A Mastercard marketing csapatának egyik legfontosabb feladata a következő években is az lesz, hogy a sokszor ellentmondásos trendeket kiegyensúlyozott, integrált marketing stratégiába ágyazza – mondta el Szalkai Réka. A vállalat marketing igazgatója az mmonline.hu-nak adott interjúban beszélt a digitális transzformáció jelentőségéről, a fenntarthatósági törekvések fontosságáról és arról, hogyan alakul át a fizetések világa.
- Az idei Marketing Summit nyitóelőadását tartó Ralf Strauss szerint a „skizofrén marketing” időszakát éljük. Véleményed szerint mennyire igaz a szakmára a „meghasonlott” jelző?
- A kifejezés számomra a mai vállalatok előtt álló komplex kihívásokat ragadja meg. Egy olyan kort, amiben a technológiai fejlődés, az egyre magasabb fogyasztói elvárások és a fenntarthatóság iránti növekvő igények gyakran ellentétes irányba mutatnak. Mi minderre leginkább izgalmas kihívásként tekintünk. Ehhez stabil alapot ad az innováció, a biztonság és a fenntarthatóság iránti, hosszú távú elköteleződésünk. Ezek az értékek irányítják napi döntéseinket, legyen szó új termékek fejlesztéséről, vagy társadalmi felelősségvállalási projektekről. A másik kulcs az ügyfélközpontúság: folyamatosan kutatjuk, hogy mit várnak tőlünk az ügyfeleink, és ennek megfelelően alakítjuk ki termékeinket és szolgáltatásainkat. Az érintésmentes fizetéstől kezdve a mobilfizetésig számos olyan megoldást vezettünk be, amelyek megkönnyítik az emberek életét és biztonságosabbá teszik a fizetéseket. A Mastercard marketing csapatának egyik legfontosabb feladata a következő években is az lesz, hogy a sokszor ellentmondásos trendeket kiegyensúlyozott, integrált marketing stratégiába ágyazza. Folytatjuk az innovatív megoldások fejlesztését és bevezetését, ugyanakkor ügyfeleink számára biztosítjuk a megszokott magas színvonalat, átláthatóan, személyre szabottan, a fenntarthatóságot szem előtt tartva. Ezzel nemcsak a saját pozíciónkat erősítjük, hanem a teljes magyar pénzügyi ökoszisztéma fejlődését is támogatjuk.
- Hogyan látod, melyek a legfontosabb üzleti és szakmai trendek, amelyek meghatározzák a marketing világát?
- A digitális transzformáció továbbra is kulcsszerepet játszik. Az adatalapú döntéshozatal és a mesterséges intelligencia alkalmazása nem csupán hatékonyabbá teszi a marketing stratégiákat, hanem lehetőséget biztosít, hogy jobban megértsük és személyre szabottan szolgáljuk ki ügyfeleinket. A Mastercard 'Test & Learn' platformja révén például képesek vagyunk valós időben elemezni és optimalizálni a kampányokat, így növelve a marketing befektetések hatékonyságát. A retail media hálózatok gyors növekedése és ezen platformok hirdetési ökoszisztémában betöltött szerepe is egyre meghatározóbb. A tranzakciós adatok hozzáférése révén sokkal célzottabb és hatékonyabb hirdetéseket tudunk létrehozni, amelyek közelebb vannak a vásárlási döntésekhez. Ez a közvetlen kapcsolat lehetővé teszi, hogy jobb és mérhetőbb eredményeket érjünk el. Az omnicsatornás élmények fontossága pedig talán soha nem volt még ennyire előtérben. Az online és offline vásárlási élmények egyre inkább összeérnek (online, mobilon vagy egy üzletben) és a fogyasztók elvárják, hogy zökkenőmentes legyen a két világ közötti átmenet. Mi is arra törekszünk, hogy minden platformon egységes és személyre szabott élményt nyújtsunk, amit a digitális fizetési megoldásaink segítségével támogatunk.
- Miért döntöttetek úgy, hogy támogatjátok a rendezvényt?
- A Mastercard több évtizede aktív szereplője a magyar pénzügyi szektornak, és elkötelezett a digitális innováció és fenntarthatóság mellett. A Marketing Summitot olyan kiemelkedő üzleti eseménynek tekintjük, ahol számos iparág vezető szereplőivel tudunk eszmét cserélni és tanulni egymástól, nem csak a fenti témákban. Fontosnak tartjuk, hogy legyenek olyan szakmai fórumok, mint a Summit, ahol kicsit madártávlatból tudunk rátekinteni a napi szakmai kihívásokra, és új látószögeket ismerhetünk meg kiváló szakemberektől.
- Hogyan látod, melyek lehetnek a következő év legfontosabb kihívásai, amelyekre nagyobb figyelmet kellene fordítani itthon a marketing szakmának?
- Van néhány megkerülhetetlen, a korábbiakban már részben érintett kihívás. Ez esetben is élre kívánkozik a digitális átállás. Az AI és a gépi tanulás integrációja, valamint az adatvezérelt döntéshozatal elsajátítása kritikus a versenyképes marketingstratégiában. Egyelőre azt látjuk, hogy itthon sok vállalkozás még nem érte el a szükséges digitális érettséget, miközben a technológiai innovációk gyors és hatékony bevezetése egyre halaszthatatlanabb. A márkáknak különösen ügyelniük kell arra is, hogy kommunikációjuk hiteles és átlátható legyen, amikor fenntarthatósági témákról beszélnek. A „greenwashing” elkerülése érdekében valódi, mérhető zöld kezdeményezésekre, kézzelfogható ügyekre van szükség, amit hatékonyan kell tudni kommunikálni. A tavaly publikált, a pénzügyi szektor fenntarthatósági törekvéseit mérő Fenntarthatósági Percepciós Index-ünkből többek között az derült ki például, hogy bár a bankok többsége már tesz fontos lépéseket ezen a területen, ez az ügyfelek jelentős részéhez nem jut el.
- A ti cégetek számára mi jelenti idén a legnagyobb kihívást és a marketing hogyan tudja segíteni ennek kezelését?
- A Mastercardnál állandó kiemelt cél a digitális fizetési infrastruktúra fejlesztése, hogy minél több lehetőség legyen a digitális fizetés elterjedésére Magyarországon. Ennek keretében folytatjuk a Doppio programot, amelynek célja a bolti kártyaterminálok (POS terminál) számának további növelése, és bevezettük a Telefonterminált (softPOS) is, amely lehetővé teszi a kereskedők számára, hogy okostelefonjaikat kártyaterminálként is tudják használni. Az online fizetések terén a click to pay szolgáltatásunk bevezetésével szeretnénk gyorsabbá és biztonságosabbá tenni a tranzakciókat.
Nagy hangsúlyt fektetünk ügyfeleink igényeinek alapos feltérképezésére, hogy testreszabott és innovatív megoldásokat tudjunk nyújtani a fizetéstechnológiában, a kiberbiztonságban és a digitális marketing területén egyaránt. Ezen felül elkötelezettek vagyunk a fenntarthatóság és társadalmi felelősségvállalás iránt, ezért célunk, hogy 2040-re elérjük a nettó nulla kibocsátást.
- Hogyan látod, a hazai marketing vezetőknek milyen felelősségük van a szakmai közvélemény formálásában? Erre mennyire alkalmas egy olyan konferencia, mint a Marketing Summit?
- Természetesen mindenkinek felelőssége van, aki hallatja a hangját nagyközönség előtt. Fontosnak tartom, hogy mutassunk példát a szakmai fórumokon azáltal, hogy bemutatjuk innovatív megoldásainkat. Az eseményen értelemszerűen a mi véleményünk is formálódik, és ez minden hazai szakembert előremozdít. Szerintem a Summit jó terep minderre, és a kollégákat is mindig arra biztatom, hogy próbáljanak minél tudatosabban jelen lenni és minél többet kivenni egy-egy konferenciából.
- Ott leszel az idei Marketing Summiton, mit vársz a rendezvénytől?
- Nem csak előadóként, de résztvevőként is izgatottan várom az eseményt. Izgalmas eszmecseréket, ismerős és ismeretlen arcokat, jó társaságot várok elsősorban.
- Te miért javasolnád egy marketingesnek, vagy kommunikációs területről érkező érdeklődőnek, hogy vegyen részt a Marketing Summiton?
- Sokféle iparágból rengeteg inspiráló történettel lehet találkozni ilyenkor. Hasonló szakmai kihívásokkal küzdünk, ezt jó együtt kibeszélni és tanulni egymástól. Ha szakmabeli vagy, minderre ez az egyik legjobb hazai esemény az ősszel.