- Hirdetés -

Tényleg fékez az autópiac? – Így látják a szakértők

|

A szigorodó emissziós normák miatt jövőre jelentős átalakulás és áremelés várható az új autók piacán. Emiatt elképzelhető, hogy a személyautó-eladások hosszú évek után csökkenni fognak. Az év eddigi részében az autós cégek már nagyobb reklámköltőnek számítottak, mint a távközlés.

Most kellene még gyorsan egy készletes autót vennie, mert jövőre nagy drágulás jön – a tavasz vége óta ezzel riogatják a márkakereskedésekbe betérő vevőjelölteket az értékesítők, gyakorlatilag márkától függetlenül. A legolcsóbb új autóknál is arról beszélnek a dílerek, hogy 2020 januárjától 200-400 ezres drágulás jöhet. Kivételesen nem valamiféle furfangos neppertrükkről van szó, valóban átalakulás előtt áll az új autók piaca, ami drágulást hoz magával.

Emögött az áll, hogy 2020-tól az Európai Unióban bevezetik a kilométerenkénti 95 grammos károsanyag-kibocsátási határértéket a személyautóknál. Ez nagyon szigorú plafont jelent, ami miatt minden gyártó a kínálatának átrendezésére kényszerül. Még nagyobb teret nyernek a drágábban gyártható turbós benzinmotorok, sok esetben a benzines modelleket is részecskeszűrővel kell felszerelni vagy éppen hibrid rendszerrel kell kiegészíteni a gépkocsik hajtásláncát. Ez pedig több százezer forintos áremelkedéssel jár, ami főleg a tömegmodellek vásárlóit érintheti érzékenyen, hiszen a legolcsóbb új autók esetében a drágulás a 10 százalékot is meghaladhatja.

Mindezt tetézheti a forint nyár végén kezdődött gyengülése, ami ha így marad, akkor előbb-utóbb az importőrök kénytelenek lesznek emiatt is árat emelni. Tavaly nyáron egyébként szintén volt egy

– ennél enyhébb – forintgyengülési hullám, akkor számos gyártó csak emiatt 100-200 ezer forint körüli áremelést hajtott végre a legolcsóbb modelljeinél is.

A fentiekből következik, hogy sok márka igyekszik még az idén kiszórni a régi emissziós normának megfelelő modelljeit, ami ősszel felfuttathatja az eladásokat. Jövőre azonban az áremelkedés és az előre hozott vásárlások miatt nagyon is elképzelhető az újautó-eladások megtorpanása vagy akár csökkenése. Holott nagyon nehezen szedte magát össze a piac a válság jelentette pofonból. Kereken tíz évre volt szükség, hogy a 2008-as 153 ezer darabos újszemélyautó-eladást meghaladják.

Jelentős az autós cégek reklámpiaci súlya, tavaly a kilencedik legnagyobb hirdetői szektornak számítottak. Az idei év első hét hónapjában pedig előreléptek a nyolcadik helyre, ami azt jelenti összességében nagyobb büdzséből hirdettek, mint a távközlési vállalatok. Mindezt úgy, hogy az idén az utóbbiak is növelték a hirdetési aktivitásukat. A megkérdezett autópiaci szereplők kissé eltérően látják a következő évet. Hársfalvi János, az elmúlt években a legtöbb új személyautót értékesítő Magyar Suzuki marketing és sales support managere mindezek kapcsán arra hívja fel a figyelmet, hogy az új autók piacán az elmúlt években is általános áremelkedésre került sor.

Márpedig emiatt sem torpantak meg az új autók eladásai, ezért pusztán az áremelésből kifolyólag jövőre sem várja a kereslet csökkenését. „Sokkal valószínűbbnek tartok egy lehetséges lassulást a hazai piac esetleges telítődése, éretté válása miatt, vagy éppen a 2020-ra prognosztizált kisebb-nagyobb általános gazdasági visszaesés okán” – teszi hozzá Hársfalvi János. Ettől függetlenül lehet még egy közvetett hatása a szigorodó emissziós normáknak. A Suzuki marketingvezetője szerint ugyanis nem mindegyik gyártó tudja majd a megfelelő költséghatékonysággal abszolválni a technikai változtatásokat. Emiatt pedig az egyes márkák ár-érték aránya jelentősen megváltozhat.

Rákosi Viktor, a Ford regionális kommunikációs menedzsere vár némi csökkenést az eladások terén, de nem a teljes évet illetően. „Mi úgy látjuk, hogy a visszaesés várhatóan az első fél évig tart majd, és ott is főleg a magánszemélyek személyautó-vásárlásait fogja érinteni. Jövőre több új modell is érkezik – a Fordon belül is –, amely egyrészt hatással lesz a régebbi, kifutó modellek árára, másrészt új vásárlásokat hozhat” – vélekedik Rákosi Viktor, aki a flotta- és a haszongépjárműszegmensekben egyáltalán nem számít az eladások csökkenésére.

Vihari Balázs, a Renault Hungária marketing- és digitális kommunikációs vezetője szerint a szigorúbb emissziós normákkal együtt járó – teljes piacot érintő – áremelés elképzelhető, hogy jövőre az eladott darabszámok csökkenését hozza. A reklámpiac számára azonban jó hír, hogy Vihari Balázs szerint ez a marketingkiadásokat nem fogja érinteni, de a költések mixe változhat. „Új lehetőségek nyílhatnak és a fogyasztói igények is változnak, amihez mi is igazodunk, és hatékonyságában ez javulást is eredményezhet” – említi Vihari Balázs.

A összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható.

Heszler Róbert

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...

Újabb díjat nyert a K&H

Díjat nyert az Euromoney pénzügyi folyóirat szervezésében megvalósuló Real Estate Awards versenyén a K&H, ismét elhódítva az ország legjobb ingatlanfinanszírozó bankja címet. A nívós brit szaklap több mint 30 éve ismeri el azokat a...

Szívmelengető reklámfilmmel kampányol a Gyermelyi

A Gyermelyi elindította legújabb, átfogó kampányát, amely az együtt töltött családi pillanatok szépségére és jelentőségére hívja fel a figyelmet. Az új szlogen, „Gyermelyi, amiben egyetértünk”, egyszerre tükrözi a márka értékeit, a minőséget és a...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...