a cégeknek az aránya, amelyek energiatakarékossági lépéseket hajtanak végre vagy támogatják a munkavállalók környezetbarát közlekedését.

Stratégia (34 pont): Az elmúlt egy évben stabil maradt az érték, ami a cégek hosszú távú gondolkodásának mérsékelt, de állandó szintjét jelzi.

Mérés és auditálás (15 pont): Bár ez az alindex kismértékű javulást mutat, továbbra is alacsony, ami arra utal, hogy a nagyvállalatokon kívül a cégek még mindig nem fektetnek elegendő hangsúlyt az eredmények mérésére és auditálására.

CSR (36 pont): A társadalmi felelősségvállalás mutatója némi korrekciót mutatott a korábbi két félév esése után, hatpontos emelkedéssel.

„Azt látjuk, hogy a fenntarthatóság fontossága a vállalatok életében leginkább a szabályozási környezettől függ. Az Európai Unió CSRD rendeletének nemzeti szabályozása, amely a fenntarthatósági jelentések formáját és tartalmát határozza meg, valamint a beszállítói láncok fenntarthatósági szempontú átvilágításáról szóló törvény ismerete és az azoknak való megfelelés egyelőre a nagyvállalatok – elsősorban a 20 milliárdnál magasabb árbevételű cégek – számára kötelező. Érthető, hogy ezek a nagy cégek foglalkoznak a leginkább a fenntarthatósággal. A kisebbek számára valószínűleg a jövő évtől jön a tudatosodás, az ESG-beszámolók kötelezővé tétele miatt, valamint banki kötelezettség lesz a hitelnyújtásnál ESG-kérdőívet kitöltetni, ami számukra is azzal a felismeréssel jár majd, hogy a fenntarthatósággal egyre komolyabban kell foglalkozniuk” – mondta Suba Levente, a K&H fenntarthatósági vezetője.

 

Méretbeli és regionális különbségek

Az árbevétel szerinti elemzés egyértelműen mutatja, hogy a nagyobb vállalatok hatékonyabban tudják integrálni a fenntarthatósági szempontokat, nagyrészt azért is, mert a különböző uniós vagy hazai szabályozások rájuk vonatkoznak:

A 4 milliárd forint feletti árbevételű cégek indexe három ponttal emelkedett, elérve az 59 pontot, ami a három éve zajló felmérés valaha mért legmagasabb értéke.

A 2,1–4 milliárd forintos árbevételű vállalatok körében viszont 7 pontos visszaesés következett be, amely 43 pontos indexértéket eredményezett.

Regionálisan is vegyes kép rajzolódik ki. Nyugat- és Kelet-Magyarországon egyaránt három ponttal javult az index (41 és 40 pont), míg a közép-magyarországi vállalatok teljesítménye változatlan maradt (38 pont).

 

Fontos, de csinálja más

Az index mögötti részletes adatok elemzéséből kiderül, hogy bár a vállalatok jelentős része (67%) fontosnak tartja a fenntarthatóságot, egyre kevesebben érzik magukat érintettnek a karbonsemlegességi törekvésekben. A fenntarthatósági működés pozitív hatásairól alkotott vélemények aránya is csökkent, különösen a pénzügyi eredményességre és a fogyasztói megítélésre gyakorolt hatás tekintetében.

 

Az aktivitás alindex emelkedése annak köszönhető, hogy egyre több cég vesz részt energiatakarékossági programokban (86%), környezetbarát gépeket, járműveket használ (54%) vagy támogatja az alkalmazottak fenntartható közlekedését (40%). Ugyanakkor csökkent a természeti erőforrások kímélőbb felhasználását célzó erőfeszítések aránya (9%).

 

A vállalatok 37 százaléka integrálja a fenntarthatóságot stratégiai szinten, ami némi javulást jelent az előző időszakhoz képest (32%). Az írott fenntarthatósági stratégiával rendelkező cégek aránya azonban továbbra is alacsony (12%).

 

A vállalatok mindössze 15 százaléka végez rendszeres auditálást fenntarthatósági tevékenységeiről. Bár ez kismértékű javulást mutat, továbbra is ez a leggyengébb terület az indexben.

 

A CSR és társadalmi felelősségvállalás alindex emelkedése a sokszínű munkahelyek és etikus üzleti gyakorlatok népszerűségének növekedéséből adódik, bár a mezőgazdasági cégek CSR-tevékenysége ebben a félévben szinte láthatatlanná vált: 3 százalékra esett vissza. A zöld energia használatának aránya is emelkedett, bár továbbra is alacsony szinten van.

 

Kevés az ösztönző

A fenntarthatósági index elemzése alapján a legnagyobb akadályt továbbra is a külső pénzügyi támogatás és zöld finanszírozási lehetőségek hiánya jelenti. A vállalatok vezetői egyre inkább tisztában vannak a fenntarthatósági célkitűzések jelentőségével, ám a megvalósítás gyakran forráshiányba ütközik. Az EU Taxonómia és a CSRD jelentésekről egyre több cég hall, ám sok esetben nem érzik magukat érintettnek ezek előírásaiban.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Fontos európai díjat nyert a magyar HR vezető

Komáromi Zsófiának, a Publicis Groupe Hungary Chief Talent Officerének és a Publicis Groupe CEE Talent Transformation Partnerének ítélték oda a 2024-es HR Diversity Champion of the Year kategóriadíját a European Diversity Awards-on. Az egyik...

Erre költünk legtöbbet az ünnepi szezonban

A Mastercard Gazdasági Intézet előrejelzése szerint a 2024-es ünnepi szezonban az európai vásárlási szokásokat a divat, az elektronikai eszközök és az utazás iránti kereslet határozza meg. A fogyasztók vásárlási kedve összességében növekszik, bár sokan...

Így alakulhat az ünnepi édességpiac

A kiskereskedők nehéz helyzetben futnak neki az ünnepi szezonnak, ami az év legkiemeltebb időszaka számukra. Eddig az látszott, hogy a lakosság meglehetősen visszafogta a fogyasztást, úgyhogy a megszokottnál is több múlik most azon, változik-e...

A Z generációval erősíthet Európa

Fokozódik a globális verseny. A sikeres európai gazdaság egyik meghatározó eleme az erős innovációs ökoszisztéma és a tehetséges fiatalok képzésének támogatása. Az innovatív életforma, a hibázás kultúrája és az együttműködések fontossága is szóba került...

Erre hajtott a NAV 2024-ben

A transzferárazás szabályozási és gyakorlati kihívásai kerültek elemzésre a Deloitte legutóbbi webináriumán, ahol az adótanácsadó szakértői és a NAV képviselője osztották meg tapasztalataikat a témában. Az online esemény vendége volt, Maqsoudi Ali, a NAV...

Új trendek jönnek a munka világában

Az évtized végéig több mint 85 millió betöltetlen álláshely lesz világszerte, és ezt szinte minden cég megérzi majd. A legnagyobb kihívás tehát nem az, hogy a robotok elveszik az állásunkat, hanem hogy nincs elég...

Cyberpunk valóság testközelből: itt az L20 podcast új epizódja

Az Internet Hungary-n készített L20 podcast legújabb epizódjában a bőr alá ültethető chipek kerültek reflektorfénybe – egy olyan technológia, amely egyre inkább a mindennapok részévé válik. A beszélgetés vendégei Schumacher Vanda műsorvezető, színésznő, aki...

Új konferenciát szervez a Magyar Marketing Szövetség

A Magyar Marketing Szövetség 2025. március 5-én az Etele Cinema-ban hagyományteremtő szándékkal indítja útjára a Digital Marketing Forumot. Az esemény küldetése a Magyarországon működő cégek, szervezetek digitális érettségének és üzleti növekedésének marketingeszközökkel történő támogatása....

A TopFICE rangsorában a Lounge Group az év független ügynöksége

Megjelent a TopFICE 2024-es rangsora, amelyen a Lounge Group Magyarország legjobb független ügynökségeként szerepel. A lista nemzetközi, regionális és helyi kreatív versenyeken elért eredmények összesítése alapján készült. A TopFICE globális rangsor, amely 67 nemzetközi, regionális...

A TikTokon és a YouTube-on tobzódnak a tinédzserek

Mintegy négy órát töltenek telefonjuk képernyője előtt egy átlagos napon a 16–35 évesek, ennek csaknem felét közösségi médiumok alkalmazásai teszik ki – egyebek mellett ez derült ki az NMHH friss kutatásából. A fiatal felnőttek...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

A hazai e-kereskedők alig több mint tizede él a retail media lehetőségével

A hazánkban működő e-kereskedők mindössze 13,5 százaléka kínál digitális retail media megoldásokat – derül ki a PwC Magyarország által, az IAB Hungary szakmai közreműködésével készített kutatásból. A retail media mint az e-kereskedelem világában robbanásszerűen...

Fontos európai díjat nyert a magyar HR vezető

Komáromi Zsófiának, a Publicis Groupe Hungary Chief Talent Officerének és a Publicis Groupe CEE Talent Transformation Partnerének ítélték oda a 2024-es HR Diversity Champion of the Year kategóriadíját a European Diversity Awards-on. Az egyik...

Erre költünk legtöbbet az ünnepi szezonban

A Mastercard Gazdasági Intézet előrejelzése szerint a 2024-es ünnepi szezonban az európai vásárlási szokásokat a divat, az elektronikai eszközök és az utazás iránti kereslet határozza meg. A fogyasztók vásárlási kedve összességében növekszik, bár sokan...

Így alakulhat az ünnepi édességpiac

A kiskereskedők nehéz helyzetben futnak neki az ünnepi szezonnak, ami az év legkiemeltebb időszaka számukra. Eddig az látszott, hogy a lakosság meglehetősen visszafogta a fogyasztást, úgyhogy a megszokottnál is több múlik most azon, változik-e...

A Z generációval erősíthet Európa

Fokozódik a globális verseny. A sikeres európai gazdaság egyik meghatározó eleme az erős innovációs ökoszisztéma és a tehetséges fiatalok képzésének támogatása. Az innovatív életforma, a hibázás kultúrája és az együttműködések fontossága is szóba került...

Don't Miss

Fontos európai díjat nyert a magyar HR vezető

Komáromi Zsófiának, a Publicis Groupe Hungary Chief Talent Officerének és a Publicis Groupe CEE Talent Transformation Partnerének ítélték oda a 2024-es HR Diversity Champion of the Year kategóriadíját a European Diversity Awards-on. Az egyik...

Lengyel vezető a dentsu új régiójánál

A dentsu globális kreatív-, marketing- és médiaügynökségi hálózatának EMEA régiós vezetése bejelentette a DACH (Németország, Ausztria, Svájc) és a CEE (Közép-Kelet-Európa) piaci területek összevonását egy új, egységes Közép-Európa régió formájában. Az új Közép-Európa klaszter...

Logó és arculattervezést segítő könyvet adott ki a [brandguide]

Megjelent a legújabb logó- és arculattervezés témájú szakkönyv a kiadásában. Egy szokatlan és egyedi formátumban: feltett kérdésekkel segíti a könyv a logó- és arculattervezés folyamatát. A könyv nem csak szorosan szakmabeliekhez szól, hanem...

A hazai kortárs művészet előtt tiszteleg az ACG

Idén ünnepli 20. születésnapját a hazai kreatív szektor megkerülhetetlen szereplője, az ACG. Az évforduló apropóján az ügynökség egy egyedülálló kiadványban, az ACG TWENTY Bookazine-ban tiszteleg azon hazai kortárs alkotók előtt, akik munkásságából az elmúlt...

A tudatos teremtésről írt könyvet Lakatos Zsófia

„Éld az álmod!” a címe Lakatos Zsófia új könyvének, amely egy egészen különleges témáról, a tudatos gondolkodásról, tervezésről, teremtésről szól. Az ismert pr-szakember szerint az üzleti világban egyre nagyobb szükség van a mentális jólétre,...