- Hirdetés -

Standos változások

|

Tavaly alig több mint egymilliárd forint árbevétele származott a Magyar Postának a hírlapok árusításából, ezért az idén inkább felhagytak vele. A Digitalstand év végén lehúzza a rolót, kiszállnak az évi 300-400 millió forintosra tehető digitális lapterjesztési piacról.

Egy egész jó kereső található a Lapker weboldalán, ahol megnézhetjük, hogy a közelünkben melyik értékesítési ponton vásárolhatunk meg egy adott újságot. A kisebb példányszámú lapoknál ez fontos funkció, hiszen már messze nincs annyi árushely, mint néhány évvel ezelőtt. Ezt nem segítette a Magyar Posta tavaszi bejelentése sem, amikor közölték, hogy júniustól kezdődően felhagynak a printlapok árusításával. Ez azt jelenti, hogy országosan több mint 500 értékesítési ponttal csökkent a nyomtatott lapok elérhetősége.

Azért a posta kiesése messze nem azt jelenti, hogy elfogytak volna az árushelyek. Mint Szirtes Bernadettől, a Lapker Zrt. képzési, kommunikációs és marketingvezetőjétől megtudtuk, még így is több mint 5400 árushelyen vannak jelen. Ezen belül 200 saját üzletük van. „Ebben a pillanatban több mint 800-féle lap van terjesztésben. Ezt a választékot kell úgy disztributálnunk, hogy a vásárlók is meg tudják venni a keresett kiadványukat és az árushelyek is azt érezzék, hogy éppen megfelelő számú a nekik kiküldött lapválaszték. Átlagosan egy árushely 163 különböző lapot tart a választékában, a saját árushelyeink ennél többet, átlagosan 660-féle sajtóterméket kínálnak” – sorolta.

Nem tárgyaltak

Az árushelyi lapértékesítés megszüntetését azzal indokolta a posta, hogy a csökkenő példányszámok miatt ez már nem volt fenntartható. A társaság tavalyi 230 milliárd forintos árbevételén belül valóban eltörpül a 4,5 milliárdot kitevő „hírlaptermékkör”, bár azért ez sem tűnik olyan kicsinek. A Magyar Postánál azonban kérdésünkre elmondták, hogy az említett összeg döntő részét a heti- és havilapok előfizetéses terjesztése adta tavaly, a hírlapárusítás bevétele csak a negyedét tette ki.

A Magyar Lapkiadók Egyesülete (MLE) ennek kapcsán felvette a kapcsolatot a postával, de nem jártak sikerrel. „Az MLE már akkor is hallatta a hangját, amikor bő három éve a napilapok előfizetői kézbesítéséből kivonult a Magyar Posta. Az idei első fél évben pedig, amikor a postahivatali hírlapárusítás megszűnése került terítékre, ismét kezdeményeztünk egyeztetéseket a piac védelme érdekében, de nem tapasztaltunk fogadókészséget az érdemi tárgyalásokra” – tudtuk meg Kovács Tibortól, az MLE elnökétől, a Ringier Hungary ügyvezető igazgatójától. A megkeresésünkre egyébként a postánál hangsúlyozták, hogy a hetilapok, magazinok előfizetéses terjesztését továbbra is folytatják.

Digitális leállás

A printlapok digitális terjesztésére szakosodott Dimag 2008-ban, a Digitalstand 2010-ben kezdte meg a működését. Utóbbi viszont az év végén be is fejezi. Továbbra is elérhető a MediaCity Kft. által 2020-ban indított Laptapir, aminek az üzleti modellje teljesen eltérő. Az olvasók fix havi díjért annyi lapot olvashatnak digitális formában, amennyit szeretnének. A bevételeket pedig a termékek közötti olvasási idő arányában kapják meg a kiadók.

„A Digitalstand megszűnésének a bejelentését követően több lapkiadói megkeresést kaptunk, a Magyar Demokrata és a Földgömb kiadója már átigazolt, de továbbiakkal is tárgyalunk, illetve van olyan is, amelyik bővítette a Laptapiron forgalmazott lapkínálatát” – tudtuk meg Varga Miklóstól, a MediaCity Kft. ügyvezető igazgatójától, aki beszámolt arról is, hogy több fejlesztést is terveznek.

Jövőre vezetik be, hogy a lapokat mobiltelefonon is kényelmesen lehessen olvasni, az év második felére pedig szeretnék megoldani, hogy igény esetén a cikkeket a program fel is tudja olvasni. „Továbbá ebben az üzleti modellben jó néhány új üzleti lehetőség nyílt, amelyeket szintén továbbfejlesztünk. Az egyik ilyen a korábbi lapszámok értékesítése, amelyeket darabonként kínálva ritkán vásárolnak az emberek, viszont a Laptapir rendszerében egyes lapoknál ez hozza a bevétel 10-30 százalékát” – említette Varga Miklós, akitől megtudtuk azt is, hogy a Laptapirban jelenleg több mint 160 újság érhető el és nagyjából 10 ezer előfizetőjük van.

A megkérdezett kiadók szerint azért nem a digitális terjesztés váltja meg a világot. „A magazinolvasás kézbe vehetőségének élményét a pdf-verziók nem igazán tudják pótolni, ezért lényegesen alacsonyabb az olvasók érdeklődése a digitális magazinok iránt” – mondja Lipták Tímea, a Central Médiacsoport magazinüzletág-igazgatója. Ettől függetlenül például a Nők Lapja esetén a fizetőfal mögött elérhetők a hetilap digitális lapszámai, a Laptapir.hu-n pedig a különszámai, többek között az Évszakok, az Egészség, az Ezotéria, a Konyha és a National Geographic lapszámai is olvashatók.

A Ringier-nél azt tapasztalják, hogy a digitális olvasási lehetőséget biztosító platformok összességében csekély részben járulnak hozzá a terjesztési bevételekhez. „A digitális olvasás lehetőségére mi inkább többletszolgáltatásként tekintünk, ezt tükrözik az előfizetői csomagajánlataink is a lapot.hu-n, ahol a print-előfizetések mellé digitális hozzáférést adunk a portfóliós kiadványaink digitalizált változataihoz. A tapasztalat egyelőre azt mutatja, hogy a nyomtatott lapok digitális formában való lapozgatása csak egy szűkebb olvasói rétegnek vonzó, a többség inkább vagy tisztán printformában szeret olvasni, vagy a tisztán online médiafogyasztás felé húz” – véli Kovács Tibor, aki szerint a fizetős tartalmak jövőjében minden bizonnyal inkább a paywall típusú megoldásoknak lesz több esélyük.

 

Heszler Róbert

Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...

Újabb díjat nyert a K&H

Díjat nyert az Euromoney pénzügyi folyóirat szervezésében megvalósuló Real Estate Awards versenyén a K&H, ismét elhódítva az ország legjobb ingatlanfinanszírozó bankja címet. A nívós brit szaklap több mint 30 éve ismeri el azokat a...

Szívmelengető reklámfilmmel kampányol a Gyermelyi

A Gyermelyi elindította legújabb, átfogó kampányát, amely az együtt töltött családi pillanatok szépségére és jelentőségére hívja fel a figyelmet. Az új szlogen, „Gyermelyi, amiben egyetértünk”, egyszerre tükrözi a márka értékeit, a minőséget és a...

Ez lehet a digitális bankolás jövője

A COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez – derül ki a Deloitte legfrissebb, Digital Banking...

Black Friday: a bankoknál is nagyot lehet szakítani

A bankok is beleálltak a Black Friday akciódömpingbe: az áruhiteleknél jönnek a 0%-os THM-es ajánlatok, a személyi kölcsönöknél akciókkal és kamatcsökkentésekkel keresik az új ügyfelek kegyét a bankok Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...