- Hirdetés -

Százmilliárdos biznisz, állami hátszéllel

|

- Hirdetés -

Százmilliárd forintosra tehető a magyarországi sportpiac, amelyben nagyon jelentős az állam szerepe. Nincs ez másként az idei év legnagyobb szabású hazai sporteseménye, a júliusi vizes világbajnokság esetén sem, amelynek költsége jócskán meghaladja a 100 milliárdot.

 

Bár az üzleti szféra részéről egyre többen szállnak be a hazai sport finanszírozásába, nem ennek, hanem leginkább az állam szerepvállalásának tulajdoníthatóan nőtt meg az utóbbi években a magyar sportpiac. „Sportban jóval erősebbek vagyunk, mint amit a gazdasági-politikai hátterünk indokol, tehát ilyen értelemben Magyarország megbecsülésnek örvend a nemzetközi sportvilágban. Más kérdés, hogy ez egy olyan szellemi dicsőség, amelyből nem feltétlenül lesz pénz. Az látszik, hogy a sport nagyon sok vállalat számára érdekes, ugyanakkor Magyarországon még mindig sokan ódzkodnak tőle, hiszen nem ér el olyan sok embert, hogy ez igazán nagy üzlet legyen” – mondta el Szabados Gábor sportközgazdász.

 

Nyugat-Európában és az Egyesült Államokban teljesen más a piaci környezet, a gazdasági háttér, ott a sport alkalmasabb arra, hogy üzeneteket eljuttasson, és a vállalatok is sokkal jobban bíznak a sportban. „Ez idehaza egy többmilliárdos piac, közel a 100 milliárdhoz, ugyanakkor ennek nagy része nem üzleti alapú szponzoráció. Komoly mennyiségű állami pénz jelenik meg a sportban, akár magában a sportszponzorációban, hiszen nagyon sok állami tulajdonú cég van jelen szponzorként. Ez egyébként általában jellemző a magyar sportpiacra, hogy az állam olyan szerepekben jelenik meg, amely Nyugat-Európában vagy az Egyesült Államokban inkább magáncégek feladata” – fejtette ki a Marketing&Media magazinnak Szabados Gábor sportközgazdász.

 

Beszédes számok

 

Érdemes megnézni a friss kupagyőztes, a Ferencváros legutóbbi bevételi számait. Az FTC Labdarúgó Zrt. 2015-ben 3,8 milliárd forintból gazdálkodott, ebből – a legmagasabb tételeket figyelembe véve – 1,92 milliárd érkezett a szponzoroktól, valamint a reklámbevételekből, 557 millió a szakszövetségi, 486,8 millió a tulajdonosi támogatás, 485,4 millió a közvetítési jogdíj, illetve 351,3 millió forint jött be a társasági adóból. Bár a legnagyobb összeget a szponzori bevételek teszik ki, a támogatók nagy része az államhoz kapcsolódó vállalkozás volt, mint például a Főgáz vagy a Fővárosi Csatornázási Művek.

 

A labdarúgás legnagyobb, legkiemelkedőbb hazai szponzora az OTP Bank, amely a NB I. névadó szponzora is. „A mai sportfinanszírozás meglehetősen összetett dolog, hiszen a szponzoráció és a támogatás révén adókedvezményből áll össze. Az OTP Bank Csoport részéről ez összességében egy többmilliárdos tételt jelent, ha figyelembe vesszük az adókedvezményes támogatás lehetőségét is” – fejtette ki Nagy Zoltán Péter, az OTP Bank marketing- és kommunikációs igazgatója, aki ehhez hozzátette, hogy kifejezetten olyan sportágak mellé állnak, amelyek a legnagyobb elérést biztosítják. „Magyarországon két kiemelkedő sportág van, a labdarúgás és a kézilabda. Azt gondolom, hogy a futball médiaértékét tekintve a ligaszponzoráció a legértékesebb reklámeszközök között van” – fűzte hozzá.

 

Vizes költségek

 

A júliusi vizes világbajnokság lesz minden idők legnagyobb hazai sporteseménye, amelynek költségeit 2015-ben 25 milliárd forintosra becsülték, ám ezek a 2017. áprilisi adatok alapján már 100 milliárd forint felett járnak. A hirtelen négyszeresére duzzadt számok között található a Dagály úszóaréna 8 helyett 40 milliárdból való felépítése, illetve az 1,3 milliárdosra tervezett ugrótorony 3 milliárd forintba kerülése.

A vizes világbajnokság a legnézettebb sportesemények között van a világon, tavaly a kazanyi vébé közvetítéseit több mint négymilliárdan nézték a televízióban, így Budapest és Magyarország számára igen magas reklámértéket jelent, hogy házigazdája lesz az eseménynek.

 

Beúszó szponzorok

 

A vizes világbajnokság, egyben a brand tulajdonosa a FINA, amelynek olyan világcégek a hivatalos partnerei, mint a Nikon, az Arena, a Samsung vagy az Omega. Emellett az egyes világversenyeknek vannak nemzeti főtámogatói, jelen esetben a Telekom, az Aldi, az Audi, a NaturAqua, a Főtaxi, a MÁV-Start és a HTCC tartozik a nemzeti főtámogatók közé.

 

Sántha Tamás, a Telekom márka-, szponzoráció- és rendezvénymenedzsment osztályvezetője elmondta, a vizes vébé az idei év egyik, ha nem a legnagyobb sporteseménye. „A Telekom nemzeti főtámogatóként jelenik meg a rendezvényen, készülünk helyszíni aktivációval, illetve egy kis kampánnyal is a vébé kapcsán” – tette hozzá. Azzal kapcsolatban, hogy az esemény szponzorációja hogy viszonyul a Telekom márkaértékéhez, úgy vélte, egy szponzoráció mindig hosszú távon hat, ezt nem lehet közvetlenül az esemény után mérni. „Évente végzünk egy nagy szponzorációs kutatást, amikor részletesebben megnézzük az összes futó szponzorációt, illetve azt, hogy milyen hatást látunk a márkára vonatkozóan” – fűzte hozzá Sántha Tamás.

 

Az összeállítást teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvashatja el.

 

Baross Gábor

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Párizsra figyel a futballvilág

Ma este adják át a labdarúgás egyik legfontosabb és legértékesebb egyéni elismerését, az Aranylabdát. A vörös szőnyeges bevonulást 18:45-től, a díjátadó gálát 20:30-tól a Spíler 1 TV és a szlovén Planet TV közvetíti élőben,...

Budapest az élen az élhetőségi rangsorban

A nyugati országrész és a főváros kedvezőbb helyzetét mutatja a Takarék Index 2021-es élhetőségi rangsora. Az összkép Budapesten a legkedvezőbb, de a veszprémi és a debreceni járás is az élmezőnyben szerepelt. Az elemzők azt vizsgálták,...

Hamarosan indul a Cartoon Network új sorozata

A Cartoon Network decemberben vadonatúj rajzfilmsorozatot mutat be, amelyben új helyzetben találkozhatunk olyan Hanna-Barbera-rajzfilmek szereplőivel, mint a Foxi Maxi, a Maci Laci, a Turpi úrfi, az Atom Anti vagy a Jonny Quest. Többükkel több...

Készlethiányt és áremelkedést hoz a chiphiány

Tovább súlyosbodik a globális chiphiány, az autóipar mellett begyűrűzött a számítástechnikai eszközök piacára is, súlyosan érintve azt. A kialakult helyzetnek számos oka van, köztük a koronavírus-járvány, amelynek hatására drasztikusan megnőtt a kereslet az elektronikai...

Fizetésemelésre számítanak a fiatalok

A dolgozó fiatalok majdnem kétharmada számít béremelésre a következő időszakban, 46 százalékuk az inflációnál alacsonyabb, 20 százalékuk viszont azt meghaladó emelést valószínűsít - derül ki a K&H ifjúsági indexéből. A pesszimisták, vagyis a fizetéscsökkenésre...

Több ásványvíz és üdítő fogyott eddig, mint 2020-ban

Az ásványvizek, ízesített vizek, szénsavas üdítőitalok, gyümölcslevek és jegesteák forgalma 1912 millió liter volt az idén az első három negyedévben, 3 százalékkal nőtt az egy évvel korábbihoz képest, de így is 4 százalékkal elmaradt...

A Schaeffler-csoportnál folytatja Varró Balázs

Október közepétől Varró Balázs tölti be a Head of Communications and Branding pozíciót az autóipari és ipari beszállító Schaeffler-csoport magyarországi vállalatainál. Varró Balázs a Philip Morris-nál kezdett vállalati kommunikációval foglalkozni, ezt követően a Viasat...

A hirdetőknek is érdekük az árkorrekció

Sokkal optimistább forgatókönyvvel indulnak neki a 2022-es évnek a hirdetők, így jövőre is keresleti piacról beszélhetünk a televíziós reklámpiacon – mondja Guttengéber Csaba, az Atmedia ügyvezető igazgatója, aki szerint a hirdetőknek is érdeke, hogy...

Magyarok a leggyorsabban fejlődő techcégek között

Idén három magyar társaság is különdíjat kapott a közép-európai Deloitte Technology Fast 50 programban, a Growth Stars és Impact Stars kategóriákban. A program a régió leggyorsabban fejlődő technológiai vállalkozásait mutatja be, amire idén minden...

Hibrid munkavégzéssel javult a belső kommunikáció

Jelentős informatikai fejlesztéseket és költségmegtakarítást, az IT részleggel való elégedettség növekedését hozta a hibrid munkavégzés bevezetése a Groupamánál. Az új kommunikációs módok és csatornák a belső kommunikációt hatékonyabbá és közvetlenebbé tették, ami abból is...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

X-Faktor élő adás nézettség

Nézettség: RTL-es produkció az élen

Az X-Faktor volt az elmúlt hét legnézettebb műsora. Az RTL Klub egy filmmel is egész jó nézőszámot ért el, a TV2-n pedig erősen kezdett a Farm VIP. A korábbi héthez képest az RTL Klub és...

Párizsra figyel a futballvilág

Ma este adják át a labdarúgás egyik legfontosabb és legértékesebb egyéni elismerését, az Aranylabdát. A vörös szőnyeges bevonulást 18:45-től, a díjátadó gálát 20:30-tól a Spíler 1 TV és a szlovén Planet TV közvetíti élőben,...

Budapest az élen az élhetőségi rangsorban

A nyugati országrész és a főváros kedvezőbb helyzetét mutatja a Takarék Index 2021-es élhetőségi rangsora. Az összkép Budapesten a legkedvezőbb, de a veszprémi és a debreceni járás is az élmezőnyben szerepelt. Az elemzők azt vizsgálták,...

Hamarosan indul a Cartoon Network új sorozata

A Cartoon Network decemberben vadonatúj rajzfilmsorozatot mutat be, amelyben új helyzetben találkozhatunk olyan Hanna-Barbera-rajzfilmek szereplőivel, mint a Foxi Maxi, a Maci Laci, a Turpi úrfi, az Atom Anti vagy a Jonny Quest. Többükkel több...

Készlethiányt és áremelkedést hoz a chiphiány

Tovább súlyosbodik a globális chiphiány, az autóipar mellett begyűrűzött a számítástechnikai eszközök piacára is, súlyosan érintve azt. A kialakult helyzetnek számos oka van, köztük a koronavírus-járvány, amelynek hatására drasztikusan megnőtt a kereslet az elektronikai...
- Hirdetés -

CMO

A kitaposott út biztonsága illúzió

Takács Borbála Adevinta Hungary, marketingigazgató   - Több évtizedes ügynökségi múlt után most ügyféloldalon folytatod. Miért döntöttél a változtatás mellett? - A váltás gondolata régóta érlelődött bennem. Húsz évet töltöttem ügynökségi oldalon, ez nagyon hosszú idő, ami rengeteg...

Most még tart a „történelmet írunk éppen” katarzisa

Szauter Zsolt eMAG és Extreme Digital, marketingigazgató   - Nagyon pörög itthon az online vásárlás, milyen élmény volt ebben a közegben átvenni a legnagyobb hazai e-kereskedelmi cég marketingjének irányítását? - Természetesen büszke vagyok arra, hogy engem választottak erre...

Kiemelt szerepe volt és lesz az online kommunikációnak

Blaumann Debóra foodpanda, marketingigazgató - Milyen kampánnyal készültetek a NetPincérről foodpanda névre történő váltásra, mire lehet számítani? - Egy igazi 360 fokos, integrált kampányt tervezünk a márkaváltás támogatására - ahol és amilyen formában csak lehet szeretnénk...

Sikerült megválaszolni a Covid-szülte kihívásokat

Szalkai Réka Mastercard, marketingigazgató - Melyik volt az a könyv vagy film, ami az elmúlt időszakban a legnagyobb hatással volt önre? - Simon Sinekkel nemrég volt szerencsém együtt dolgozni. Igazi élmény volt nemcsak az előadása és azt...

Fontos a márka szerepének megtalálása

Juhász Péter Tibor Vodafone, márkaigazgató - Mire a legbüszkébb, ha 2020 márciusáig visszatekint? - Agárdi Szilvivel, a látássérült énekesnővel, Majkával és Téglás Botival, a fiatal hegedűtehetséggel készített több hónapos, komplex Red-kampányunkra, amely valós emberek valós történetein...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Csomagolásaival zöldít a Zewa

A Zewa csökkenti a csomagolásai szén-dioxid-lábnyomát amelyet úgy érnek el, hogy műanyag kiszereléseikben 33 százalékos fogyasztás utáni újrahasznosított (PCR) műanyagtartalmat vezetnek be. A Zewa számára kiemelt jelentőséggel bír a korlátozott erőforrások maximális kihasználása és...

Erdőtelepítési programot támogat az OMV

Az OMV Hungária Kft. az Országos Erdészeti Egyesülettel közös akciót indított: ennek keretében az áprilisi Föld napjától kezdődően olyan vouchereket lehet vásárolni a töltőállomásokon, amelyek 1-1 facsemete magyarországi elültetésének és későbbi ápolásának költségét fedezik....

Jövő héten jön a Planet Budapest

Egy tökéletes világban minden, ami egészséges, egyben fenntartható is – a valóságban ez azonban távolról sincs így. De vajon hogyan élhetünk egészséges életet úgy, hogy a fenntarthatóságról sem feledkezünk meg? Mit tehetünk, ennek érdekében...

DATA