A Nielsen 2020 első fél évét vizsgáló elemzéséből kiderül, hogy a karantén ideje alatt nagyon sokan a televíziót választották az információszerzés és a szórakozás céljából.
Januárban és februárban, amikor a járvány még nem ért el minket, a tavalyi és idei nézettségi görbék szinte egymásra simulnak. A tavaszi hónapokban azonban egyre látványosabb eltérések figyelhetők meg 2019-hez képest, és csupán júniustól térnek vissza a nézőszámok a szokásos trendekhez.
A legnagyobb különbség a 4–17 éveseknél jelentkezett, ahol egyértelműen látszik, hogy abban a délelőtti, kora délutáni idősávban, amikor alapvetően az iskolapadban ülnének a gyerekek, lényegesen több tévénéző volt. A 18–49 évesek esetén is nőtt a nézőszám: reggel 7-től lényegében az egész nap folyamán többen ültek a képernyők előtt, mint egy évvel korábban. A pandémia időszaka az 50 év felettiek esetén okozta a legkisebb elmozdulásokat.
A tévénézésre fordított napi átlagos idő az év első 10 hetében nem mutatott jelentősebb eltéréseket tavalyhoz képest, majd a 11. héten bejelentett veszélyhelyzet kezdetén mindegyik korosztályban hirtelen megugrottak az értékek. A karantén első heteiben a 4–17 évesek napi átlagos tévénézési ideje több mint másfél órával haladta meg az egy évvel korábbi értékeket. Ez a különbség a 18–49 évesek és az 50 évnél idősebbek esetén is meghaladta az egy órát ebben az időszakban. A későbbi hetekben, a járvány új szakaszba lépésével a tévénézési idő is csökkenni kezdett.
A tévé által elért nézők napi átlagos száma a 11. héttől nőtt meg hirtelen: az első hetekben 4 évnél idősebbeken belül naponta átlagosan akár 350 ezerrel is többen ültek le a képernyők elé, mint egy évvel korábban. A 4–17 évesek esetén már a karantén időszakát megelőző hetekben is enyhén magasabb volt a tévé által elértek száma, majd a veszélyhelyzet kihirdetését követően – a 12-14. héten – kiugróan magas, 15-19 százalékos volt a növekmény.
Az egy elért nézőre jutó napi átlagos tévénézési idő az első 10 hétben kisebb ingadozással megfelelt a 2019-es trendnek. A 11. héttől azonban itt is jelentős változás állt be mindegyik korosztályban. A 4–17 éves tévénézők a 11–25. hét közötti időszakban naponta átlagosan 52 perccel több időt töltöttek a képernyők előtt, mint egy évvel korábban, míg a karantén első heteiben ez a különbség meghaladta a másfél órát is. A 18–49 évesek növekménye a pandémiás időszak kezdetén elérte akár a 80 percet is, majd a különbség fokozatosan csökkent, de mindvégig magasabb maradt a nézett idejük 2019-hez képest. Még a legtöbbet tévéző 50 évesnél idősebbek esetén is tapasztalhattunk 80 perces növekedést a 13. héten a tavalyi év ugyanezen időszakához képest, majd a különbség lassan csökkenni kezdett, és a 17. héttől már csak minimális volt az eltérés.
A tévénézők kor szerinti összetételében elsősorban a 4–17 évesek aránya változott: míg jellemzően a nyári hónapokban sem éri el a 10 százalékot, addig az idén a karantén időszakában egészen a 21. hétig elérte, sőt kicsit meg is haladta azt. A 18–49 évesek aránya minimálisan nőtt, mindössze 1-2 százalékponttal volt magasabb 2019 ugyanezen időszakához képest. A fiatalabb korosztály arányának növekedésével párhuzamosan az 50 felettiek aránya enyhén csökkent a karantén időszakában – derül ki a Nielsen Közönségmérés kutatásából.
A felméréshez tartozó grafikonok megtalálhatók ide kattintva.