Hatalmas növekedés tapasztalható a pár perces videós tartalmakat kínáló platformnál: a TikTok aktív felhasználóinak száma tavaly elérte az egymilliárdot. A hazai fiatalok körében is rendkívül népszerű az alkalmazás, amelyen a legtöbb követővel Forstner Csenge büszkélkedhet.
Elképesztő eredményeket hozott a HG Média Csoporthoz tartozó iFaktor Agency influenszermarketing ügynökség 2021 nyarán készített átfogó TikTok és Instagram fogyasztói kutatása, amelynek fókuszában a Z generáció (13–25 évesek) felhasználói szokásai, illetve az influenszerekhez, márkákhoz való viszonya állt. A felmérésből kiderült, hogy a vizsgált korosztályhoz tartozók rengeteg időt töltenek a TikTokon, tízből négyen napi 2 órát, ám minden tizedik válaszadó napi 5 óránál is több időt tölt a felületen.
A kutatás eredményeivel a globális adatok is egybevágnak, az appennie.com State of Mobile 2022 Report című elemzése szerint a felhasználók havonta 19,6 órát töltöttek az alkalmazásban (ebben a kínai userek nem szerepelnek), ami négy év alatt 4,7-szeres növekedést jelent. A platform felhasználóinak száma 2021-ben, alig öt év alatt, elérte az egymilliárdot, míg az omnicoreagency.com adatai szerint a tiktokos letöltéseké tavaly júliusában a kétmilliárdot. A TikTok 2021 januárjában 128 millió dolláros felhasználói bevételt ért el, ami 380 százalékos növekedés a 2020. januárihoz képest.
Az oldal üzemeltetőinek hivatalos közlése szerint egy olyan fizetős rendszert tesztelnek, amelyben a tartalomgyártó díjat számíthat fel az egyes videókért. A megvalósítás részleteit nem tudni, a vállalat egyelőre csak egy szűk felhasználói réteg számára tette elérhetővé a fizetős funkciót. A platformot azonban jelenleg öt országban, Kínában, Indiában, Pakisztánban, Indonéziában és Bangladesben betiltották.
Tavaly volt némi átrendeződés a hazai toptiktokkerek körében: az egy évvel korábban a legtöbb követővel büszkélkedő Hollósi Jázmin a harmadik helyre került, 731 ezres rajongóbázissal. A trónról Forstner Csenge taszította le, aki 762 ezer követővel zárta a 2021-es évet, ami egy év alatt 123 ezres növekedés – ennek köszönheti az előkelő helyezést, hiszen Hollósi Jázmin 12 hónap alatt lényegesen kisebb arányban, 21 ezer fővel bővítette rajongóinak számát. Listánk második helyére Czura Karina került, aki a 12. helyről érkezett az élmezőnybe.
„A közösségi médiában egyértelműen a videós tartalmak váltak a legnépszerűbbé, ennek megfelelően a YouTube korábbi egyeduralma is megtörni látszik azzal, hogy jó néhány új közösségi platform született és születik folyamatosan. Ezek további formátumokat is behoznak és befolyásolják mind a fogyasztói ízlést, mind a techcégek fejlesztési irányait. Ezzel párhuzamosan az influenszeripar is dübörög, Magyarországon szintén több ezren foglalkoznak influenszerkedéssel a közösségi médiában. Ez egy rendkívül dinamikusan változó világ, ezért is fontos, hogy kövessük a trendeket akár tartalomgyártói, akár vállalati marketinges oldalon” – hívta fel a figyelmet Szél Gergely, a RECnGO ügyvezetője.
A TikToknak Magyarországon már több mint egymillió felhasználója lehet. Buglya Gergely, a Follow Me Agency szakmai vezetője szerint az oldal térhódítása az állandó fejlesztések és a tartalomkészítők kimeríthetetlen kreativitása miatt megállíthatatlan. A TikTok ma már minden, amiről a fiatalság szól, sőt, ennél sokkal több. Élettér, információs tér, szórakoztató platform – és
már nem csak a fiataloknak.
Kalocsai Magdolna