- Hirdetés -

Tartósan velünk marad a home office

|

Világszerte sorra szűnnek meg a három évvel ezelőtt kirobbant COVID-járvány miatt hozott biztonsági intézkedések, ám van, amit nem lehet egy tollvonással eltüntetni: a home office például biztosan tartósan velünk marad, mert bebizonyosodott, hogy megfelelő informatikai háttér biztosításával kényelmes, hatékony, gazdaságos és még környezetbarát is. Arról, hogy mindez mit jelent a hazai kkv IT-szektorban, Berdó Attila, az IT Részleg vezetője osztotta meg gondolatait.

A világjárványt megelőzően sok fenntartás volt a távmunkával szemben, de a szükséghelyzet kikényszerítette a szemléletváltást. Jött a COVID, és hamar elérte azt, amit előtte sokáig nem sikerült: a kisebb és nagyobb cégek sorra rendelték el a home office-t azokon a területeken, ahol ez lehetséges volt. Ez persze óriási kihívást jelentett a kkv IT-szektornak, hiszen rövid időn belül kellett kialakítani ennek kereteit.

Ki kellett dolgozni az IT üzemeltetést végző csapatnak ennek szabályait, legyen az a vállalat belső erőforrása, vagy akár külső szolgáltató, meg kellett teremtenie a feltételeket, hogy az otthoni munkavégzés ugyanolyan biztonságos legyen, mintha a belső irodai hálózaton dolgoznának a kollégák. Erre leginkább a különböző végpontvédelmi megoldások, valamint a hálózati határvédelmi eszközök bizonyultak a legalkalmasabbnak. Arról, hogy ez mekkora változást jelentett, sokat elárul a KSH akkori felmérése, melyben látható, hogy a COVID kezdetekor 1 év alatt Budapesten 5,4 százalékról 21,3 százalékra nőtt a home office-ban dolgozók aránya. Vagyis minden ötödik fővárosi dolgozó távmunkában végezte feladatait.

Megszoktuk és megszerettük

Most, a járvány lecsengésével ugyan látható némi visszarendeződés, de az már szinte biztos, hogy a távmunka tartósan beépült a köztudatba, míg korábban csak kuriózumként tekintettünk rá.

A koronavírus járvány kitörésekor az informatikusoknak, rendszergazdáknak gyors intézkedéseket kellett tenniük azért, hogy a megváltozott igényekhez alakítsák a hardver- és szoftver környezetet, miközben egyre világosabbá vált: aligha csak átmeneti megoldásokra van szükség. Az elmúlt években mind több jele volt annak, hogy a járvány után is sok munkáltató legalább részben megtartja a home office lehetőségét.

"Azt érzékeltük, hogy kezdetben nehezen ment az átállás az otthoni munkavégzésre, de aztán a munkatársak nem csupán megszokták, hanem kifejezetten megszerették ezt a munkarendet. Szép lassan megtanulta a „fél ország”, hogy mi az az online meeting, a távoli asztal, a felhő, néhány hónap múltán pedig már otthonosan mozogtak ebben a közegben is. És persze nemcsak a technikai közeget szoktuk meg: mivel óhatatlanul előfordult, hogy az online meeting-be besétált a kutya, vagy a csemete jutott nem várt szerephez, alighanem személyesebbé, elfogadóbbá is váltak a virtuális munkahelyi megbeszélések.” – összegezte Berdó Attila.

Ennek a szemléletváltásnak persze más tekintetben is voltak jótékony hatásai, felgyorsította a cégek digitalizációját, sok helyen például az addig papír alapú munkavégzés átkerült a digitális térbe.

Örömteli optimalizálás

A home office előnyeit a munkáltatók is felismerték. Kiderült, hogy megfelelő informatikai rendszerek esetén nem csökken a hatékonyság, sőt bizonyos területeken még eredményesebb is lehet a munka. Fontos felismerés volt az is, hogy a távmunka miatt kisebb iroda is megfelelő lehet, vagyis a munkahely méretének optimalizálásával csökkenthetők a kiadások. De még a szakemberkeresésben is előnnyel jár mindez, gondoljunk csak arra: a személyes jelenlétet ritkán igénylő feladatokra már jóval távolabbról toborozhatnak munkatársakat a cégek, nagyobb körből választhatnak, vagyis jobb eséllyel találják meg az ideális kollégát. És sokak számára fontos szempont volt az is: a cég működése környezettudatosabbá tehető, ha a munkatársak tényleg csak akkor ülnek autóba, tömegközlekedési eszközre, amikor elengedhetetlen a személyes találkozó.

Egyéb érvek és ellenérvek

Azonban akadtak olyanok, akik még a járvány ideje alatt is, ha tehették előnyben részesítették az irodai jelenlétet. Számukra nem volt megfelelő a home office lehetőség, mert sajnos az otthoni körülmények között végzett munkaidő alatt nehezebben figyeltek oda a saját élettani szükségleteikre. Pl. elfelejtettek felállni inni az asztaltól, sokkal többet dolgoztak, mint a napi norma, vagy hiányzott nekik az utazás ahhoz, hogy ne mosódjon össze a magánélet a munkával. Ezek mind olyan tényezők, amelyeken odafigyeléssel javítani lehet.

Nem utolsó sorban pedig egy kevésbé hangsúlyozott vetülete is van a távmunkának, amit az IT Részlegnél viccesen csak „ütésállóságnak” szoktak nevezni. Bizonyára többen megtapasztalták már például, hogy egy nem tervezett, hosszabb áramszünet vagy épp a szomszéd építkezésen véletlenül átvágott internetes gerinckábel képes akár teljesen megbénítani egy irodaházat. Felhős megoldások és távmunka alkalmazása esetén viszont az ilyen anomáliák javarészt elkerülhetők. Ha egy-egy kollégánál van is valamilyen előre nem látható fennakadás, az nem akadályozza az egész cég működését, ami szintén nem elhanyagolható érv a távoli munkavégzés mellett. Ez az oka, hogy manapság már jellemzően úgy tervezik meg és alakítják ki az újonnan telepített rendszereket, hogy azok eleve home office-ra alkalmasak legyenek.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...

Újabb díjat nyert a K&H

Díjat nyert az Euromoney pénzügyi folyóirat szervezésében megvalósuló Real Estate Awards versenyén a K&H, ismét elhódítva az ország legjobb ingatlanfinanszírozó bankja címet. A nívós brit szaklap több mint 30 éve ismeri el azokat a...

Szívmelengető reklámfilmmel kampányol a Gyermelyi

A Gyermelyi elindította legújabb, átfogó kampányát, amely az együtt töltött családi pillanatok szépségére és jelentőségére hívja fel a figyelmet. Az új szlogen, „Gyermelyi, amiben egyetértünk”, egyszerre tükrözi a márka értékeit, a minőséget és a...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...