Több régi népszerű fesztivál is ráncfelvarrással igyekszik a közönség kedvében járni, de jó néhány újat is hozott az idei nyár. Zöldülő Sziget, Gasztrosétány Zamárdiban, ingyenes szórakozás a telekomosoknak és egy egész nyáron át tartó programsorozat is várja a szórakozni vágyókat.
Az elővételes jegyeladásokból kiindulva a tavalyi látogatószámnál, ami hat nap alatt nagyjából 450 ezer volt, valamivel kevesebb bérletes jegyvásárlóra számítanak az idén a Sziget Fesztivál szervezői. A kétéves szünetet követő roham után végre visszatérhetnek a normális kerékvágásba, de az már most is látszik, hogy lesznek telt házas vagy ahhoz közeli napok is. Csakúgy, mint korábban, az idén is a magyar látogatók lesznek a legtöbben. A külföldi vendégek pedig már csaknem 110 országból jönnek.
Élmények felsőfokon
Az idén lényegesen látványosabb lesz a Sziget, több helyszín új dizájnelemeket kap, emellett a hang- és fénytechnikájuk is modernizálódik. Visszatér a népszerű és nemzetközi szinten is egyedi Art of Freedom, lenyűgöző alkotásaival, látványos térinstallációkkal. Jelentős fejlesztés lesz, hogy a vendégterekből szinte teljesen eltűnnek a mobilvécék, a helyüket vízöblítéses konténerblokkok veszik át. Ezek nem csupán a funkciójukban nyújtanak jobb szolgáltatást, de látványvilágukban is illeszkednek a fesztivál színes forgatagába.
„A Sziget a vendéglátás terén is új arcát mutatja az idén. A fesztivál területén kialakított blokkokban, úgynevezett food courtokban nagy hangsúlyt fektetünk a látványvilágra és a kényelmi szolgáltatásokra. Tovább folyik a rendezvény zöldítése, amelynek során minimalizáljuk a robbanómotoros közlekedési eszközök használatát. A fesztiválélmény javítása érdekében a tavalyi, szokatlan szárazság miatti pornak is hadat üzentünk. Egyrészt már korábban visszazöldítettük a Szigetet, a folyamatos locsolást pedig a Duna vizével oldjuk meg és egy új pormentesítő kezelést alkalmazunk a fesztivál teljes területén” – mondta el Kádár Tamás, a Sziget Zrt. cégvezetője.
„Az infláció és a forint árfolyama egyaránt nehezíti egy nemzetközi nagyfesztivál megvalósítását. Az inflációs nyomás visszaveti a kultúrafogyasztást, a háztartások sokkal inkább a feltétlenül szükséges kiadásokra fókuszálnak, a forint árfolyamának romlása pedig a nemzetközi sztár fellépők díjait drágítja forintban. Ez utóbbit valamelyest ellensúlyozza a nemzetközi értékesítésünk, hiszen annak a bevételei nem forintban realizálódnak, de összességében a két egyszerre jelentkező hatás nagymértékben megnehezíti az üzleti tervezést. Elképesztő világsztárokat hozunk el az idén is Magyarországra, de a fellépti díjaik kitermelése nyilván nehezebb, erősen negatívan hat a profitabilitásra. Sokszor elmondtuk már, hogy a kulturális áfa bevezetése milyen sokat segítene a teljes hazai zeneiparnak, hiszen valamelyest kompenzálná az árfolyamromlás kedvezőtlen hatásait” – mutatott rá.
Szórakoztató újítások
Az aktuális jegyértékesítést figyelembe véve a ZamJamen egy jó hajrával 10-12 ezer látogatóval számolhatnak a szervezők, a Strand Fesztivál esetén pedig ennél is optimistábbak, nemrég jelentették be, hogy négynapos lesz a fesztivál, amelyre több mint 60 ezer látogató érkezhet Zamárdiba. Mindkét rendezvény alapvetően a hazai piacra támaszkodik, a nemzetközi látogatók száma csekély.
Az idén a ZamJam új helyre költözik, a Strand Fesztivál és a Balaton Sound helyszínének egy részén alakítják ki, Zamárdi szabadstrandján. „Sok újdonsággal készülünk, amelyek közül a Gasztrosétány emelkedik ki. Sikerült megállapodnunk a Balatoni Kör képviselőivel, így a Balaton régió legjobb éttermei közül települnek ki néhányan a ZamJam part menti részére egy speciális menüsorral. A névsor elég veretesre sikeredett, itt lesz a vízparti panorámás korzón a badacsonyi Hableány, a füredi Bistro Sparhelt, a balatonvilágosi Lavender Terasz, a balatonszemesi Kistücsök és látványkonyhaként bemutatkozik a John’s Pub Creative Kitchen Truck” – emelte ki Fülöp Zoltán, a Volt Produkció Kft. tulajdonos ügyvezetője. A szabadstrandon szervezett zenei programokon túl szerte a településen zajlanak majd zenei, irodalmi, színházi és sportprogramok.
A Strand Fesztivál is jelentősen megújul, mind az alapkoncepció, mind a programok szempontjából. „Igyekeztünk zenei stílusok mentén tematizált, homogénebb napi programkínálatot összeállítani. Emellett az egész eseménynek próbáltunk arcot adni azzal, hogy egy konkrét témára, a cirkuszi világra fűztük fel nemcsak a dekorációt, hanem a különféle kísérőprogramokat is. A nemzetközi sztárfellépők tekintetében is változtattunk, igyekeztünk olyan unikális produkciókat meghívni, amelyek nem feltétlenül a mainstream popzene világából érkeznek. Így került a programba a friss Grammy-díjas német elektronikus zenei formáció, a Purple Disco Machine vagy az örmény énekes, Rosa Linn, aki a 2022-es Eurovíziós Dalfesztiválon robbant be a köztudatba” – tette hozzá. Véleménye szerint a jelenlegi gazdasági helyzetben egyre drágább előállítani a fesztiválokat, viszont nem lehet, vagy legalábbis elég kockázatos ezzel párhuzamosan emelni a jegyárakat.
Sajátra váltottak
A Telekom fesztiválmegjelenése az elmúlt években a Telekom Volt köré épült, amelyen a cég 2015 óta névadó szponzorként volt jelen. „Amikor megtudtuk, hogy 2023-ban nem rendezik meg a Voltot, döntenünk kellett, hogy az idei nyáron valamelyik fesztivál kerüljön-e a márka fókuszpontjába, vagy megpróbálkozunk valami egészen új dologgal. Ez utóbbi mellett döntöttünk, és az idén nem fesztiválokat, hanem embereket szponzorálunk, azokat, akik adott esetben nem engedhetik meg maguknak, hogy eljussanak egy-egy menő, nagyobb eseményre. Ezért saját rendezvénysorozatot hívunk életre Telekomosok Fesztiválja néven” – mondta Sántha Tamás, a Magyar Telekom márkaaktivációs vezetője.
A Telekomosok Fesztiválja egy egész nyarat átölelő sorozat, amelybe kisebb aktivitások is beleférnek, például a Tisza-tó körül majdnem két héten keresztül pihenőhelyeket alakítanak ki a bringaút környékén, és ott lesznek a Strand Fesztiválon is. A szervezők a visszajelzések, valamint annak függvényében döntenek a Telekomosok Fesztiváljáról, hogy jövőre visszatér-e Volt.„Üzletileg, márkaismertség szempontjából egész máshogy működik a saját fesztivál és a szponzorként való megjelenés. Egy ismert, nagyobb rendezvény több száz ezer ember figyelmét felkelti akár egy-egy poszttal, ők azok, akik a fesztivál hangulatára vagy a fellépőkre kíváncsiak. Ebbe kell nekünk belevinnünk olyan márkaaktivációt, -kommunikációt, ami a programhoz kötődő reklámzajban is emlékezetes és átélhető lesz. Egy saját eseménysorozatnál ezzel szemben nekünk kell megteremteni az ismertséget és a figyelmet. Akiknél viszont ez sikerül, azok szinte biztos, hogy a Telekom brandhez kötik az élményt. Emiatt talán kisebb eléréssel, viszont sokkal erősebb, mélyebb márkahatással lehet számolni a saját eseményeknél” – mutatott rá Balogh Timi, a Magyar Telekom kommunikációs kampányvezetője.
Kalocsai Magdolna
Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható, ami már elérhető a Digitalstandon is, ide kattintva.