Techcégek uralják a márkák rangsorát

A 10 legértékesebb márka közül 5 tartozik technológiai cégekhez, de ha az első 20-at nézzük, akkor még nagyobb a szektor fölénye, ebben a körben 11 technológiai brand található az Interbrand legújabb százas toplistáján. Az elmúlt egy évben a rangsor történetének legnagyobb mértékű növekedését mutatták fel a márkák.

Az Interbrand legértékesebb globális márkákat bemutató rangsorában szereplő 100 brand összesített értéke 2667,5 milliárd dollár, ez 15 százalékos növekedést jelent az egy évvel korábbihoz képest. A legnagyobb fejlődést a Tesla tudta felmutatni, ami 36,27 milliárd dolláros márkaértékkel szerepel a rangsorban – a cég piaci értéke közben közel 900 milliárd dollár -, ez az egy évvel korábbihoz képest 184 százalékos bővülést jelent és felhozta a céget a 14. pozícióba.

A rangsor élén az Apple található, 408 milliárd dolláros márkaértékkel, ők valamivel több mint negyedével tudták növelni a brand értékét. Hasonló mértékű fejlődést tudott felmutatni a második Amazon és a harmadik Microsoft is. A technológiai cégek fölényét mutatja, hogy a negyedik és ötödik helyen is a szektor képviselői találhatók, a Google és a Samsung.

A TOP10-be rajtuk kívül két autóipari márka, a Toyota (7.) és a Mercedes-Benz (8.) tudott bekerülni. Az FMCG szektort a hatodik helyen lévő Coca-Cola képviseli az élmezőnyben, a McDonald's a 9. pozíciót szerezte meg, a média- és szórakoztatóipar képviseletében pedig a Disney 10. helyen szerepel, 8 százalékkal, 44,18 milliárd dollárra nőtt a márka értéke.

Ha az első 20-at vizsgáljuk, még szembetűnőbb a technológiai szektor fölénye, hiszen ebben a mezőnyben már 11 márka képviseli őket. Igaz, a Facebook (15.) és az Instagram (19.) egy céghez tartoznak.

Az Interbrand „Best Global Brands 2021” rangsor összeállítói néhány megállapítást is tettek a lista alakulásából levonható tapasztalatok alapján. Ezek szerint a legjobban teljesítő, az iparági átlagot jóval meghaladó növekedést felmutató márkák 3 területen szerepeltek kiemelkedően. Az egyik ezek közül az, hogy egyértelműen megszabták, milyen irányba akarnak haladni és gondoskodtak róla, hogy a szervezeten belül mindenki tisztában legyen ezzel és ugyanazon cél eléréséért dolgozzanak. A másik fontos tényező az agilitás, gyorsan reagálnak és hoznak be új termékeket és szolgáltatásokat a piacra, és ha arra van szükség, váltanak, hogy megfeleljenek a fogyasztói igényeknek. A harmadik terület pedig a fogyasztók bevonása, amivel részesévé teszik őket annak a folyamatnak, amelyben egy világszinten is vonzó márka jön létre.