Az idei második negyedévben közel bruttó 188 milliárd forintot költöttek a magyarok online vásárlásra, ez 34 százalékos bővülést jelent 2019 hasonló időszakához képest – derül ki a GKI Digital és a Jófogás közös elemzéséből. Az e-kereskedelem nem csak itthon pörög, az Amazon most jelentette be, hogy a második negyedévben rekordméretű profitot ért el.
A GKI Digital által mért 34 százalékos bővülés a hazai online kiskereskedelmi forgalomban a második negyedévben a legnagyobb bővülés az elmúlt 5 év során. Az év második negyedévében szinte minden termékkategória online forgalma nagyot nőtt. A piac egészét tekintve azonban az online élelmiszerrendelés és a műszaki cikkek piaca, a DIY (otthon-kert-barkács) és a kisállat szegmens, valamint a sportszerek és kiegészítők piaca bővült a leglátványosabban. Míg az első két kategória bővülése részben a karantén, az otthoni munkavégzés és a digitális oktatás szülte többletigényekből fakad, addig az utóbbi szegmensek forgalomtöbblete már inkább extra, nem tervezett költések és a járványhelyzet miatt megváltozott életvitel eredménye.
„A piac egészével összhangban a legtöbb keresést nálunk is például fűnyíróra, kerti szerszámra, kerékpárra, rollerre és szórakoztató elektronikai cikkre indították, élen a hangfalakkal. Közben pedig azt látjuk, hogy a Jófogásra is egyre inkább webshopként tekintenek a látogatóink: a GKI reprezentatív felmérése szerint a 6. helyen vagyunk a legnépszerűbb webshopok között. Így ennek megfelelően kell a kényelmi szolgáltatásainkat, például a mobilapplikációval és a kiszállítással kapcsolatos területeket is fejlesztenünk. Ezt a számaink is alátámasztják, hiszen 2020 második negyedévében a felhasználóink 57%-a már mobilon kezdeményezte a vásárlást, miközben összesen 22%-kal nőtt a kiszállítással, vagyis a GLS és a Foxpost bevonásával rendelt termékek száma” – mondta Palocsay Géza, a Jófogást működtető Adevinta Classified Media Hungary Kft. ügyvezetője.
A GKI Digital elemzése szerint logisztika terén a forgalomátvételi megoldások közötti átterelődés okozta a legnagyobb változást 2019 hasonló időszakához képest. A vírus hatására ugyanis a vásárlók visszatértek a házhozszállításhoz, miközben a csomagautomatákat leszámítva csökkent a csomagpontok forgalma és a személyes átvételek száma. A megnövekedett csomagszám ellenére azonban sem a járvány elején, sem a második negyedév során nem voltak fennakadások a kiszállításokban. Ez többek között annak is köszönhető, hogy az ágazatot évekig sújtó munkaerőhiány egyik napról a másikra megoldódott és rengeteg kékgalléros pozícióból érkeztek a logisztikai cégekhez futárjelöltek.
„A járvány és a karantén időszak felértékelte a többcsatornás kereskedelmi működés fontosságát is, ezért az online értékesítést eddig nem, vagy csak korlátozottan művelő kereskedők is tömegével kezdtek internetes lábak „növesztésébe”. A legtöbb kiskereskedő első lépésként általában megelégszik egy online katalógus létrehozásával is, ami már jelenlétet, láthatóságot ad a világhálón, de az ideális állapot egy átjárható, többcsatornás működési modell kialakítása lenne, ahol a vásárló egyazon személyként jelenik meg minden felületen” – mondta Madar Norbert, a GKI Digital vezető tanácsadója.
A Jófogás a változó felhasználói igényekre szabva alakította ki a Jófogás Bolt funkcióját, amely kifejezetten új termékek tömeges listázására kínál hatékony megoldást, és ahol országos szinten már közel 75 ezer terméket lehet megtalálni. A megoldásnak köszönhetően az adott partner gyakorlatilag egy testre szabható mini webshopot kap a leglátogatottabb online apróhirdetési oldalon.
Az online kiskereskedelem világszerte nagyon pörög, ezt jól mutatja az Amazon második negyedéves beszámolója is. A társaság 89 milliárd dolláros bevételt ért el az április-júniusi időszakban, ami nagyjából 40 százalékos bővülést jelentett éves szinten. A cég nyeresége pedig duplájára, 5,2 milliárd dollárra nőtt, Jeff Bezos alapító és vezérigazgató szerint soha nem volt még ekkora profitjuk egy negyedév alatt.