- Hirdetés -

Szívesen dolgoznának távmunkában külföldi munkaadónak a magyarok

|

- Hirdetés -

A világjárvány alatt a magyarok körében tovább csökkent a hajlandóság, hogy külföldre költözzenek dolgozni, ugyanakkor nőtt az igény az olyan munkalehetőségek iránt, melynek során távmunkában, de itthonról dolgozhatnak külföldre – írja a Boston Consulting Group (BCG), a The Network és annak magyar partnere, a Profession.hu újonnan megjelent közös tanulmányában.

„A COVID egy olyan új változó, amely még elővigyázatosabbá tette az embereket, de a távmunka elterjedésével sokan úgy érzik, hogy külföldön építhetik a karrierjüket anélkül, hogy el kellene hagyniuk az országot” – mondta Juhász László, a BCG Ügyvezető Igazgatója és Szenior Partnere, a budapesti iroda vezetője.

Csökkent a magyarok hajlandósága – részben a COVID-19 járvány miatt – hogy külföldre költözzenek dolgozni. Mindössze 33 százalékuk volt erre nyitott 2020-ban, míg 2018-ban 35 százalékuk, 2014-ben pedig 58 százalékuk, derül ki a Decoding Global Talent, Onsite and Virtual című friss tanulmányból. Ez az arány lényegesen alacsonyabb, mint a globális átlag. Miközben a világ szinte minden országában alacsonyabb költözési hajlandóságról számoltak be a válaszadók, a felmérésben részt vevő 190 ország csaknem 209 000 munkavállalójának fele mondta azt, hogy külföldre költözne, ha ott munkát találna.

Újfajta mobilitás

A világjárvány következtében egy újfajta mobilitás került előtérbe. A magyarok 60 százaléka hajlandó lenne olyan külföldi munkaadónak dolgozni, aki költözés nélkül lehetővé teszi a magyarországi munkavégzést. A legtöbben Ausztriában, Németországban, az Egyesült Királyságban, az Egyesült Államokban, Svájcban, Ausztráliában, Kanadában, Hollandiában, Svédországban vagy Olaszországban vállalna szívesen így távoli munkavégzést. A magyar 60 százalékos arány valamivel magasabb, mint az 57 százalékos globális átlag, ugyanakkor a közép- és délkelet-európai országokkal összehasonlítva ez viszonylag alacsony: az élen Bulgária és Szerbia áll 73 százalékkal, őket követi Lengyelország 71 százalékkal, majd Románia 61 százalékkal.

“Külföldiek alkalmazása nem új gyakorlat a munkaadók számára” – mondta Kotsis Ádám, a BCG Associate Director, People Strategy munkatársa. „Ugyanakkor a távmunka kiszélesítette az elérhető tehetségek körét, ráadásul lehetővé teszi, hogy a cégek nagyobb arányban alkalmazzanak külföldieket, mint eddig. Ez a munkavállalók számára is előnyös, hiszen nem szakadnak el a gyökereiktől, nem kell máshova költözniük. Ugyanakkor a nemzetközi távmunka új kihívásokat is hoz a vállalatok számára, elég csak a kulturális integrációra gondolni” – tette hozzá Kotsis.

A távoli és egyben külföldi munkáltató iránti nyitottság világszerte különösen magas az informatikai és a digitális területeken dolgozók körében. Globálisan a digitális vagy analitikai tapasztalattal rendelkező munkavállalók 71 százaléka, és az informatikai és technológiai háttérrel rendelkezők 67 százaléka lenne hajlandó ebben a formában dolgozni. A mesterképzéssel vagy annál magasabb végzettséggel rendelkezők körében a hajlandósági aránya szintén magas volt: 62 százalék.

„Ez a nemzetközi trend Magyarországra is igaz, azzal a kiegészítéssel, hogy a legmagasabb arányban, 86 százalékban, a tudományos területeken dolgozók és kutatók, valamint 70 százalék feletti arányban a HR és a menedzsment területen, továbbá 66 százalékban a mérnöki területeken dolgozók szeretnének leginkább így munkát vállalni. Az ilyen jellegű távoli munkavégzésnek alapfeltétele a kapcsolódó nyelv ismerete, a munkaadói oldali mozgatórugója pedig az adott lokációban jellemző, szakterületi humánerőforrás igény. A jelentkezők részéről pedig a tapasztalatszerzés mellett a hazaihoz képest jellemzően magasabb fizetési sávok jelentenek komoly motivációt. A fent felsorolt területeken ezek a szempontok egyszerre teljesülnek” – mutat rá Tüzes Imre, a Profession.hu üzletfejlesztési igazgatója. A felmérésben egyébként 1 100 magyar munkavállaló vett részt, nők és férfiak majdnem fele-fele arányban.

A BCG és a Profession.hu arra is választ keresett, hogy a külföldi munkavállalók hogyan viszonyulnak Magyarországhoz, mint távoli munkahelyhez. Az adatok szerint Ausztria, Románia, Szerbia, Lettország, Irak, Finnország, Fehéroroszország, Nigéria, Jemen és Olaszország lakói szívesen vállalnának munkát Magyarországon, amennyiben nem szükséges elköltözniük, hanem távolról végezhetik feladataikat.

Kanada vezet a helyhez kötött munkavégzésben

Az Egyesült Államok elvesztette vezető státuszát, mint az az ország, ahova a legtöbben szeretnének elköltözni, hogy ott dolgozhassanak. Kanada lett az elsődleges célpont, mivel a járvány miatt az emberek inkább azokba az országokba szeretnének költözni dolgozni, amelyek a legjobban kezelték a koronavírust – mutatott rá a BCG és a The Network közös felmérése. Ugyanakkor a távoli munkavégzés tekintetében az Egyesült Államok továbbra is az első számú célpont, míg Kanada a második.

Két ázsiai – csendes-óceáni ország is először került fel a listára: Szingapúr és Új-Zéland, ahol világszinten is kiemelkedően jól kezelik a járványt. Európában a koronavírusra adott reakciók miatti aggályok miatt több, korábban népszerű ország visszaesett a rangsorban. Németország és Franciaország két-két helyet esett, míg Olaszország és Spanyolország kiesett a tíz legjobb listájáról.

A legnépszerűbb városok

A világ leghíresebb városaihoz való hozzáállás szintén tükrözi országaiknak a koronavírus-járványra adott reakcióit: New York, Barcelona, Róma és Madrid manapság sokkal kevésbé vonzó cél munkavégzés szempontjából, mint 2018-ban, míg Tokió és Szingapúr sokkal vonzóbbá vált, akárcsak Dubai és Abu Dhabi. A legvonzóbb város London maradt és három helyet javítva Amszterdam lett a második, miközben Szöul, Kuala Lumpur, Peking, Koppenhága, Lisszabon és Isztanbul az első alkalommal került be a top 30-ba.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Fesztiválokon keresnek munkát a fiatalok

Állásbörze egy kilencvenezres fesztiválon? Miért ne?! Több ezer pályakezdő, tizenhárom úttörő munkáltató és rengeteg felejthetetlen élmény - ilyen egy igazi Z generációs szakmai esemény, a Zyntern Karrier Zóna az EFOTT-on. A fiatalokat nemcsak elkötelezni...

Infláció: Mi legyen a megtakarításokkal?

Jelentős fordulattal kell szembenézniük a takarékoskodóknak: szemben az elmúlt évek kedvező helyzetével, az idén a részvénypiacok kiábrándítóan teljesítettek, az elmúlt 50 év legrosszabb első félévén vannak túl a fejlett piacok. Közben meredek emelkedőn van...

Újabb magyar termékekkel bővült a Lidl kínálata

Magyarország különböző tájegységeiről érkező, kiváló minőségű zöldségekkel és gyümölcsökkel bővült a Lidl Magyarország Hazánk Kincsei termékcsaládja. Az áruházlánc célja, hogy ezáltal is tovább erősítse a hazai zöldség-gyümölcs ágazatot, támogassa a magyar termelőket és hozzájáruljon...

Többe kerülhet az iskolakezdés

Az infláció az iskolakezdésre is hatással van, a szülőknek a korábbinál nagyobb kiadásokkal kell számolniuk. Országosan az iskolanyitáshoz kötődő kiadások több mint 17 százalékát adja a tanuláshoz elengedhetetlen füzetekhez, papírárukhoz, rajzlapokhoz köthető forgalom, ezek...

Nők, akik megváltoztatták az informatikát

Azt gondolhatnánk, hogy az informatika nagy alakjai között csak nagy tudású, tekintélyes férfiak vannak, mintha az informatika nem nőknek való tudomány lenne. Pedig biológiailag semmivel sem alkalmasabbak a férfiak erre a szakmára, mint a...

Túl keveset isznak a magyarok

A fogyasztók többsége tisztában van az ajánlott napi folyadékmennyiség mértékével, ám jelentős hányaduk mégis a javasoltnál kevesebb folyadékot visz be a szervezetébe a Szentkirályi Magyarország megbízásából készült friss kutatás szerint. A Magyar Dietetikusok Országos...

Új trend a futárpiacon

A kiszállítási piacon látványosan nő a nagyméretű termékek rendeléseinek száma, amelyek kézbesítése speciális logisztikai megoldást igényel. A vásárlói igényeknek megfelelően, az élelmiszerek, friss-és melegételek kiszállítása mellett tovább növeli e-kereskedelmi kézbesítési portfólióját az okoslogisztikai megoldásokat...

Díjat nyert az OPPO okosmobilja

Az OPPO okoseszköz gyártó két kategóriában is megkapta a Best Product elismerést a világ legrangosabb audiovizuális és mobilelektronikai szakmai médiumainak díjátadóján. Idén a márka csúcskategóriás zászlóshajója, az OPPO Find X5 Pro nyerte el a...

Így indítja az őszt a TV2

Szeptember 3-án indítja az őszi tévés főszezont a TV2, az idén 25 éves csatorna többek között születésnapi show-val, a Sztárban Sztár leszek! új évadával és egy párkereső reality-vel készült erre az időszakra. A TV2...

Kicsit drágábban mobilozhatunk

Elsősorban a legolcsóbb, többletszolgáltatást is tartalmazó díjcsomagok ára emelkedett a hazai mobilszolgáltatóknál – derül ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) elemzéséből.A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) rendszeresen vizsgálja a mobilpiac változásait....
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Idén is díjazzák a közösségi média sztárjait

Hatodik alkalommal díjazzák a közösségi média legnagyobb hazai sztárjait a JOY Social Media Awardon (JOY SMA). A közönség egy hónapon keresztül szavazhat a hét kategóriában induló 28 jelöltre. Új kategória idén a #képernyőkedvence, valamint...

Fesztiválokon keresnek munkát a fiatalok

Állásbörze egy kilencvenezres fesztiválon? Miért ne?! Több ezer pályakezdő, tizenhárom úttörő munkáltató és rengeteg felejthetetlen élmény - ilyen egy igazi Z generációs szakmai esemény, a Zyntern Karrier Zóna az EFOTT-on. A fiatalokat nemcsak elkötelezni...

Infláció: Mi legyen a megtakarításokkal?

Jelentős fordulattal kell szembenézniük a takarékoskodóknak: szemben az elmúlt évek kedvező helyzetével, az idén a részvénypiacok kiábrándítóan teljesítettek, az elmúlt 50 év legrosszabb első félévén vannak túl a fejlett piacok. Közben meredek emelkedőn van...

Újabb magyar termékekkel bővült a Lidl kínálata

Magyarország különböző tájegységeiről érkező, kiváló minőségű zöldségekkel és gyümölcsökkel bővült a Lidl Magyarország Hazánk Kincsei termékcsaládja. Az áruházlánc célja, hogy ezáltal is tovább erősítse a hazai zöldség-gyümölcs ágazatot, támogassa a magyar termelőket és hozzájáruljon...

Többe kerülhet az iskolakezdés

Az infláció az iskolakezdésre is hatással van, a szülőknek a korábbinál nagyobb kiadásokkal kell számolniuk. Országosan az iskolanyitáshoz kötődő kiadások több mint 17 százalékát adja a tanuláshoz elengedhetetlen füzetekhez, papírárukhoz, rajzlapokhoz köthető forgalom, ezek...
- Hirdetés -

Don't Miss

Jobban kell küzdenünk a fogyasztók figyelméért

Egymás gondolatainak meghallgatása, egymás munkáinak megtekintése mindig inspirációt nyújt és elősegíti a megújulásra való készséget, képességet – vallja Mérő Ádám, a Coca Cola Company Consumer & Shopper Connection Director-a. A szakember a szeptember 15-i...

A marketingvezetők jó esetben interdiszciplináris gondolkozók

Manapság a marketing az egyetlen omnipotens diszciplina, amely egy vállalat működésének teljességét képes átfogni – állítja Szabó Béla. A Magyar Telekom márkakommunikációs igazgatója a Marketing Summitot beharangozó interjúsorozatban az mmonline.hu-nak beszélt arról, hogy milyen...

Együtt erősebbek vagyunk

A marketing szakemberek, vezetők szerepe jelentősen megnövekedett a vállalaton belül és az üzleti értékteremtés folyamatában is – mutatott rá Bánhegyi Zsófia. A Szerencsejáték Zrt. marketing és kommunikációs igazgatója a szeptember 15-i Marketing Summitot felvezető...

Rekordok éve

A Marketing&Media magazin idén is összeállította a legnagyobb hazai reklámügynökségek listáját a tavalyi üzleti eredmények alapján. Iparági vezetőket is megkérdeztünk arról, hogyan értékelik a múlt évet és mit várnak idén, Biró László, a Mediator...

További növekedés lehet

A Marketing&Media magazin idén is összeállította a legnagyobb médiaügynökségek rangsorát a tavalyi üzleti eredmények alapján. Iparági vezetőket is megkérdeztünk arról, hogyan látják a múlt évet és mire számítanak idén, Novák Péter, a Dentsu Hungary...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Eszméletlenül nagy a weboldalak karbonlábnyoma

Egy átlagos internetfelhasználó éves szinten 414 kg károsanyag-kibocsátásért felelős. Egy közepes weboldal pedig 60 kg CO2e éves kibocsátással ugyanakkora környezeti lábnyommal jár, mint 4,3 millió SMS vagy napi 63 percnyi TikTok aktivitás. Bár a...

Újabb lépést tett a fenntarthatóság felé a Samsung

A Samsung jelentős előrelépést tett a mobilkommunikációs üzletág 2025-ös fenntarthatósági céljainak elérése felé. A legfontosabb kezdeményezések közé tartozik az újrahasznosított anyagok továbbfejlesztett használata és beépítése a termékekbe, a környezettudatosabb csomagolás kialakítása, valamint a régebbi...

Újabb környezetvédelmi rekord a Tiszán

Rekordmennyiségű, 2880 zsák hulladék összegyűjtésével zárult a X. Jubileumi Felső-Tiszai PET Kupa. A pillepalackokból épült hajók versenyében a legtöbb hulladékot a Siemens Energy vállalati önkéntesekből és gyerekeikből álló csapata nyerte, akik ezúttal az egy...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....