Jelentős összeggel, hét év alatt 360 milliárd forinttal támogatja a magyar innovációt és a hazai induló vállalkozásokat az Európai Unió. A napokban tartják a V4 Startup and Innovation Tour budapesti záróeseményét, melynek köszönhetően regionális startupközponttá válik a magyar főváros.
Magyarországon a becslések szerint csupán 300-400 startup vállalkozás működik, miközben például a hozzánk hasonló méretű Észtországban tízszer ennyiről tudunk. A helyzeten az innováció felpörgetésével, az induló vállalkozások támogatásával kívánnak változtatni a magyar startup ökoszisztéma szereplői. Ha ugyanis ezek a területek sikeresen működnek, az innovációs vívmányok elterjedésének köszönhetően hatékonyabbá és versenyképessé, ezáltal erősebbé teszik a magyar gazdaságot.
„A magyar kutatás-fejlesztési és innovációs versenypályázati rendszer az üzleti ötlettől a piacra lépés támogatásáig többféle pályázati konstrukciót kínál az értékteremtő innovatív vállalkozásoknak. Ezeket a forrásokat elnyerve a régiós mezőnyben is növelhetik versenyképességüket, így nagyobb piacot érhetnek el az innovációval jelentkező hazai vállalkozások” – mondta Pálinkás József, a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal elnöke.
Hangsúlyozta, hogy a startupokat ösztönző kockázati tőke mellett, a hazai innováció versenyképességének növelését célozza az az összességében mintegy 300 milliárd forint keretösszegű támogatás, amelyet vállalkozások nyertek el 2015 óta, és amelynek hatása az elkövetkezendő évek projekteredményeiben és a vállalkozások kutatás-fejlesztési és innovációs ráfordításában jelentkezik. Mint az NKFI Hivatal elnöke elmondta, „a magyar kutatás-fejlesztési és innovációs versenypályázati rendszer az üzleti ötlettől a piacra lépés támogatásáig többféle pályázati konstrukciót kínál az értékteremtő innovatív vállalkozásoknak. Ezeket a forrásokat elnyerve, a régiós mezőnyben is növelhetik versenyképességüket, így nagyobb piacot érhetnek el az innovációval jelentkező hazai vállalkozások”.
A fejlesztésekhez, a találmányok piaci bevezetéséhez azonban tőkére van szükség. Egy induló vállalkozásnak rendkívül nehéz a piacról forrást szereznie, hiszen általában nincs előélete, ami alapján egy bank el tudná dönteni, hitelképes -e. Ráadásul az sem biztos, hogy maga az ötlet a piaci megmérettetés során megállja-e a helyét, így megtérül-e a befektetett tőke. Mivel ezeket a kockázatokat a piaci szereplők nem vállalják, bizonyos fejlesztések és a mögöttük álló startupok támogatását az államnak kell felkarolnia. Magyarországon ezt a feladatot a Magyar Fejlesztési Bank (MFB) látja el.
A fejlesztési banki koncepciónak lényegi eleme, hogy olyan kockázatokat is vállal, amelyeket a kereskedelmi bankok nem. Az EU is úgy látja, hogy az innováció egy olyan terület, ahol központi beavatkozásra van szükség ahhoz, hogy a régió világszinten versenyképes maradjon. Ennek érdekében hét év alatt 360 milliárd forint uniós és állami forrást fordíthat Magyarország innovációra. Az MFB e források célba juttatásában segít két hitel- és két kockázati tőketermékével – mondta el Bernáth Tamás, a bank elnök-vezérigazgatója.
A fenntartható és értékteremtő magyar startup ökoszisztéma kialakítása a nyolc hónapja létrehozott Hiventures, az MFB csoport tagjának feladata. A társaság 57 milliárd forintot helyez ki kockázati tőkebefektetések formájában, így méretében és szerepét tekintve is Közép-Kelet-Európa egyik legnagyobb kockázati tőkealapkezelője. A Hiventures három befektetési programján keresztül a vállalkozások számára legkritikusabb időszakban, azaz az ötlet kidolgozásától egészen a piaci értékesítés felfuttatásáig tőkével és partnerek felkutatásával segíti a startup cégeket – ez a teljes startup életúton átívelő támogatási rendszer egyedülálló a piacon és a régióban.
A társaság fennállása óta eddig 1000 projektet vizsgált meg, és 115 pozitív befektetési döntéssel 10 milliárd forint odaítéléséről döntött, amiből 4 milliárd forintot már ki is helyezett a startupokhoz. „Úgy tevékenykedünk a piacon, mint bármelyik más kockázati tőketársaság. Ötven százaléknál kisebb részesedést vásárolunk a startup cégekben, majd 3-5 év múlva értékesítjük a tulajdonrészünket. Közben arra ösztönözzük a vállalkozásokat, hogy folyamatosan növeljék a cég értékét. A vállalkozónak nem szabad azt gondolnia, hogy a befektetésünktől meggazdagodik. A mi színrelépésünk csak az első lépés a sikerhez vezető úton” – szögezte le Kisgergely Kornél, a Hiventures vezérigazgatója.
Magyarország önmagában túl kis piac, itt nehéz gyorsan sokat növekedni, feltétlenül szükség van regionális jelenlétre, így a Hiventures a nemzetközi piacra lépésben is segíti a magyar startupokat. Ezt a célt, illetve a régiós gazdasági és diplomáciai kapcsolatok erősítését szolgálja az idei V4 Startup and Innovation Tour rendezvénysorozat is.
A regionális és a hazai innovációs ökoszisztéma 600 legjelentősebb szereplőjét (startupok, mentorok, vállalati innovációs szakemberek) felvonultató eseményen interaktív kiállításon mutatkoznak be a Hiventures által segített startup vállalkozások és az általuk fejlesztett piaci bevezetés előtt álló termékek. A fejmozgással vezérelhető kerekesszéket fejlesztő Nowtech, a szimulációs szoftverével ideális munkakörülményeket teremtő ViveLab, az otthonra is hollywoodi videoélményt kínáló Sybrillo, a smart fashion termékeken dolgozó SafeSkin, a kézhigiéniás megoldást piacra dobó Hand In Scan, a virtuális valóságot az oktatás és a szórakozás szolgálatába állító VR Reel, a fakeretes szemüvegeiről ismert Thinwood, vagy a világméretű problémák ihlette ruházati kollekciókat alkotó WYHOYS.
A Hiventures következő lépése a magyar startup ökoszisztéma megerősítése érdekében egy, az induló vállalkozásoknak helyet adó, őket infrastruktúrával, tanácsadással segítő központ, a Startup Campus Budapest szakmai támogatása. Ezzel a Startus Campus innovatív vállalkozásösztönző kezdeményezés 5 vidéki egyetemi nagyváros, illetve London és Berlin után, Budapesten fizikális térbe költözik. A várhatóan 2018. második negyedévében a Millenárison megnyíló intézmény összekapcsolja az innovációs ökoszisztéma legfontosabb állami és piaci szereplőit, valamint edukációs és vállalkozásfejlesztő munkateret biztosít mind a vállalkozni vágyó, mind pedig a már vállalkozó fiatal innovátorok számára – mondta Katona Bence, a Hiventures vezérigazgató-helyettese. A központ több generációt kiszolgáló, kreatív közösségi, oktatási és rendezvényhelyszín, ahol az innováció, tanulás, alkotás, vállalkozás ösztönzése egyszerre, koncentráltan van jelen. A központ küldetése, hogy az általa kínált komplex szolgáltatások révén, Budapest szívében kritikus tömeg jelenjen meg, mely közösségként támogatja a hazai és régiós innovációs ökoszisztéma fejlődését.
- Hirdetés -
Százmilliárdok várják a hazai startupokat
|
- Hirdetés -
A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI
A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány
Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...
Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén
Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...
Új tablettel erősít a Honor
December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...
Minden tizedik magyar állást keres
Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...
Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez
Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...
Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n
Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...
Átalakuló streamingvilág
A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...
Újabb díjat nyert a K&H
Díjat nyert az Euromoney pénzügyi folyóirat szervezésében megvalósuló Real Estate Awards versenyén a K&H, ismét elhódítva az ország legjobb ingatlanfinanszírozó bankja címet. A nívós brit szaklap több mint 30 éve ismeri el azokat a...
Szívmelengető reklámfilmmel kampányol a Gyermelyi
A Gyermelyi elindította legújabb, átfogó kampányát, amely az együtt töltött családi pillanatok szépségére és jelentőségére hívja fel a figyelmet. Az új szlogen, „Gyermelyi, amiben egyetértünk”, egyszerre tükrözi a márka értékeit, a minőséget és a...
Ez lehet a digitális bankolás jövője
A COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez – derül ki a Deloitte legfrissebb, Digital Banking...
- Hirdetés -